Citat:
Ursprungligen postat av
annica, sthlm
Tjejgänget hade uteserveringsdebut här om dagen, vi satt och snackade om jobb och lite allt möjligt men vi började också fundera på det här med hur mycket alkohol vi dricker och får i oss. Vi hade ju beställt lite olika grejer, någon bara typ Ramlösa... va' fan? Vi andra hade beställt lite olika grejer i glasen, någon en finöl, annan cider och jag- med någon ytterligare, cava. Vi fattade inte det här med hur alkoholprocent beräknas och redovisas. Om min cava innehåller 11% är det då nära på en tiondel av vätskan som utgörs av ren alkohol (96%) i mitt glas? Jennys finpilsner kanske innehöll 5 procent alkohol- så då kanske hon har fått i sig lika mycket alkohol som jag eftersom hennes ölkupa var dubbelt så stort som mitt vinglas? Min undran är; Då det talas om alkoholprocent i exempelvis en vinflaska (säg 12%) om 70 centiliter... utgör då nästan 1 dl av flaskans innehåll av absolut ren alkohol? På samma sätt undrar jag om Jennys halvlitersglas med öl (5%)- vilket hon beställde två av, innehåller lika mycket alkohol som jag fick i mig? Alltså, alkoholprocent av vad, räknat på aktuell mängd? Hjälp mig förstå...
Om min cava innehåller 11% är det då nära på en tiondel av vätskan som utgörs av ren alkohol (96%) i mitt glas?
11% av volymen är 100%-ig etanol ja. Så om du dricker 1 dl cava, eller 100 ml, så är 11 ml ren etanol.
Jennys finpilsner kanske innehöll 5 procent alkohol- så då kanske hon har fått i sig lika mycket alkohol som jag eftersom hennes ölkupa var dubbelt så stort som mitt vinglas?
Ja nästan, 2x5 är 10 dvs nästan 11
Min undran är; Då det talas om alkoholprocent i exempelvis en vinflaska (säg 12%) om 70 centiliter... utgör då nästan 1 dl av flaskans innehåll av absolut ren alkohol?
12% av 70 är 12/100*70=8,4 cl eller 0,84 dl ja
På samma sätt undrar jag om Jennys halvlitersglas med öl (5%)- vilket hon beställde två av, innehåller lika mycket alkohol som jag fick i mig? Alltså, alkoholprocent av vad, räknat på aktuell mängd? Hjälp mig förstå...
X% alkohol i en dryck betyder X hundradelar av volymen är ren etanol (det vi kallar alkohol i folkmun)