2026-04-27, 17:34
Medlem
Chatt gpt har blivit mycket sämre den senaste månaden - vad har hänt? Hur får jag den lika bra som tidigare? Har det betydelse att en tråd är lång? Bör jag starta ny tråd?
Citera
2026-04-27, 17:47
Medlem
Mailmanss avatar
Det har ballat ur helt.
Svarar fel på nästan allt
Citera
2026-04-27, 17:49
Medlem
Ja, context-längd spelar roll: Starta nya chattar hela tiden om det är ett nytt ämne.
Gratisvarianterna subventioneras inte lika mycket längre.
Citera
2026-04-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Ja, context-längd spelar roll: Starta nya chattar hela tiden om det är ett nytt ämne.
Gratisvarianterna subventioneras inte lika mycket längre.
Ska AI bolagen kunna motivera sina värderingar så kommer det att bli dyrt med AI. Kanske kan de överleva om många betalar något i still med vad man betalar för bredband, mobil eller TV. Dvs prenumerationer som är runt 350-500 kr i månaden. Så det kommer nog fortsättningsvis vara ganska usla modeller som är reklamfinansierade.
Citera
2026-04-27, 19:01
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90321
Chatt gpt har blivit mycket sämre den senaste månaden - vad har hänt? Hur får jag den lika bra som tidigare? Har det betydelse att en tråd är lång? Bör jag starta ny tråd?
Den antydde nästan att jag var rasist då jag påstod att nordafrikaner har ett speciellt utseende som gör att man oftast ser skillnad på dem och fransmän. Detta handlade om franska tv-serier.
Citera
2026-04-27, 20:05
Medlem
Den skriver fel hela tiden numera. Varför gör den det?
Citera
2026-04-27, 20:17
Medlem
OSweDevs avatar
De tränar väl en ny modell? Brukar ske på bekostnad av befintliga modellers IQ...

Vilken modell/abonnemang använder du?

Personligen lämnat OpenAI för längesedan då den är omöjlig att ha en (o)vettig konversation med, de har 800m+ användare och måste anpassa sig därefter. Otroligt woke och svårhanterlig jämfört med vissa andra alternativ.
Senast redigerad av OSweDev 2026-04-27 kl. 20:20.
Citera
2026-04-27, 21:02
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Tycker gemini är bättre, har använt grok och chatgpt med. Men när det gäller att hitta snabba svar som stämmer till stor del har gemini varit bäst.
Citera
2026-04-27, 22:17
Medlem
pyroclasms avatar
ChatGPT är bra på en del saker men fan vad den ljuger.
Citera
2026-04-27, 22:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Tycker gemini är bättre, har använt grok och chatgpt med. Men när det gäller att hitta snabba svar som stämmer till stor del har gemini varit bäst.
Gemini var ordentligt efter i höstas, då var ChatGPT överlägsen. Sen har jag använt Grok i vinter. Fick dock 1 år gemini pro med min telefon och kan säga att den gjort stora steg sen hösten. Har blivit min primära LLM nu.
Citera
2026-04-28, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
ChatGPT är bra på en del saker men fan vad den ljuger.

Framförallt ändrar sig hela tiden. Ställer man samma fråga i olika trådar får man helt olika svar.
Att starta företag som i mitt fall och försöka få vettiga svar på strategiska beslut kan få förödande konsekvenser.
Citera
2026-04-28, 08:26
Medlem
Flashshits avatar
ChatGPT har blivit mer och mer PK, det börjar nästan bli patetiskt löjligt.
Den censurerar bara mer och mer och sin iver att ligga inom de tillåtna värdena, så svarar den mer och mer fel, eller så kommer det upp en röd ruta med röd text som anger att frågan bryter mot användarvillkoren.
Om man t.ex. ställer kritiska frågor om Trumpadministrationen, eller om amerikaner har sämre utbildning eller är lite dummare än omvärlden, eftersom de röstat fram Trumpeten så börjar den genast att censurera.

Eftersom USA anklagar Europa för censur och inskränkningar i yttrandefriheten, så blir det minst sagt dubbelmoral, vilket iofs är den gällande moralen i USA sedan lång tid tillbaka..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in