2026-04-26, 22:18
Medlem
Fun fact. En stor stark inehåller runt 2,4cl ren sprit.
Med andra ord lika mycket som i en 6cl sprit drink...
Citera
2026-04-26, 23:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag börjar förstå dom som ifrågasätter kvinnlig rösträtt...
Citera
2026-04-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det är nämligen som så att jag har svårt tro någon kan svälja så pass koncentrerad alkohol som 96% utan att kroppen reagerar med omedelbar uppstötning. Dessutom, vem i all världen håller sig med 96%-ig alkohol... undrar om det ens kan vara gott? Kanske med en halstablett därtill?
Det är starkt som fan, men det går. Dock kommer ju en klunk sådan sprit att sjunka i procent rätt omgående när den kommer in i munnen pga saliven.

Det finns en vodka på 95% som heter Everclear.
Citera
2026-04-27, 04:01
Medlem
Pungsvings avatar
Drick inte mer än en 33 cl ölflaska i timmen. Om du druckit mycket på förfesten så drick inte mer ute. Drick vatten då.
Citera
2026-04-27, 10:05
Medlem
Är det nåt nytt att man ska räkna på hur mycket 96a man fått i sig? Jag o alla jag känner har alltid bara varit intresserade av hur mycket 40% starksprit det vin och öl man konsumerat motsvarar om man nu nödvändigtvis vill ha något att jämföra med.
Citera
2026-04-27, 10:53
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Är det nåt nytt att man ska räkna på hur mycket 96a man fått i sig? Jag o alla jag känner har alltid bara varit intresserade av hur mycket 40% starksprit det vin och öl man konsumerat motsvarar om man nu nödvändigtvis vill ha något att jämföra med.
Det är ju precis det här jag avser behandla och reda ut med mina idiotpostningar. Då du nu skriver att det som kan vara intressant är hur mycket starksprit du drar i dig under en aktuell tid men även starkspriten, säg en rökig whiskey deklareras i alkoholprocent... kanske 40%? Alltså; av din beställda 6:a whisky utgör 40% alkohol- vilket blir 24 milliliter alkohol och kanske några promille med nittionioprocentig rök? Det är sådana saker jag tidigare med min uteserveringsberättelse (ja, det är ett godkänt ord) ville komma till klarheter kring.
Senast redigerad av annica, sthlm 2026-04-27 kl. 11:06.
Citera
2026-04-27, 11:05
Medlem
Citat:
Det är ju precis det här jag avser behandla och reda ut med mina idiotpostningar. Då du nu skriver att det som kan vara intressant är hur mycket starksprit du drar i dig under en aktuell tid men även starkspriten, säg en rökig whiskey deklareras i alkoholprocent... kanske 40%? Alltså; av din beställda 6:a whisky utgör 40% alkohol- vilket blir 24 milliliter alkohol. Det är vad jag tidigare med min uteserveringsberättelse (ja, det är ett godkänt ord) ville komma till klarheter kring.

Mjo, men att omvandla det till ren alkohol i beräkningarna är i mitt tycke dumt då man inte kan relatera det till någonting. Drar jag i mig 5st 50cl 5%iga öl kan jag köra 5x50x0,05/0,4 och få fram att jag druckit motsvarande 31,25cl 40%ig sprit, alltså nästan en hel kvarting vodka. Det säger mer än att jag har druckit 12,5cl 100%ig alkohol eller 13cl 96a.
Citera
2026-04-27, 11:12
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Mjo, men att omvandla det till ren alkohol i beräkningarna är i mitt tycke dumt då man inte kan relatera det till någonting. Drar jag i mig 5st 50cl 5%iga öl kan jag köra 5x50x0,05/0,4 och få fram att jag druckit motsvarande 31,25cl 40%ig sprit, alltså nästan en hel kvarting vodka. Det säger mer än att jag har druckit 12,5cl 100%ig alkohol eller 13cl 96a.
Japp- det är så våra diskussioner snurrade där under nyligen passerad fredagseftermiddag- vi sökte bringa ljus klarhet och kunskap kring om hur mycket alkohol var och en av oss fick i oss då vi spaltade upp våra valda dryckers redovisade mängd och alkoholhalt.
Senast redigerad av annica, sthlm 2026-04-27 kl. 11:15.
Citera
2026-04-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ähh, så klart jag raljerar och det med mitt pekfinger om denna din passage-- >
Det är nämligen som så att jag har svårt tro någon kan svälja så pass koncentrerad alkohol som 96% utan att kroppen reagerar med omedelbar uppstötning. Dessutom, vem i all världen håller sig med 96%-ig alkohol... undrar om det ens kan vara gott? Kanske med en halstablett därtill?

Det går att snapsa 96% alkohol.

Det är starkt och ger mycket alkoholsmak men det går.

I min ungdom provades detta med Finsprit:

https://www.spirituosen-raritaeten.de/p/aalborg-finsprit-0-7l-96-0
Citera
2026-04-27, 12:37
Medlem
Citat:
Tjejgänget hade uteserveringsdebut här om dagen, vi satt och snackade om jobb och lite allt möjligt men vi började också fundera på det här med hur mycket alkohol vi dricker och får i oss. Vi hade ju beställt lite olika grejer, någon bara typ Ramlösa... va' fan? Vi andra hade beställt lite olika grejer i glasen, någon en finöl, annan cider och jag- med någon ytterligare, cava. Vi fattade inte det här med hur alkoholprocent beräknas och redovisas. Om min cava innehåller 11% är det då nära på en tiondel av vätskan som utgörs av ren alkohol (96%) i mitt glas? Jennys finpilsner kanske innehöll 5 procent alkohol- så då kanske hon har fått i sig lika mycket alkohol som jag eftersom hennes ölkupa var dubbelt så stort som mitt vinglas? Min undran är; Då det talas om alkoholprocent i exempelvis en vinflaska (säg 12%) om 70 centiliter... utgör då nästan 1 dl av flaskans innehåll av absolut ren alkohol? På samma sätt undrar jag om Jennys halvlitersglas med öl (5%)- vilket hon beställde två av, innehåller lika mycket alkohol som jag fick i mig? Alltså, alkoholprocent av vad, räknat på aktuell mängd? Hjälp mig förstå...
Om min cava innehåller 11% är det då nära på en tiondel av vätskan som utgörs av ren alkohol (96%) i mitt glas?
11% av volymen är 100%-ig etanol ja. Så om du dricker 1 dl cava, eller 100 ml, så är 11 ml ren etanol.

Jennys finpilsner kanske innehöll 5 procent alkohol- så då kanske hon har fått i sig lika mycket alkohol som jag eftersom hennes ölkupa var dubbelt så stort som mitt vinglas?
Ja nästan, 2x5 är 10 dvs nästan 11

Min undran är; Då det talas om alkoholprocent i exempelvis en vinflaska (säg 12%) om 70 centiliter... utgör då nästan 1 dl av flaskans innehåll av absolut ren alkohol?
12% av 70 är 12/100*70=8,4 cl eller 0,84 dl ja

På samma sätt undrar jag om Jennys halvlitersglas med öl (5%)- vilket hon beställde två av, innehåller lika mycket alkohol som jag fick i mig? Alltså, alkoholprocent av vad, räknat på aktuell mängd? Hjälp mig förstå...
X% alkohol i en dryck betyder X hundradelar av volymen är ren etanol (det vi kallar alkohol i folkmun)
Citera
2026-04-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag börjar förstå dom som ifrågasätter kvinnlig rösträtt...
Förstår din poäng men detta är lite typiskt kvinnor.
Män lägger mer tid på att förstå sin omgivning och därmed prylar. Kvinnor personer och personligheter.

Därför kan såna här för män uppenbara frågeställningar dyka upp för dem efter nämnvärd ålder, om gruppen inte är den smarta typen direkt.

Jag har sett detta många gånger genom livet, och man ska ha i åtanke att IQ-snittet är på ca 100, vilket inte är speciellt högt.
Citera
2026-04-27, 13:24
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Om min cava innehåller 11% är det då nära på en tiondel av vätskan som utgörs av ren alkohol (96%) i mitt glas?
11% av volymen är 100%-ig etanol ja. Så om du dricker 1 dl cava, eller 100 ml, så är 11 ml ren etanol.

Jennys finpilsner kanske innehöll 5 procent alkohol- så då kanske hon har fått i sig lika mycket alkohol som jag eftersom hennes ölkupa var dubbelt så stort som mitt vinglas?
Ja nästan, 2x5 är 10 dvs nästan 11

Min undran är; Då det talas om alkoholprocent i exempelvis en vinflaska (säg 12%) om 70 centiliter... utgör då nästan 1 dl av flaskans innehåll av absolut ren alkohol?
12% av 70 är 12/100*70=8,4 cl eller 0,84 dl ja

På samma sätt undrar jag om Jennys halvlitersglas med öl (5%)- vilket hon beställde två av, innehåller lika mycket alkohol som jag fick i mig? Alltså, alkoholprocent av vad, räknat på aktuell mängd? Hjälp mig förstå...
X% alkohol i en dryck betyder X hundradelar av volymen är ren etanol (det vi kallar alkohol i folkmun)
Allt det här gicks igenom i tråden igår, men det skadar väl inte med repetition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in