Citat:
Ursprungligen postat av
eldrattan
Småaktivitet?! Jadu, du har aldrig varit i närheten av ett kärnkraftverk hör jag. Du är medveten om att själva fissionsprocessen går att stanna omgående. Inte svårare än att borera och köra ned bränslestavarna så stannar allt direkt. Fast sedan finns ju då radioaktivitet och restvärmen kvar, därför måste bränslehärden ha konstant kylning annars blir det härdsmälta och härden smälter sig igenom. Kan nå rätt långt ned innan det tar stopp.
Stanna processen omgående...
Fast var det inte så olyckan i Tjernobyl skedde.
Det gick inte dra ner stavarna längre då de skadats.
Följdes av explosion och härdsmälta genom betonggolven.
De grävde ju till och med en tunnel under verket och kylde med något system så inte härden skulle smälta sig ned till grundvattnet.
Nu är ju mitt minne 40år gammalt från katatstrofen i Ukraina, men så sades det gått till då.
Det är alltid det oförväntade som är farligast, det ingen tänkt på vid konstruktioner eller när man utför något.
Sedan täker jag att om man placerar ett kärnkraftverk nedsprängt i berget kan man få svårt stt komma åt vid en räddningsinsats vid olycka.
Detta både för strålning, rök, hetta, eventuella stora redskap som behövs tas ned och ev ånga om de ska ner i tunnlar.