Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Som bekant är "livspusslet" knepigt att få ihop för många, speciellt de med familj. Man ska gå upp och klä på sina ungar och ge dem frukost, lämna dem på dagis, sedan efter det jobba, sen hämta på dagis, handla, laga mat, städa, gymma, sedan försöka klämma in tid med familjen på kvällen. Ständigt har man ett schema att följa och om man blir sinkad på något steg så hinns inte dagen med.
Förr i tiden när man drev bondgård, hur var det då? Föreställer mig att familjetid och dagsverket gick hand i hand, familjen hjälptes ju åt att sköta gården och det var liksom inte en uppdelning mellan jobb och fritid på samma sätt som idag. Gymma behövde man knappast göra då man fick vardagsmotion i form av kroppsarbete. Och det fanns väl knappast en social förväntan om att man skulle klämma in mängder av aktiviteter utöver dagens jobb heller. Man levde liksom livet en dag i taget och tid var inte en bristvara på samma sätt som idag?
Tror mycket handlar om kultur. Min fru är inte svensk, så det har fungerat klockrent i alla tider, och kommer fortsätta att köra det. Jag är mannen i huset, och hon kvinnan !