2026-04-28, 09:54
Medlem
Open ai är ett dött företag ändå.. Lika bra att lämna, för det kommer du behöva göra förr eller senare ändå.
Citera
2026-04-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Tycker gemini är bättre, har använt grok och chatgpt med. Men när det gäller att hitta snabba svar som stämmer till stor del har gemini varit bäst.

Gemini är bäst också, handlar inte om tyckande. Gemini är bevisligen bäst.
Eller ah, det beror ju på användningen såklart.
Claude är bäst på kodning
Deepseek är bästa gratisversionen
Gemini är bäst på allt annat.
Citera
2026-04-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Open ai är ett dött företag ändå.. Lika bra att lämna, för det kommer du behöva göra förr eller senare ändå.

vad menar du?
Citera
2026-04-29, 12:15
Medlem
Märker ni också att den har blivit mer kaxig i attityden?
Citera
2026-04-30, 05:40
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag har länge gillat ChatGPT som samtalspartner, rådgivare och för teknisk support. Som samtalspartner kändes det tidigare levande. Jag är inte ute efter någon som bara håller med mig – jag uppskattar diskussioner och att få nya perspektiv.

För bara några månader sedan kändes det nästan som att diskutera med en annan individ (även om jag såklart är medveten om att det är en chatbot). Nu känns det mer som en tidig version av Siri.

Jag har använt Plus i några månader och nu Go, men jag upplever ingen skillnad i tonen. Det känns mer standardiserat och robotlikt. Försämringen kom i samband med introduktionen av Go. Trist utveckling

Jag testar Claude AI, men den är inte helt hundra.
Plus-versionen av Claude kostar 249 kr, och då betalar jag via appen genom Google Play.
Citera
2026-04-30, 07:30
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det har ballat ur helt.
Svarar fel på nästan allt

Jag har raderat skitet sen jag gång på gång har fått rätta skitet efter fått felaktig info.
Citera
2026-05-01, 04:02
Medlem
Symptms avatar
upplever ingen skillnad

senaste månaden har jag gjort flera program som fungerar med chatgpt

ett tag sedan fick man ju välja hur chatgpt skulle bete sig typ, jag satte att den skulle vara teknisk och vetenskaplig med no bullshit och bara köra thinking mode.

då blev allting jävligt skarpt och produktivt
Citera
2026-05-01, 04:26
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
upplever ingen skillnad

senaste månaden har jag gjort flera program som fungerar med chatgpt

ett tag sedan fick man ju välja hur chatgpt skulle bete sig typ, jag satte att den skulle vara teknisk och vetenskaplig med no bullshit och bara köra thinking mode.

då blev allting jävligt skarpt och produktivt

Jag har också satt det. Nu börjar den varje svar med "here is the straight facts,no bs" och sedan en massa bs.

Men om jag upprepar varje gång "do not lie, do not make things up, support each answer with a source" så blir det lite bättre.
Citera
2026-05-01, 04:56
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Jag har också satt det. Nu börjar den varje svar med "here is the straight facts,no bs" och sedan en massa bs.

Men om jag upprepar varje gång "do not lie, do not make things up, support each answer with a source" så blir det lite bättre.

Jag vet inte vad du använder den till men jag gör program och script enbart sitter sällan och pratar med gpt bara, utan det är hårt jobb som gäller så jag känner inte igen mig med några svar i tråden.
Citera
2026-05-01, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Jag vet inte vad du använder den till men jag gör program och script enbart sitter sällan och pratar med gpt bara, utan det är hårt jobb som gäller så jag känner inte igen mig med några svar i tråden.
Ja, det är väl där den riktiga styrkan sitter, konversationförmågan kom på köpet. Jag ber den strukturera mitt jobb, komma ihåg detaljer i varje projekt, komma ihåg det som är relevant till nästa projekt osv, otroligt effektivt stöd för en snurrig hjärna. Men det är nästan dagliga tillrättavisningar som jag måste göra ”nu babblar du” ”jag vill inte ha 8 halvdåliga förslag” ”fråga mej inte om jag behöver vila” osv osv. Jag ber den komma ihåg hur jag vill ha mina svar, enkla tydliga osv men den behöver en uppsträckning ibland ändå. Jag kör Claude, men har byggt allt så det bara går att migrera direkt till en ny plattform
Citera
2026-05-01, 23:22
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tycker tvärtom, 5.5T håller inte på herda mig, smart, rolig och inte beige kundtjänst. Den lyssnar faktiskt på vad jag säger och inte vad alignment saftey layers inbillar den.

Nöjd.
Citera
2026-05-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah

Låter som att du har lagt in någon annorlunda preferens eller inställning. Om du frågar den "Vad har jag för chatgpt-preferenser" vad svarar den då? Säg till den att i den ska spara vissa preferenser, t.ex. att den i fortsättningen alltid ska ange källa. Då behöver du inte påminna den om det. Precisera vad du menar med bullshit.

Dock anger den inte inte alltid källa om du har gratisversionen eller har förbrukat din search limit.

Jag har bett den att i fortsättningen svara:
* Utan att berömma mig eller småprata i början.
* Med kompakt, effektivt och enkelt språk
* Med konkreta exempel istället för allmänna resonemang.
* Med källhänvisningar, helst från experter, statistik, akademiska källor eller Wikipedia.
* Med tydlig osäkerhetsmarkering när något är gissat eller svårt att belägga med online-källor.
* Med sammanfattning i slutet.
* Med en quiz/kontrollfråga i slutet när du har förklarat något nytt, som testar min förståelse av begrepp och teori.
* Med steg-för-steg-lösning vid beräkningar, gärna med Python-kod.
* Var noggrann och dubbelkontrollera fakta, källor och logik innan du svarar.
* Förklara förkortningar första gången de används.
* När jag ber dig förbättra min formulering, faktagranska, behåll grundstrukturen och ändra minimalt.
* Stöd svepande påståenden med statistik.
* För flödesdiagram vill jag ha Graphviz/DOT-format istället för Mermaid-format.

För programkod vill jag
* Ha kommentarer på engelska.
* Ha förklarande kommentarer vid regexp-uttryck och innan varje funktionsdeklaration.
* Att datatyp ska framgå av variabelnamn eller kommentar, inte båda.
* Visa hela funktioner och dölj inte vissa rader i dessa funktioner.
* Kontrollera att tidigare fungerande logik inte har upphört att fungera.
Senast redigerad av guru1966 2026-05-03 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in