2026-04-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
Nä precis, morfin och benso gärna men inget annat rävgift som sabbar det sköna.

Visst inga problem, då tar du stafettpinnen då?
Citera
2026-04-27, 22:36
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Visst, men då måste lagar skrivas om.

Jag tror att en del i att en av mina kompisar är helt jävla bindgalen numera är att hon har dödat så många människor.

Hon jobbar som typ änglamakerska på något sjukhus någonstans?
Citera
2026-04-27, 22:39
Medlem
Kittet var tydligen mindre förr, en av mina föräldrar erhöll enbart morfin, haldol och stesolid tills hen slutade andas. Hen hann dock meddela mig att "de dödar mig", vilket ju låter som en ganska ångestskapande insikt.

Fanns ett inlägg på FB 2020 (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19) som förklarade hur den moderna ättestupan fungerar:

Krematoriesjukvård. -a, -en
Ge intryck av patientskötsel, följt av dödlig injektion och kremering.

a, Att medels krematoriesjukvård justera befolkningssammansättningen.
b, Krematoriesjukvårda. Att ge intryck av sjukvård, medels dödshjälp.
c, Krematoriesjukvården användes frammgångsrikt för att minska antalet pensionärer.

(Koncept utvecklat och genomfört av FHM, samt sveriges regering 2019-20)
Senast redigerad av polox 2026-04-27 kl. 22:44.
Citera
2026-04-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det är en riktig busgrogg av preparat man förväntas få när man är i slutet av sitt jordeliv:

Det palliativa kitet som används i hela Sverige ganska frekvent (ofta injektionsläkemedel) syftar till att lindra symtom i livets slutskede och ordineras vid behov. Det innehåller vanligtvis: Morfin (smärta/andnöd), Midazolam (oro/ångest), Haldol (illamående/förvirring) och Robinul/Glykopyrron/Buscopan/Hyoscinhydroklorid (rosslighet). Dessa ges subkutant (under huden) för snabb effekt. Om patienten har risk för hjärtsvikt bör även diuretika som Furosemid ordineras vid behov.

https://www.nrpv.se/wp-content/uploads/2019/03/Det-palliativa-kitet-en-introduktion.pdf.pdf

https://www.pkc.regionstockholm.se/utveckling-forskning/vetenskapliga-referat/det-palliativa-kittet--forskning-behovs/#:~:text=I%2520Sverige%2520%C3%A4r%2520%E2%80%9DDe t%2520palliativa%2520kittet%E2%80%9D%2520ett,ska%2 520kunna%2520ge%2520utan%2520att%2520kontakta%2520 l%C3%A4kare.

Vad tycker ni om ”Det palliativa kittet”? Bra eller dåligt? Värdigt? Patienten lär väl knappast själv ha så mycket att säga till om när det sätts in så vilka etiska överväganden ser ni? Det finns fall där kittet anses ha påskyndat, och till och med påkallat, döden. Uppgifter finns också att läkare ordinerat kittet flera veckor innan döden, hur rimligt är det?

Bra generellt men kunskapen om detta varierar beroende på hur van läkare/teamet är att hantera palliativ vård, det är inte på alla ställen på sjukhus man ofta blir palliativ och dvs ligger och "väntar" på dö om vi säger så. Eftersom döden kan ta olika lång tid. Ibland går det väldigt fort, ibland långsamt beroende på en rad saker, vilka sjukdomar/interventioner vi pratar om. Många är knappt medvetna i dessa tillstånd, det varierar och kan vara väldigt olika.

Många gånger är det bästa att få komma till en palliativ enhet som är expert på detta. Men med det sagt är det inte alltid bra att skicka vem som helst. Vissa kanske har bara timmar, någon dag kvar. Det är ibland svåra ställningstaganden.

Jag har haft hand om en del. Jag upplever inte personligen att det varit särskilt problematiskt. Jobbigaste är det oftast för anhöriga såklart. Det är där utmaningen ligger mest i min uppfattning.
Senast redigerad av rawjudge 2026-04-27 kl. 22:47.
Citera
2026-04-27, 23:00
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Bra generellt men kunskapen om detta varierar beroende på hur van läkare/teamet är att hantera palliativ vård, det är inte på alla ställen på sjukhus man ofta blir palliativ och dvs ligger och "väntar" på dö om vi säger så. Eftersom döden kan ta olika lång tid. Ibland går det väldigt fort, ibland långsamt beroende på en rad saker, vilka sjukdomar/interventioner vi pratar om. Många är knappt medvetna i dessa tillstånd, det varierar och kan vara väldigt olika.

Många gånger är det bästa att få komma till en palliativ enhet som är expert på detta. Men med det sagt är det inte alltid bra att skicka vem som helst. Vissa kanske har bara timmar, någon dag kvar. Det är ibland svåra ställningstaganden.

Jag har haft hand om en del. Jag upplever inte personligen att det varit särskilt problematiskt. Jobbigaste är det oftast för anhöriga såklart. Det är där utmaningen ligger mest i min uppfattning.

Det där med att vissa ”blir palliativa” och ligger och väntar. Jag har noterat så verkar det finnas en brytpunkt just där patienten helt slutar att äta. Som anhörig vill man då att vården ser till att matning sker och viss upprördhet kan uppstå när så inte händer. Det svåra är att förstå att patienten inte dör av att sluta äta, utan patienten slutar äta för att den dör.

När ovanstående inträffat kan jag se att det palliativa kittet kan vara befogat.
Senast redigerad av JymdKjam 2026-04-27 kl. 23:38.
Citera
2026-04-27, 23:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hon jobbar som typ änglamakerska på något sjukhus någonstans?

Nej, vanlig SSK på sjukhus, de ger t ex morfin för att lindra men samtidigt så dödar detta patienten. Patienten kommer dö ändå, men man utför ändå det dödande momentet. Det går absolut fortare när patienten får så mycket morfin.
Citera
2026-04-27, 23:05
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Vad tycker ni om ”Det palliativa kittet”?...

Du ställer för många frågor i trådstarten. Det är många dilemman efter den kurativa behandlingen, botande vården slutar ges och många får aldrig ens det palliativa kittet. Ska vi diskutera vägen dit eller farmaka-kittet?
Citera
2026-04-27, 23:13
Medlem
Hur vet man om en patient behöver detta kitt?

Hur känns det att få det?
Citera
2026-04-27, 23:16
Avstängd
triptykens avatar
Errr vad är felet att man sätter in medicin för att minska ångest, smärta och obehag? Om dom ersätter det med malda tänder och morfin är ok för mig så länge deras målsättning är att man inte ska ha ångest, smärta och obehag i det slutgiltiga skedet. Och att folk som faktiskt är kunniga i ämnet är dom som väger av vilka ämnen det är så man inte sitter med hela röven full av helande kristaller där på dödsbädden.

Personligen tycker jag det är betryggande att nån ser till det - att livet inte går att rädda i nån reell mening, så dags att göra en bekväm i alla fall. Att inte vården bara rycker på axlarna och tänker att "ja vi kan ju inte göra dom friskare" high-fivar patienten och drar.
Citera
2026-04-27, 23:21
Medlem
Majoriteten vill nog ha den där cocktailen på dödsbädden. Om någon får den av misstag som istället velat lida är det väl lite sorgligt men... Bättre att färre får lida.
Citera
2026-04-27, 23:30
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Du ställer för många frågor i trådstarten. Det är många dilemman efter den kurativa behandlingen, botande vården slutar ges och många får aldrig ens det palliativa kittet. Ska vi diskutera vägen dit eller farmaka-kittet?

Jag har aldrig varit intresserad av kemi så substansernas sammansättning i sig är inte intressant. Min avsikt var att belysa den häxblandning som serveras, särskilt som vissa av oss aldrig haft så mycket kemikalier i oss tidigare under livet vid ett och samma tillfälle. Men man skall dö fullt laddad? Bättre sent än aldrig?

Jag är faktiskt förvånad över att det finns ett vedertaget begrepp som ”det palliativa kittet”, smått sjukt om man tänker efter.
Senast redigerad av JymdKjam 2026-04-27 kl. 23:49.
Citera
2026-04-27, 23:44
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Errr vad är felet att man sätter in medicin för att minska ångest, smärta och obehag? Om dom ersätter det med malda tänder och morfin är ok för mig så länge deras målsättning är att man inte ska ha ångest, smärta och obehag i det slutgiltiga skedet. Och att folk som faktiskt är kunniga i ämnet är dom som väger av vilka ämnen det är så man inte sitter med hela röven full av helande kristaller där på dödsbädden.

Personligen tycker jag det är betryggande att nån ser till det - att livet inte går att rädda i nån reell mening, så dags att göra en bekväm i alla fall. Att inte vården bara rycker på axlarna och tänker att "ja vi kan ju inte göra dom friskare" high-fivar patienten och drar.

Man vet ju inte om de skjuter i oss detta för spara pengar. Det är dyrt med att ha folk i sängar inom vården. Sossarna vill säkert lägga skattepengar på andra saker. Och så blir det fler bostäder lediga snabbare…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in