Citat:
Ursprungligen postat av
kodsnusaren
Okej
Så om jag förstår det rätt.
Måste åklagaren yrka på skärpning alltså?
Hur vanligt är det att det kommer nya bevis, eller är det ofta att dom mer "Tingsrätten har gjort fel, dom är dumma"
Ursäkta om jag har konstiga frågor, vill försöka lära mig lite.
Nej åklagaren behöver absolut inte yrka på skärpning, överklagar inte åklagaren så kan straffet aldrig skärpas, det är dock vanligt den andra parten med överklagar om den andra parten väljer överklaga för det ska kunna gå åt bägge håll, det brukar vara ett chickenrace fram tills deadline för överklaga för se vem som lämnar in först för se om någon nöjdförklarar sig istället.
Alltså nya bevis om det framkommer eller inte är ju väldigt olika ifrån fall till fall, men nya bevis är ju en väldigt bra anledning till få det prövat i högre instans sså man brukar ju försöka vända på alla stenar som går, då det till 99% är sista chansen få det prövat.
rent procentmässigt så fastställer HR 9 av 10 fall ifrån TR, och det är lite som du säger de samarbetar och för ändra en TR dom helt och hållet så måste ju HR mer eller mindre idiotförklara TR eller om inte nya väldigt starka bevis tillkommit då.