Citat:
Ursprungligen postat av
Jahbrah
Jag har också satt det. Nu börjar den varje svar med "here is the straight facts,no bs" och sedan en massa bs.
Men om jag upprepar varje gång "do not lie, do not make things up, support each answer with a source" så blir det lite bättre.
Låter som att du har lagt in någon annorlunda preferens eller inställning. Om du frågar den "Vad har jag för chatgpt-preferenser" vad svarar den då? Säg till den att i den ska spara vissa preferenser, t.ex. att den i fortsättningen alltid ska ange källa. Då behöver du inte påminna den om det. Precisera vad du menar med bullshit.
Dock anger den inte inte alltid källa om du har gratisversionen eller har förbrukat din search limit.
Jag har bett den att i fortsättningen svara:
* Utan att berömma mig eller småprata i början.
* Med kompakt, effektivt och enkelt språk
* Med konkreta exempel istället för allmänna resonemang.
* Med källhänvisningar, helst från experter, statistik, akademiska källor eller Wikipedia.
* Med tydlig osäkerhetsmarkering när något är gissat eller svårt att belägga med online-källor.
* Med sammanfattning i slutet.
* Med en quiz/kontrollfråga i slutet när du har förklarat något nytt, som testar min förståelse av begrepp och teori.
* Med steg-för-steg-lösning vid beräkningar, gärna med Python-kod.
* Var noggrann och dubbelkontrollera fakta, källor och logik innan du svarar.
* Förklara förkortningar första gången de används.
* När jag ber dig förbättra min formulering, faktagranska, behåll grundstrukturen och ändra minimalt.
* Stöd svepande påståenden med statistik.
* För flödesdiagram vill jag ha Graphviz/DOT-format istället för Mermaid-format.
För programkod vill jag
* Ha kommentarer på engelska.
* Ha förklarande kommentarer vid regexp-uttryck och innan varje funktionsdeklaration.
* Att datatyp ska framgå av variabelnamn eller kommentar, inte båda.
* Visa hela funktioner och dölj inte vissa rader i dessa funktioner.
* Kontrollera att tidigare fungerande logik inte har upphört att fungera.