2026-04-25, 15:32
Medlem
Olduvais avatar
Köpte den här datorn runt förra julen (2024). Fick pynta typ 23 000 då. Irriterande nog så är den jävligt mycket billigare nu.

Hursom helst: Min 10+ år gamla dator startade på några sekunder. Den nya tar flera minuter. Det känns som att vara tillbaka på 90-talet.

Till skillnad mot vad som står på hemsidan så har den Windows 12 (Nej den har windows 11 och min tidigare hade windows 10, det är jag som är efterbliven). Är det det som spökar? Den går bra att gamea med, men starten stör mig lite.

Mest är jag intresserad av att få veta vad det är som gör den så jävla segstartad. Vet någon?
Senast redigerad av Olduvai 2026-04-25 kl. 15:48.
Citera
2026-04-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Köpte den här datorn runt förra julen (2024). Fick pynta typ 23 000 då. Irriterande nog så är den jävligt mycket billigare nu.

Hursom helst: Min 10+ år gamla dator startade på några sekunder. Den nya tar flera minuter. Det känns som att vara tillbaka på 90-talet.

Till skillnad mot vad som står på hemsidan så har den Windows 12. Är det det som spökar? Den går bra att gamea med, men starten stör mig lite.

Mest är jag intresserad av att få veta vad det är som gör den så jävla segstartad. Vet någon?

Windows 12 säger du?
Säker på det?

Anyway, personligen byggde jag ny dator för ett år sen, AMD 7700 processor och en massa snabbt lull-lull.
Tillskillnad från dess föregångare med Intel-gen6-nånting, så är den långsammare i starten... Mycket långsammare.
Jag tror att det dels är för att det är AMD men också för att det är DDR5-minnen.
Tyvärr behöver sådana minnen under vissa situationer kollas extra under booten, möjligen i kombination med AMD-CPU.

Så, har du AMD och DDR5? Mmm, ja, ser jag i din länk.

Möjligen att det är Expo-inställningar i BIOS som skapar denna fördröjning, men även som snabbast hos mig, så går det långsammare än förr........ Jag får inte ner POST till under 30-sekunder. Med Expo aktiverat, så är det minuten istället... Sen kommer ju booten av sitt operativsystem.
Citera
2026-04-25, 15:47
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Windows 12 säger du?
Säker på det?

Anyway, personligen byggde jag ny dator för ett år sen, AMD 7700 processor och en massa snabbt lull-lull.
Tillskillnad från dess föregångare med Intel-gen6-nånting, så är den långsammare i starten... Mycket långsammare.
Jag tror att det dels är för att det är AMD men också för att det är DDR5-minnen.
Tyvärr behöver sådana minnen under vissa situationer kollas extra under booten, möjligen i kombination med AMD-CPU.

Så, har du AMD och DDR5? Mmm, ja, ser jag i din länk.

Möjligen att det är Expo-inställningar i BIOS som skapar denna fördröjning, men även som snabbast hos mig, så går det långsammare än förr........ Jag får inte ner POST till under 30-sekunder. Med Expo aktiverat, så är det minuten istället... Sen kommer ju booten av sitt operativsystem.
Oj... windows 12 finns inte. Sorry, är bakfull och allmänt efterbliven
Den tidigare hade windows 10 och den nya har windows 11. Det är det jag är misstänksam mot

Ja, jag kanske borde peta i BIOS då. Har läst att man kan hindra microsofts bloatware från att boota där också
Citera
2026-04-25, 15:53
Medlem
Citat:
Oj... windows 12 finns inte. Sorry, är bakfull och allmänt efterbliven
Den tidigare hade windows 10 och den nya har windows 11. Det är det jag är misstänksam mot

Ja, jag kanske borde peta i BIOS då. Har läst att man kan hindra microsofts bloatware från att boota där också

Well, Win har inget med saken att göra. Jag har kört Win11 på min dator (numera ersatt av Win10), men det är Fedora (Linux) som körs till 99%.
Om du är lite uppmärksam så bör du upptäcka, om din situation är samma som min, att fördröjningen är innan BIOS-blippar till med sin text och Windows-loggan kommer upp.
Isåfall är det troligt Expo som bråkar. Nota bene här, är att om man stänger av detta så kommer troligen ditt RAM att köras i en lägre hastighet. Effekt i verkliga livet? Ytterst liten, men ändå.

MS har ingen bloat som BIOS-inställningar kan fixa. (förutom att ta bort Win helt från en boot-meny då, men då bör man kanske ha förberett med en ersättare.)
Citera
2026-04-25, 16:01
Medlem
Yaourters avatar
Har du kanske fyllt upp HDD lite väl mycket? Sett till att drivrutiner för moderkort och HDD är uppdaterade?

Utgå ifrån att minst 15% på den HDD du har installerat operativsystemet på ska vara ledigt.
Citera
2026-04-25, 16:11
Medlem
JustTrollings avatar
Installera CrystalDiskMark och CrystalDiskInfo.

Posta vad CrystalDiskInfo säger om din SSD och gör ett test med CrystalDiskMark, typ välj 32GB och skriv till disken.

Datorn borde inte ta så lång tid på sig att starta.
Citera
2026-04-25, 16:14
Medlem
Crabbofixs avatar
kolla vad du har för program som den drar igång i samband med start. kanske har du saker som inte måste starta automatiskt och som du bara använder ibland och kan själv välja att starta.

jag har t ex stream elements som startar av sig självt och det är ju helt onödigt då jag inte varit inne där på flera år.

ju färre grejer som den får för sig att starta upp och ladda in vid start ju snabbare bör det gå
Citera
2026-04-25, 16:22
Medlem
Onanikrems avatar
Har du grejor med usb inkopplade, skärm, extra hårddisk osv? De tar resurser. Min stationära tar ett par minuter att starta upp sig med 4 externa diskar. Kopplar jag ur dem går det på 10sek.
Citera
2026-04-25, 16:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Till skillnad mot vad som står på hemsidan så har den Windows 12 (Nej den har windows 11 och min tidigare hade windows 10, det är jag som är efterbliven). Är det det som spökar? Den går bra att gamea med, men starten stör mig lite.

Hur gick du från 10 till 11?
När började detta?

Kör en sfc /scannow.
Citera
2026-04-25, 17:05
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Har du kanske fyllt upp HDD lite väl mycket? Sett till att drivrutiner för moderkort och HDD är uppdaterade?

Utgå ifrån att minst 15% på den HDD du har installerat operativsystemet på ska vara ledigt.
Visste inte att det var en faktor. Disken har bara 8% ledigt minne. Ska testa att fixa det!
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har du grejor med usb inkopplade, skärm, extra hårddisk osv? De tar resurser. Min stationära tar ett par minuter att starta upp sig med 4 externa diskar. Kopplar jag ur dem går det på 10sek.
Bara mus och tangentbord. Inget annat som jag har inkopplat hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Installera CrystalDiskMark och CrystalDiskInfo.

Posta vad CrystalDiskInfo säger om din SSD och gör ett test med CrystalDiskMark, typ välj 32GB och skriv till disken.

Datorn borde inte ta så lång tid på sig att starta.
Ska testa detta. Tack!
Citera
2026-04-25, 17:23
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Visste inte att det var en faktor. Disken har bara 8% ledigt minne. Ska testa att fixa det!

Jag skulle tippa på att det till och med är den största faktorn. Återkom gärna med resultatet.
Citera
2026-04-25, 17:46
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ska testa detta. Tack!
Ta skärmbild (print screen) på resultaten från båda programmen. Ladda upp bilderna till https://gofile.io/ eller någon annan sådan sida och länka här. Så kan vi se om det är något uppenbart som felar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in