2026-04-28, 22:02
Medlem
Bajslukts avatar
Jag tror att Flashback representeras av en salig blandning människor. Nuförtiden är ju Flashback ett hushållsnamn, och det har ju kommit fram att allt från advokater, doktorer och högt uppsatta politiker haft aktiva konton.

För tjugo år sedan rynkade folk på näsan när man nämnde Flashback: "Det är väl en rassesida?", brukade det låta. Nu hör jag folk på stan prata om vad de läst på Flashback. Jag har ett flertal vänner (gamla gubbar, 60+) som går in på Flashback för att få reda på vilken skådis/artist/politiker som gjort si eller så.

Kruxet är att det är en liten minoritet som låter mest på forumet. Gissningsvis psyksjuka eller arbetslösa människor som spenderar all sin vakna tid på att posta inlägg här. Det finns 10-15 medlemmar som jag ser konstant, i varenda tråd, skrivandes smörja. Inget har de att erbjuda, men de ska höras och provoceras hela tiden, överallt.

Jag saknar Flashback för 20 år sedan. Det fanns definitivt mer "insider-information" på den tiden, i alla fall i krim-forumet och skvaller-forumet. Skribenter som uppenbart var "i smeten" delgav information som inte gick att hitta annanstans. Men det är väl så med allt annat som blir kommersiellt och den stora massan dyker upp; det förstörs.

I övrigt har väl "incel" blivit det nya "rasist". Totalt urvattnat och berövats sin betydelse. Jag har blivit kallad incel ett par gånger och de första gångerna hade jag ingen aning om vad det betydde. Jag är över 65 år, med barn och ännu fler barnbarn, så jag är nog raka motsatsen till en incel.
Senast redigerad av Bajslukt 2026-04-28 kl. 22:05.
2026-04-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ska man anta att det är vanligare i samhället och därför vanligare här? Man blir ju fan mörkrädd.

Om man inte kan skapa sig en identitet själv, så går man och gastar på kvinnor att det är deras fel.
Funderat och kommit fram till att man får idka förnuft. Börjar man bli mörkrädd är det det en varningsflagga och då finns det gott om andra ställen att hänga här.

Ibland brukar jag läsa om nätdejting bara för att skrämma upp mig själv och får en inblick i hur hemskt det livet kan vara, men brukar rätt snabbt känna att jahapp, nu har jag fått nog av det! Men ändå liksom upplevt, men på avstånd.
Sen byter jag delforum och gör om samma sak.
Funkar för mig.
2026-04-28, 22:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Funderat och kommit fram till att man får idka förnuft. Börjar man bli mörkrädd är det det en varningsflagga och då finns det gott om andra ställen att hänga här.

Ibland brukar jag läsa om nätdejting bara för att skrämma upp mig själv och får en inblick i hur hemskt det livet kan vara, men brukar rätt snabbt känna att jahapp, nu har jag fått nog av det! Men ändå liksom upplevt, men på avstånd.
Sen byter jag delforum och gör om samma sak.
Funkar för mig.

Finns absolut många ställen. Brukade hänga på en amerikansk sajt där alla var väldigt höger, en intressant upplevelse.

Men jag stannar. Ett tag till iallafall. Jag är hellre varse om att detta också finns IRL än att gå med rosa glasögon.
2026-04-28, 22:14
Medlem
Majsmannen2s avatar
Är TS kvinna eller man så jag vet hur jag ska besvara dennes antaganden?
2026-04-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns absolut många ställen. Brukade hänga på en amerikansk sajt där alla var väldigt höger, en intressant upplevelse.

Men jag stannar. Ett tag till iallafall. Jag är hellre varse om att detta också finns IRL än att gå med rosa glasögon.
Bättre sätta på de riktigt mörka glasögonen och betrakta verkligheten istället. Bäst att inte tänka på för mycket på de sorgliga historier man träffar på här. Fokusera på de man möter irl istället, och ge dem bästa förutsättningarna.
2026-04-28, 23:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
Läser dessutom att Sverige kan vara de mest incel-tätast landet i världen.

Att det isf då också präglar Sveriges största forum vore väl inte så häpnadsväckande i sig.

Allt tar sig väl ett tydligare uttryck online.
2026-04-28, 23:56
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligtegelsten
Det känns som att det väldigt många passionerade personer här, särskilt i sina intressen.
Men är det bara för mig det känns som att folk kan ta det för långt?

Jag är hyffsat ny till Flashback, men såklart visste jag vilka som brukar hänga här.
Till er som har varit här länge, är det normalt med så här många incels?
Alltså, det känns som det kan bli en väldigt dålig stämning här, vilket är synd när man försöker debattera.
Är "majoriteten" här bara rasister osv eller finns det chill personer här?

Sen finns det såklart väldigt många roliga personer här, vilket alltid är skitkul

Innan man tog bort mondo, gore bizarre-avdelningen var det definitivt många som frossade i tortyr m m (på gott å ont sas - mer historisk dokumentation om nämnda kan jag sakna med flashback). Men skulle misstänka att många peddos spec bara trollar i ngt syfte (Dumpens under cover operationer??). Red/black/incel-pill-gänget är ju numera en global rörelse så det är inte konstigt att dessa dyker upp lite här å där överallt typ (ultra-feminister verkar numera ofta hålla sig borta från flashback - antar att stället "triggar" dessa för mkt). Diskussioner har alltid haft en tendens att spåra ur fort i vissa trådar (å det verkar faktiskt vara lite moderator-beroende huruvida detta tillåts eller inte). Folk med "nationalistisk ideologi" av ngt slag föredrar ju ställen med högt i tak ang påverkansoperationer och diskussioner i sig - det är inte heller så konstigt mtp övr social medias låga tak ang sådant. Starka Vänster-anhängare verkar inte heller vara så jättevanligt numera på flashback - antar att dom har sina egna forum för diskussion.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-04-29 kl. 00:00.
2026-04-29, 00:36
Medlem
Citat:
Det känns som att det väldigt många passionerade personer här, särskilt i sina intressen.
Men är det bara för mig det känns som att folk kan ta det för långt?

Jag är hyffsat ny till Flashback, men såklart visste jag vilka som brukar hänga här.
Alltså, det känns som det kan bli en väldigt dålig stämning här, vilket är synd när man försöker debattera.

Sen finns det såklart väldigt många roliga personer här, vilket alltid är skitkul
Det känns som det ordet används för ofta.
Bara för man är kritisk mot något som kvinnor eller vissa lvinnor ogillar så är man inte en incel.
2026-04-29, 01:01
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
De som kallar andra för incels är alltid korkade. Alltid.

Själv är jag inte direkt nåt geni, och jag kallar folk incel ibland, så en datapoint är rätt i alla fall, men jag är tveksam till om det faktiskt stämmer överlag.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vad är det som efterfrågas?
Hur många av debattörerna som är uttalade incels?
Hur många som inte får ligga regelbundet?
Används incel bara som ett skällsord för folk som är tråkiga/dumma i största allmänhet?

Jag har kallat annan användare för incel rätt nyligen*, men då var min avsikt inte överhuvudtaget att vara elak mot användaren. Det var inte tänkt alls som en diss. Jag menade det helt som en neutral beskrivning av vad jag uppfattade som användarens parasociala/ideologiska "grupptillhörighet" (någonstans mellan manosphere- och incel-rörelsen typ), eftersom användaren kom med talking points som är vanliga inom den/de rörelsen/rörelserna. Sen är jag förstås kritisk mot rörelsen, och mot användarens påståenden. Men det var inte ett ord jag tillgrep som första bästa invektiv.

* (FB) 1348 Ex Voto - Medeltidsäventyr om lesbisk riddare med pottfrisyr
2026-04-29, 09:21
Medlem
Citat:
Används incel bara som ett skällsord för folk som är tråkiga/dumma i största allmänhet?

Vet du vad en incel är?
2026-04-29, 10:26
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:

Det finns knappt incels. Så som du använder ordet så är det en meme och feministiskt nedsättande ord mot män som har andra politiska åsikter än dom själva. Jag tror inte heller på att du är "ny" på flashback, jag tror du känner till vad Flashback är - för jag tror du inte är legitim för det är inte många här på Flashback idag som är legitima utan har någon form av politisk agenda bakom sig, för det är här det händer saker och att styra diskussioner här på flashback är att även kontrollera en del av samhällsdebatten.

Men vi kan börja med - Nej, det är inte normalt med "incels" här. Nej det är inte "majoriteten rasister" och dålig stämning? Stämningen blir baserad på dina inlägg och attityd. Väljer du att debattera med god tro där man kan gå in på känsliga ämnen, acceptera verkligheten och se över fakta så får du ut väldigt bra debatter.

En gång i tiden var Flashback ett väldigt respekterat forum, för här kunde man diskutera sånt som man inte fick diskutera på andra platser, exempelvis invandring. Det här med "Rasister" och "Nazister" är en stämpel som gammel-media har gett flashback för att måla ut det till något som inte går att lita på eftersom - här kommer alltid sanningen fram. Där folk får prata och diskutera utan att behöva tänka på att någon i rummet ska kissa på sig av ilska för att man kritiserar eller pratar om känsliga ämnen av alla dess slag.

Tills man insåg att flashback är där det händer saker, utan Flashback hade inte partier som Sverigedemokraterna blivit stora - för det är här diskussionerna om invandringen började. Så som ja "ni vänster människor" och det är något jag kommer säga eftersom "ni" är "vänster människor" som kommer med saker som "incel" "rasister" "Nazister". Ni har fallit för propaganda om Flashback, vad "vänstern" säger om Flashback att det är bara lögner om "rasism, sexism och incels" - så långt borta från sanningen så det inte är sant.

Här på Flashback så hänger vanliga dödliga människor, förr var det dom som hade ett intresse i internet men idag 2026 så har alla tillgång till Flashback och alla dessa "normies" som existerar här är bara normala människor med en egen syn på samhället med sina egna normala tankar och funderingar.

Vilket blir helt fel när man säger "incel" "rasister" "nazister" till allt som är kritik eller debattera mot exempelvis Invandring, feminism, politik av alla dess slag men framför allt mot Vänstern. Här är det Ad hominem innan ens diskussionen har börjat och det gör man för att försöka få Flashback att vara mindre värt gällande sanningen.

Men till och med polisen kollar här för att få fram detaljer om brott, det är här som folk diskuterar problem i samhället och händelser på ett bredare sätt och ja, Flashback må vara redigt modererat idag och till och med infiltrerat av politiska aktörer men så har det inte vart förr - men vi bor i en annan digital värld där politiska partier, organisationer och grupper av människor använder Flashback som ett ställa ett göra psy ops på för att kontrollera diskussioner och flöden av diskussioner. Folk som medvetet förstör trådar för att man inte ska prata om specifika ämnen.

Flashback består av väldigt roliga personer, många roliga inlägg och mycket vettigt. Bilden av Flashback som en "incel håla för rasister som gillar SD" - den stämmer inte, men visst så röstar många här säkert SD för det är ändå ett av Sveriges största partier och ja, den som faktiskt har hängt med i politiken och kan se den från en objektiv bild kan förstå exakt varför folk röstade SD.

Vill du ha en bra diskussion på flashback - droppa alla form av politiska ståndpunkter och diskutera med folk i god tro utan ad hominem på ett objektivt sätt. På så sätt kan du landa lite överallt i diskussioner men du får ut alltid bra diskussioner av det - men är du en instängd jävel som inte kan se från perspektivet från någon annan, kunna bemöta deras argument och framför allt - När deras argument är rätt så att faktiskt ta åt sig, tänka på det hela och ge ett svar med att till ibland faktiskt erkänna att man hade fel och utvecklar sig.
Senast redigerad av Mytenlegende 2026-04-29 kl. 10:29.
2026-04-29, 11:56
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:

Jag kan svara på det. TS använder 'incel' som invektiv som så många andra och startade tråden för att inkassera ryggdunk från andra vänsterhjon ("Incels, am I right?") så han/hon kan känna sig lite förmer för en stund.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in