Citat:
Ursprungligen postat av
Olduvai
Köpte
den här datorn runt förra julen (2024). Fick pynta typ 23 000 då. Irriterande nog så är den jävligt mycket billigare nu.
Hursom helst: Min 10+ år gamla dator startade på några sekunder.
Den nya tar flera minuter. Det känns som att vara tillbaka på 90-talet.
Till skillnad mot vad som står på hemsidan så har den Windows 12. Är det det som spökar? Den går bra att gamea med, men starten stör mig lite.
Mest är jag intresserad av att få veta vad det är som gör den så jävla segstartad. Vet någon?
Windows 12 säger du?
Säker på det?
Anyway, personligen byggde jag ny dator för ett år sen, AMD 7700 processor och en massa snabbt lull-lull.
Tillskillnad från dess föregångare med Intel-gen6-nånting, så är den långsammare i starten... Mycket långsammare.
Jag tror att det dels är för att det är AMD men också för att det är DDR5-minnen.
Tyvärr behöver sådana minnen under vissa situationer kollas extra under booten, möjligen i kombination med AMD-CPU.
Så, har du AMD och DDR5? Mmm, ja, ser jag i din länk.
Möjligen att det är Expo-inställningar i BIOS som skapar denna fördröjning, men även som snabbast hos mig, så går det långsammare än förr........ Jag får inte ner POST till under 30-sekunder. Med Expo aktiverat, så är det minuten istället... Sen kommer ju booten av sitt operativsystem.