2026-05-03, 16:22
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Låter som att du har lagt in någon annorlunda preferens eller inställning. Om du frågar den "Vad har jag för chatgpt-preferenser" vad svarar den då? Säg till den att i den ska spara vissa preferenser, t.ex. att den i fortsättningen alltid ska ange källa. Då behöver du inte påminna den om det. Precisera vad du menar med bullshit.

Dock anger den inte inte alltid källa om du har gratisversionen eller har förbrukat din search limit.

Jag har bett den att i fortsättningen svara:
* Utan att berömma mig eller småprata i början.
* Med kompakt, effektivt och enkelt språk
* Med konkreta exempel istället för allmänna resonemang.
* Med källhänvisningar, helst från experter, statistik, akademiska källor eller Wikipedia.
* Med tydlig osäkerhetsmarkering när något är gissat eller svårt att belägga med online-källor.
* Med sammanfattning i slutet.
* Med en quiz/kontrollfråga i slutet när du har förklarat något nytt, som testar min förståelse av begrepp och teori.
* Med steg-för-steg-lösning vid beräkningar, gärna med Python-kod.
* Var noggrann och dubbelkontrollera fakta, källor och logik innan du svarar.
* Förklara förkortningar första gången de används.
* När jag ber dig förbättra min formulering, behåll grundstrukturen och ändra minimalt.
* För flödesdiagram vill jag ha Graphviz/DOT-format istället för Mermaid-format.

För programkod vill jag
* Ha kommentarer på engelska.
* Ha förklarande kommentarer vid regexp-uttryck och innan varje funktionsdeklaration.
* Ange datatyp tydligt i variabelnamn eller kommentar, inte båda.
* Visa hela funktioner och dölj inte vissa rader i dessa funktioner.
* Kontrollera att tidigare fungerande logik inte har upphört att fungera.

Snyggt, tack för att du delar. Med bs menar jag rent ljug eller hittepå. Ja, gjorde något liknande men inte lika detaljerat. Skall prova att uppdatera den med nya regler.
Citera
2026-05-03, 17:08
Medlem
Får ni också alltid irriterand beröm oavsett vad man frågar? Den skriver alltid "bra fråga" - stör mig enormt på detta tjat!
Citera
2026-05-03, 17:11
Medlem
När jag ber den att skriva ihop svar så frågar den miljoner gånger "vill du att jag ska förbättra svaret?". Den håller på så i all oändlighet. "Förbättringen" är oftast bara ändring i ordval. Många gånger sämre text. Jag kommer inte vidare pga detta beteende. Är det så här för er också? Hur undvika detta? Vill ha bra svar från början, men den fastnar pga att den frågar hela tiden om denne ska förbättra svaret.
Citera
2026-05-05, 17:08
Medlem
Det är väl rätt typiskt att gratisgrejer blir sämre med tiden, för att företaget vill tjäna deg. Sen kanske det har med elräkningarna att göra också.
Citera
2026-05-05, 17:43
Medlem
Jag använde (betalt!) Chat GPT till kodning med ok resultat med 2 nackdelar.

1. Hallucinationer (inte jag)
2. Långa väntetider (riktigt allvarligt)

Alla andra, Copilot, DeepSeek, etc svarade på millisekunder eller sekunder med bra resultat (kvalitet).

Till slut tröttnade jag på Chat GPT, funka inte. Den förklaring jag fick var kapacitets (server) brist.

Jobbade en gång en Söndag tidig med bra responstider. Men det var enda tillfälle. Synd.
Citera
2026-05-05, 18:37
Medlem
Man får olika svar beroende på kontexten. Ibland påstår den nåt så dumt att man är tvungen att trycka en källa i nyllet på idioten och då vänder den på en femöring och håller plötsligt med om det man påstår. Långa chattar blir också helt outhärdliga efter ett tag, allt laggar som om man simmar i tapetklister.

Nej, jag tänker inte betala för att den ska sluta vara skit (vilket verkar vara arbetsmodellen med alla prenumerationstjänster).
Citera
2026-05-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
ChatGPT har blivit mer och mer PK, det börjar nästan bli patetiskt löjligt.
Den censurerar bara mer och mer och sin iver att ligga inom de tillåtna värdena, så svarar den mer och mer fel, eller så kommer det upp en röd ruta med röd text som anger att frågan bryter mot användarvillkoren.
Om man t.ex. ställer kritiska frågor om Trumpadministrationen, eller om amerikaner har sämre utbildning eller är lite dummare än omvärlden, eftersom de röstat fram Trumpeten så börjar den genast att censurera.

Eftersom USA anklagar Europa för censur och inskränkningar i yttrandefriheten, så blir det minst sagt dubbelmoral, vilket iofs är den gällande moralen i USA sedan lång tid tillbaka..
Det lustiga är att jag får samma resultat på Demokratkritiska frågor. Du har fått för dig att den censurerar Trumpkritik, jag har fått för mig att den censurerar Demokratkritik. Summa: ChatGPT är skit, cancer för hjärnan.
Citera
2026-05-05, 19:03
Medlem
busy-signals avatar
Gratisversionerna lär väl bli sämre ju mera man använder dom? Så att man ska bli motiverad att uppgradera till nån av versionerna.
Citera
2026-05-05, 19:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Den skriver fel hela tiden numera. Varför gör den det?

AI poisoning. De tränar AIn på skitmaterial från Reddit och X. Personer som skriver fel och från andra AI bottar som bara skriver skit. Skit in = skit ut.
Citera
2026-05-05, 23:32
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Det lustiga är att jag får samma resultat på Demokratkritiska frågor. Du har fått för dig att den censurerar Trumpkritik, jag har fått för mig att den censurerar Demokratkritik. Summa: ChatGPT är skit, cancer för hjärnan.

Japp, det enda man kan ha den till, är att provocera den för att se hur den svarar...
Citera
2026-05-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Chatt gpt har blivit mycket sämre den senaste månaden - vad har hänt? Hur får jag den lika bra som tidigare? Har det betydelse att en tråd är lång? Bör jag starta ny tråd?

Jag tror helt ärligt att vi snart har gått sluten cirkel.

Alltså.
AI ersätter lönearbetare
AI utvecklas
AI blir för dyr för att hantera alla enorma mängder idiotiska frågor
Det blir billigare att återigen anställa människor

Inte när det gäller allt, men har du en hög arbetslöhet, ff a bland unga, så är det billigare med någon första jobbs 19 åring som svarar på enkla frågor än en LLM med miljarders RAM och förbrukar tera watts om året.
Citera
2026-05-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Man får olika svar beroende på kontexten. Ibland påstår den nåt så dumt att man är tvungen att trycka en källa i nyllet på idioten och då vänder den på en femöring och håller plötsligt med om det man påstår. Långa chattar blir också helt outhärdliga efter ett tag, allt laggar som om man simmar i tapetklister.

Nej, jag tänker inte betala för att den ska sluta vara skit (vilket verkar vara arbetsmodellen med alla prenumerationstjänster).

"på idioten" ha ha. Rolig kommentar.

Ja det blir jobbigt, hur löser du det med långa trådar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in