2026-04-27, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Allt det här gicks igenom i tråden igår, men det skadar väl inte med repetition.
Haha, alla dina senaste typ 7 inlägg är samma sak, dvs att påpeka vad som är utrett eller inte, vem utsåg dig till koordinator? du själv när du insåg att du inte kan räkna? hahaha
Citera
2026-04-27, 13:48
Medlem
Alla som gått ut ut mellanstadiet ska kunna förstå, svara och räkna ut detta själva. Vafan är det för fel på folk? 10 volymprocent av en helflarra, ja vad i hela världen kan det bli...?
Citera
2026-04-27, 14:50
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det går att snapsa 96% alkohol.
Det är starkt och ger mycket alkoholsmak men det går.
I min ungdom provades detta med Finsprit:https://www.spirituosen-raritaeten.de/p/aalborg-finsprit-0-7l-96-0
Nä, fy tusan. Jag skulle aldrig våga dricka något så högoktanigt brandfarligt som antagligen är satt under restriktioner vid förvaring, typ; Giftigt, explosivt och brandfarligt.💀

Vad skulle kunna passa sig bra till en sådan ädel dryck; en vällagrad ost måhända?
Citera
2026-04-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Nä, fy tusan. Jag skulle aldrig våga dricka något så högoktanigt brandfarligt som antagligen är satt under restriktioner vid förvaring, typ; Giftigt, explosivt och brandfarligt.💀

Vad skulle kunna passa sig bra till en sådan ädel dryck; en vällagrad ost måhända?

Jordnötter
Citera
2026-04-27, 15:03
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Haha, alla dina senaste typ 7 inlägg är samma sak, dvs att påpeka vad som är utrett eller inte, vem utsåg dig till koordinator? du själv när du insåg att du inte kan räkna? hahaha
Ja, jag är koordinator, både här och överallt annars. 🙂
Några felräkningar har jag däremot inte gjort, fast jag misstog mig om vikt-och volymprocent.
Citera
2026-04-27, 15:05
Medlem
Citat:

Det är ju bara i munnen/halsen man känner skillnaden - det späds ju ut snabbt.

2 cl 96% alkohol är ju inte giftigare än t ex runt 5cl vanlig vodka.
Citera
2026-04-27, 15:19
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraHinkarSalt
Alla som gått ut ut mellanstadiet ska kunna förstå, svara och räkna ut detta själva. Vafan är det för fel på folk? 10 volymprocent av en helflarra, ja vad i hela världen kan det bli...?
Men kära nå'n. Försök frammana bilden av 5 glada tjejer med någon promille i blodet och solen i ansikte. Här satt vi alltså och började fundera på det här med hur mycket ren alkohol vi dragit i oss under denna förtrollade eftermiddag, alla var införstådda med att det är avhängigt mängd och alkoholhalt. När så glada tjejer gladlynt börjar fundera kan det mest förunderliga och häpnadsväckande komma fram- någon, kanske det rent av var jag? funderade på om det kan vara olika typer av alkohol i våra drycker som då skulle beräknas lite annorlunda. Exempelvis cideralkohol jämfört mot ölalkohol eller vinalkohol. Vi släppte den funderingen efter en kort stund men funderade vidare med att kanske alkoholprocenten redovisas per Liter och att därmed en 70-centilitersflaska endast håller 70 procent av denna tänkta alkoholhaltiga liter. Även detta resonemang övergavs efter någon liten stund. Diskussionen förbryllades också något av vår kunskap om att 100%-ig alkohol inte kan finnas (annat än möjligen i någon sorts laboratoriemiljö) varför våra beräkningar grumlades något alltefter vårt blod späddes ut av ökande promillehalter.

Jag ville helt enkelt reda ut allt det här snurriga som mitt huvud fylldes av den där vackra dagen i glada vänners lag och jag tror inte vi är dummare än andra- vi blev nog mest bara lite förvirrade efter alla de mer eller mindre vimsiga infall som lades fram...
Senast redigerad av annica, sthlm 2026-04-27 kl. 16:06.
Citera
2026-04-27, 17:26
Medlem
Citat:
Du menar alltså att jag i fredags drack nästan 1 deciliter 96-procentig alkohol enär jag fick i mig hela flarran...
Det är 24cl 40% sprit.
Citera
2026-04-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ja, lite fel har du alllt, numer är det bara volymprocent, öl var tidigare i viktprocent.

LL
Ja, alkohol är lättare än vatten, 0.789
Citera
2026-04-27, 20:46
Medlem
[quote=annica, sthlm|94844787]
Men kära nå'n. Försök frammana bilden av 5 glada tjejer med någon promille i blodet och solen i ansikte. Här satt vi alltså och började fundera på det här med hur mycket ren alkohol vi dragit i oss under denna förtrollade eftermiddag, alla var införstådda med att det är avhängigt mängd och alkoholhalt. När så glada tjejer gladlynt börjar fundera kan det mest förunderliga och häpnadsväckande komma fram- någon, kanske det rent av var jag? funderade på om det kan vara olika typer av alkohol i våra drycker som då skulle beräknas lite annorlunda. Exempelvis cideralkohol jämfört mot ölalkohol eller vinalkohol. Vi släppte den funderingen efter en kort stund men funderade vidare med att kanske alkoholprocenten redovisas per Liter och att därmed en 70-centilitersflaska endast håller 70 procent av denna tänkta alkoholhaltiga liter. Även detta resonemang övergavs efter någon liten stund. Diskussionen förbryllades också något av vår kunskap om att 100%-ig alkohol inte kan finnas (annat än möjligen i någon sorts laboratoriemiljö) varför våra beräkningar grumlades något alltefter vårt blod späddes ut av ökande promillehalter.

Jag ville helt enkelt reda ut allt det här snurriga som mitt huvud fylldes av den där vackra dagen i glada vänners lag och jag tror inte vi är dummare än andra- vi blev nog mest bara lite förvirrade efter alla de mer eller mindre vimsiga infall som

Glad att ni fick svar iaf! 🥂🍻
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in