Citat:
Ursprungligen postat av
FyraHinkarSalt
Alla som gått ut ut mellanstadiet ska kunna förstå, svara och räkna ut detta själva. Vafan är det för fel på folk? 10 volymprocent av en helflarra, ja vad i hela världen kan det bli...?
Men kära nå'n. Försök frammana bilden av 5 glada tjejer med någon promille i blodet och solen i ansikte. Här satt vi alltså och började fundera på det här med hur mycket ren alkohol vi dragit i oss under denna förtrollade eftermiddag, alla var införstådda med att det är avhängigt mängd och alkoholhalt. När så glada tjejer gladlynt börjar fundera kan det mest förunderliga och häpnadsväckande komma fram- någon, kanske det rent av var jag? funderade på om det kan vara olika typer av alkohol i våra drycker som då skulle beräknas lite annorlunda. Exempelvis cideralkohol jämfört mot ölalkohol eller vinalkohol. Vi släppte den funderingen efter en kort stund men funderade vidare med att kanske alkoholprocenten redovisas per Liter och att därmed en 70-centilitersflaska endast håller 70 procent av denna tänkta alkoholhaltiga liter. Även detta resonemang övergavs efter någon liten stund. Diskussionen förbryllades också något av vår kunskap om att 100%-ig alkohol inte kan finnas (annat än möjligen i någon sorts laboratoriemiljö) varför våra beräkningar grumlades något alltefter vårt blod späddes ut av ökande promillehalter.
Jag ville helt enkelt reda ut allt det här snurriga som mitt huvud fylldes av den där vackra dagen i glada vänners lag och jag tror inte vi är dummare än andra- vi blev nog mest bara lite förvirrade efter alla de mer eller mindre vimsiga infall som lades fram...