2026-04-25, 22:43
Medlem
På måndag infriar S i Göteborg sitt vallöfte och sänker priset på månadskortet med 140 kr:
Göteborgs stad börjar från och med måndag att subventionera priset på utvalda periodbiljetter i kollektivtrafiken, som en satsning för att fler ska resa mer hållbart. Priset sänks med 16 procent, vilket betyder att till exempel en 30-dagarsbiljett blir 140 kronor billigare.

Jonas Attenius (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, säger att sänkningen av priset på kollektivtrafiken var ett viktigt vallöfte och något man nu är stolta över att kunna genomföra.

https://www.etc.se/klimat-miljo/goeteborg-saenker-priset-i-kollektivtrafiken
När borgare haft makten har man istället gjort tvärtom och höjt priset på kollektivtrafiken.

Att diskutera: 1. Är billigare kollektivtrafik något som är önskvärt i Sverige? 2. Borde andra kommuner också sänka priset på kollektivtrafiken? 3. Vinner S väljare på det här?
Citera
2026-04-25, 22:45
Medlem
Som alla vallöften oavsett styre så genomförs dom innan val.
Citera
2026-04-25, 22:50
Avslutad
Okej, vad är haken? Höjer priset på alla andra biljetter?

Edit:
Fniss som jag misstänkte,

Regionfullmäktige:

Citat:
"Västtrafiks biljettpriser höjs med 3 % under 2026, enligt ett beslut i regionfullmäktige. Höjningen väntas ske i september. Enligt beräkningen kan prishöjningen ge Västtrafik mellan 20 och 25 miljoner kronor i extra intäkter, Samtidigt planeras en sänkning av periodbiljetter våren 2026"

Så det blir billigare för stadsborna som mer eller mindre ändå inte betalar för en biljett, kommer kontrollanterna stiger de av och tar nästa spårvagn.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som alla vallöften oavsett styre så genomförs dom innan val.

Lite småkul att en höjningen planeras ske efter valet
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-25 kl. 23:02.
Citera
2026-04-25, 22:56
Medlem
TheJesuits avatar
1. Om vi satte priset till noll så skulle det ha ettekt. Att sänka någon hundralapp är skit samma, de som betalar hade betalat i alla fall. Alla de som är free loaders betalar inte nu och inte heller med sänkning (och det är många!)
2. Nej
3. De som är vänster gillar detta men de är ju redan frälsta, och många inom V och MP betalar inte i alla fall. De som är höger arbetar och har råd och kommer inte byta parti för en hundralapp i månaden. Så, nope, inga nya väljare.
Citera
2026-04-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Regionfullmäktige:

Ja, precis som det står gäller sänkningen för Göteborgs kommun och inte för Västra Götalandsregionen.
Citera
2026-04-25, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ja, precis som det står gäller sänkningen för Göteborgs kommun och inte för Västra Götalandsregionen.

Oavsett som f.d. Göteborgare är det inte synd eller till någon nytta för Göteborgarna utan människorna i kranskommunerna som pendlar som då alltså kommer få en käftsmäll till ökning, de har nog tänkt fel där, ungdomar har redan gratis period och sommarkort fram tills de fyller 20 i Göteborg, de är också dessa som står för 9/10 problemen som uppstår. Resten plankar eller har en swish redo i bakgrunden ifall kontrollanterna kommer, ja även de civilklädda ser man på en halv kilometers avstånd.
Citera
2026-04-25, 23:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Oavsett som f.d. Göteborgare är det inte synd eller till någon nytta för Göteborgarna utan människorna i kranskommunerna som pendlar som då alltså kommer få en käftsmäll till ökning, de har nog tänkt fel där, ungdomar har redan gratis period och sommarkort fram tills de fyller 20 i Göteborg, de är också dessa som står för 9/10 problemen som uppstår. Resten plankar eller har en swish redo i bakgrunden ifall kontrollanterna kommer, ja även de civilklädda ser man på en halv kilometers avstånd.

Jag har kort och skulle säga att det är sällan kontrollanterna haffar någon. Jag har åkt dit en gång på 35 års tjuvåkande, men nu orkar jag inte bry mig, och ser inte de civila.

Jag skulle säga att de numera smälter in helt ok.

Men, så tjuvåkandet är kanske inte så stort, men då åker jag ofta inte längre en afton på fredag-lördag: kanske är de fler då, eller i en svinotta.

720 istället för 860. För de som betalar är det en betydande sänkning förstås, men samtidigt är 140 spänn ingen livsavgörande summa.
Citera
2026-04-25, 23:33
Medlem
Citat:
Oavsett som f.d. Göteborgare är det inte synd eller till någon nytta för Göteborgarna utan människorna i kranskommunerna som pendlar som då alltså kommer få en käftsmäll till ökning

Är det inte till nytta för de som bor i Göteborg och som betalar för månadskortet? Det är inte så att ditt krumbuktande beror på att S inte är "ditt lag" så du hittar på märkliga argument till varför billigare kollektivtrafik inte är bra?
Citera
2026-04-25, 23:42
Avslutad
Citat:
Är det inte till nytta för de som bor i Göteborg och som betalar för månadskortet? Det är inte så att ditt krumbuktande beror på att S inte är "ditt lag" så du hittar på märkliga argument till varför billigare kollektivtrafik inte är bra?

Det är bra för den bråkdel som betalar. Det är synd att de HÖJER för resten av regionen för att kunna finansiera detta. AB BC biljett kostar 1400kr ABC biljett 2000kr dessa ska alltså höjas med x % efter valet. Nollsummespel eller fjäsk inför valet som någon ovan var inne på är vad jag misstänker, jag har ingen politisk färg, tycker samtliga har något positivt men inte tillräckligt för att få min röst. Med andra ord finns det inget parti som är värdig min röst i skrivande stund och således kommer jag inte rösta och kommer därför för en överskådlig framtid inte ha rätt att klaga heller, win win i min värld.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-25 kl. 23:49.
Citera
2026-04-25, 23:49
Medlem
Citat:
Det är bra för den bråkdel som betalar. Det är synd att de HÖJER för resten av regionen för att kunna finansiera detta. AB BC biljett kostar 1400kr ABC biljett 2000kr dessa ska alltså höjas med x % efter valet.

Förstår du inte att Göteborgs kommun och Västra Götalandsregionen inte är samma sak? Sänkningen av taxan för göteborgarna påverkar inte taxan för resten av regionen.
Citera
2026-04-25, 23:52
Avslutad
Citat:
Förstår du inte att Göteborgs kommun och Västra Götalandsregionen inte är samma sak? Sänkningen av taxan för göteborgarna påverkar inte taxan för resten av regionen.

Jo det förstår jag. Men tycker det är svinigt ändå att man får igenom det i Göteborgs kommun och inte i resterande kommuner. Beklagar om jag gick OT.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-26 kl. 00:01.
Citera
2026-04-26, 01:01
Avstängd
Citat:
Jo det förstår jag. Men tycker det är svinigt ändå att man får igenom det i Göteborgs kommun och inte i resterande kommuner. Beklagar om jag gick OT.
Men snälla du blev du kränkt för vi GBGare är lite bättre och rikare kommun än din?

Vill även tillägga spårvagnarna alltid varit gratis för oss GBGare så tjut nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in