2026-04-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Okay, jag begriper nu hur man skall tänka. Jag trodde inte det gick att få fram en högre alkoholhalt än till 96%, där ser man...
Så hur tolkar du det om det står 96% på flaskan? Att det då är 96% av den som består av 96%?
Citera
2026-04-26, 15:58
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag körde samma fråga rakt av i google AI mest för att visa att ert "Tjejgäng" inte fattar att man kan göra det.
Aha, jag trodde det endast var de homosexuella som använder sig av AI. När vi sitter o pladdersnackar ses det ganska fegt- och dessutom ofint, att dra fram en mobiltelefon för att kolla hur saker skall tolkas eller förstås. Ett glatt samtal skall föras utan filter och absoluta idiomfakta. Ändå, nu har jag här genom Flashback fått bättre klarhet och förstånd om hur man kan tänka om alkoholintag då vi ser till procent. I övrigt hänger (åtminstone mitt) val av dryck endast på humör och infall, nå'n gång även på artighet och kutym.
Senast redigerad av annica, sthlm 2026-04-26 kl. 16:02.
Citera
2026-04-26, 16:02
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Joo- jag har i huvudet att 1 dl ren alkohol (vilket är rena nervgiftet) skulle kunna räknas som dödligt men som du skrev, intaget av elixiret skedde under en hel eftermiddag och halv kväll...

Det är nog väldigt individuellt. Jag har läst att en dödlig dos ren etanol ligger på mellan två och tre deciliter.

Hursomhelst; det skulle bli helt andra fysiologiska konsekvenser att svepa en deciliter etanol rakt upp och ner än att sitta i timmar på en uteservering och smutta, ja.
Citera
2026-04-26, 16:02
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag körde samma fråga rakt av i google AI mest för att visa att ert "Tjejgäng" inte fattar att man kan göra det.

Behövde du AI för att räkna ut högstadiematte och sedan skriva det?

Givetvis är det %alkohol av den totala mängden vätska i behållaren eller glaset. Vad skulle det annars vara?
Citera
2026-04-26, 16:05
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
AI klarar dock inte av begreppet folköl. 4,5% räknas som starköl.

Faktiskt inte. Det räknas som mellanöl.

Edit: jag märkte nu att definitionen skiljer sig beroende på hur man ställer frågan.
Senast redigerad av Yaourter 2026-04-26 kl. 16:08.
Citera
2026-04-26, 16:13
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Okay, jag begriper nu hur man skall tänka. Jag trodde inte det gick att få fram en högre alkoholhalt än till 96%, där ser man...

Förstår ej var du har fått 96% ifrån eller varför du räknar med det. Ja, det är väldigt svårt att skapa en dryck som har högre alkoholhalt än 96% pga kemi.
Men om du har 1 Liter vin som är 10% så är de 10% ren alkohol, alltså 1 deciliter. De 10% är inte "96% alkohol".
Hade man haft 100% alkohol hade det typ förångats direkt, därför blandar man det med till exempel vatten så att det binder ihop sig.
Vanlig 40% vodka är 40% etanol (alkohol) och cirka 60% vatten, kanske något smakämne också. En 5% öl är 5% etanol och 95% humle/vatten/malt/whatever det nu finns i öl.
Citera
2026-04-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter

Edit: jag märkte nu att definitionen skiljer sig beroende på hur man ställer frågan.

Finns inte nåt som heter mellanöl din dåre.
Citera
2026-04-26, 16:40
Medlem
Creaturs avatar
Citat:

"Egentligen" är det mellanöl. Men mellanöl räknas som starköl numera.
Citera
2026-04-26, 16:44
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit

Citat:
"Egentligen" är det mellanöl. Men mellanöl räknas som starköl numera.

Lagen säger detta

Citat:
8 § Med öl avses en dryck som framställts genom jäsning med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne.
Öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent benämns folköl och öl med en alkoholhalt som överstiger 3,5 volymprocent benämns starköl.

Mellanöl fanns förr som juridiskt begrepp. Det lever fortfarande kvar i folks medvetande och beställer du en mellanöl på krogen får du oftast något på runt 4%.

Så visst går det att argumentera för att begreppet inte längre existerar för att det är struket ur lagen, men å andra sidan så är olika öltyper som lager, ale, stout etc inte heller definierade i lagen och de existerar ju onekligen.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-26 kl. 16:52.
Citera
2026-04-26, 16:57
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit

Mellan 1965-1977 var det en skatteklass som såldes i livsmedelsbutiker. Efter att all öl över 3,5 procent började säljas på Systembolaget så togs klassen bort, men begreppet existerar fortrarande.

Dels på Systembolaget:

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/smaland-mellanol-1125712/

Dels i Svenska Akademiens ordlista :

https://svenska.se/?activeTab=alla&q=mellan%C3%B6l&exactMatch=true

Och till sist som vedertaget begrepp i restaurangbranschen.

Så nog finns det nåt som heter mellanöl, alltid.
Citera
2026-04-26, 17:00
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Lagen säger detta

Mellanöl fanns förr som juridiskt begrepp. Det lever fortfarande kvar i folks medvetande och beställer du en mellanöl på krogen får du oftast något på runt 4%.

Så visst går det att argumentera för att begreppet inte längre existerar för att det är struket ur lagen, men å andra sidan så är olika öltyper som lager, ale, stout etc inte heller definierade i lagen och de existerar ju onekligen.

Nja, läs mitt föregående inlägg. Begreppet finns kvar, men inte som skatteklass. Inte som juridiskt begrepp, som du säger.
Senast redigerad av Yaourter 2026-04-26 kl. 17:06.
Citera
2026-04-26, 17:45
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
En vinflaska är 75 cl.
Men ja, det är ungefär som du säger. 2 st 50 cl öl på 5% är samma mängd ren alkohol som 50 cl av ett svagt vin med 10 % alkohol.
Procent av vad? Av den totala mängden i drycken. Förr skilde man viktprocent från volymprocent, jag tror det bara är viktprocent man bryr sig om nu (kan ha fel i det dock).

Ja, lite fel har du alllt, numer är det bara volymprocent, öl var tidigare i viktprocent.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in