2026-04-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorbobba
Läste denna tråd: (FB) Bank fryst mitt konto pga kontantuttag och blev orolig att jag inte kommer kunna ta ut ens 30k.

Nu vet jag att banker har vissa max-summor per dag och vecka. Om man håller sig till dessa nivåer - är det ok då?

Det var flera år sen jag tog ut kontanter så det kanske flaggas som onormalt beteende.

Kan man gå till banken istället och beställa kontantuttag?

Jag har också flera bankkonton på olika banker så kanske det är bäst att sprida ut uttagen i så fall.

Tacksam för svar!

Du kan väl bara ta ut 5000:- i månad kontanter.
Citera
2026-04-26, 17:57
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
ta ut typ 9k i veckan under några veckor så är det löst.

Inte rekommendera , en bekant tog ut max summan varje vecka under längre tid & banken hörde av sig om varför och sa sedan upp personen från banken med hänvisning till penningtvättlagen .
Så dom har ju automatiska AI system som hela tiden scannar och varnar för onormalt beteende.
Senast redigerad av Tystnad 2026-04-26 kl. 18:12.
Citera
2026-04-26, 18:16
Medlem
Det beror på bank och regler kanske?
Jag blev ifrågasatt när jag tog ut 4000:- 3 ggr på en vecka, totalt 12.000.
Banken ville ha svar på vad jag skulle göra med pengarna.
Sa att jag skulle ge till syskonen. Då var det ok
Men det var ju lagom sant. Konstiga regler
Citera
2026-04-26, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Nej du kommer inte att bli spärrad? Klart du kan ta ut 30k i kontanter från ditt konto. Enklast är att ta ut dom på bankkontoret Säg bara till i förväg så banken har kontanter hemma
Jag skulle ta ut 35 000 och blev nekad "så mycket pengar har vi inte". Helt sjukt att man behöver säga till långt innan för småsummor.

Jag köpte en postväxel och gick sedan till Forex för att få tag i kontanter.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ta ut 3000 Euro på forex. Säg att du ska åka utomlands. Euro är en betydligt bättre valuta att hålla än SEK om du ska t.ex. fly landet.
Forex hade i alla fall kontanter på kontoret och ställde inga dumma frågor.
Citera
2026-04-26, 20:58
Medlem
Citat:
Läste denna tråd: (FB) Bank fryst mitt konto pga kontantuttag och blev orolig att jag inte kommer kunna ta ut ens 30k.

Nu vet jag att banker har vissa max-summor per dag och vecka. Om man håller sig till dessa nivåer - är det ok då?

Det var flera år sen jag tog ut kontanter så det kanske flaggas som onormalt beteende.

Jag har också flera bankkonton på olika banker så kanske det är bäst att sprida ut uttagen i så fall.

Tacksam för svar!

15k i veckan brukar väl fungera att ta ut ur bankomaten. Om du tar ett par månader på dig så blir det nog ingen reaktion alls. Bra idé att ta ut från olika banker också, som du skriver.
Citera
2026-04-26, 21:10
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!

Om banken ställt frågor kopplat till kundkännedom om hur mycket kontanter du avser ta ut så bör du inte överstiga den summa du uppgett där i alla fall inte utan att prata med banken först.
Citera
2026-04-26, 21:39
Medlem
Citat:

Tacksam för svar!
Enklast gör du det genom att kontakta banken och säg du vill göra ett uttag på ett kontor.
Bankomater har ju en gräns så blir svårt att få ut mer än 10K per vecka eller liknande.
30k är ju en struntsumma.
Citera
2026-04-26, 22:07
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag skulle ta ut 35 000 och blev nekad "så mycket pengar har vi inte". Helt sjukt att man behöver säga till långt innan för småsummor.

Ja visst är det sjukt att bankerna inte vill hantera pengar längre. Allt för att tvinga in folk i system som swish och liknande.
Citera
2026-04-26, 23:28
Medlem
smickras avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Det var det dummaste jag hört. Jag tog ut drygt 150 lax för ett köp. Så länge jag förvarnar banken någon vecka innan är det inga problem.

Sätta in 150 lax skulle teoretisk vara svårare.
Citera
2026-04-27, 09:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Om du är nojig är det bara att gå till din bank och förklara varför du vill ta ut pengar och ta ut 30k. Du får självklart ta ut hur mycket du vill av dina egna pengar i cash.
Citera
2026-04-27, 12:20
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
problemet är väl inte att ta ut pengar
problemet är att sätta in en större summa i kontanter

Ja, min bank tillåter inte insättningar på mer än 10.000:- i månaden, andra banker kanske ännu mindre. Det är det där med penningtvätt osv., ett jäkla otyg om man säljer nåt begagnat och får betalt i kontanter!
Citera
2026-04-27, 14:01
Medlem
Det börjar bli mer regel än undantag att folk får sina bankkonton avstängda. I grunden lurar lagar om penningtvätt och mot terrorism – ett påfund ytterst från FATF men som EU har tvångsimplementerat och som svenska politiker bidrar till.

https://jmm.nu/fatf_eu_bankkonto_penningtvatt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in