2026-04-25, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Har sett dokumentären många gånger, det som jag tycker var ett härligt och i dag helt otänkbart
ögonblick på festivaler, var då Canned Heat spelade. En kille ur publiken har tagit sig upp på scenen
han går fram till sångaren och de säger något till varandra och skrattar, sångaren tar upp en cigg ur
bröstfickan och ger den här killen. Det var en svunnen tid, artisterna var på samma nivå som
publiken och inga super rika stjärnor som i dag
Jag minns hur den skånske trummisen Måns Block berättade om en liknande händelse någon gång sent 90-tal. Under en konsert tog sig en kille upp på scenen och kröp på alla fyra fram mot trumsetet. Han vinkade till Block, helt klart uppskattade han dennes insatser. När killen var ända framme vid trummorna räckte Block ut ena armen och skakade hand med sin beundrare, men fortsatte att spela utan att missa ett enda slag. Killen log och återvände sedan ner till publiken.

Håller med om att detta hade varit otänkbart idag.
Citera
2026-04-25, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så du får fastna i en musikstil men inte jag. OK.
Fast det är ju du som sitter och vaktar 60-talet och kallar allt annat för 'snabbmat', inte jag. Jag kan uppskatta både det gamla och det som händer nu utan att behöva göra det till en prestigefråga.
Det är just det som är skillnaden – jag är inte låst vid en viss stil eller tid, jag lyssnar på det som är bra för stunden. Det är du som har bestämt dig för att musikens peak var för 55 år sen och att allt efter det är sämre. Det om något är väl att ha fastnat?
Jag har inga problem med Hendrix, han var grym, men jag behöver inte låtsas att jag är 'djup' och se ner på modern pop bara för det. Ha det så kul med dina gamla principer, jag fortsätter lyssna på det som faktiskt känns levande idag
Citera
2026-04-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Fast det är ju du som sitter och vaktar 60-talet och kallar allt annat för 'snabbmat', inte jag. Jag kan uppskatta både det gamla och det som händer nu utan att behöva göra det till en prestigefråga.
Det är just det som är skillnaden – jag är inte låst vid en viss stil eller tid, jag lyssnar på det som är bra för stunden. Det är du som har bestämt dig för att musikens peak var för 55 år sen och att allt efter det är sämre. Det om något är väl att ha fastnat?
Jag har inga problem med Hendrix, han var grym, men jag behöver inte låtsas att jag är 'djup' och se ner på modern pop bara för det. Ha det så kul med dina gamla principer, jag fortsätter lyssna på det som faktiskt känns levande idag
Men vilket struntprat, orsaken till att han tar upp några band och artister från 60-talet här är ju för att tråden handlar just om en superkänd festival sominträffade 1969, och därmed var gästlstan naturligtvis nästan enbart 60-talsband. Ingen här har hävdat att den bra musiken dog 1970 eller 1975, men rockfestivaler med samma öppenhet och samma live-atttityd som Woodstock - eller 70-80-talens Roskildefestivaler,, Hultsfred under 90-talet osv - existerar knappast längre (inte till ett överkomligt pris i alla fall).
Senast redigerad av HepCat-X 2026-04-25 kl. 16:05.
Citera
2026-04-25, 18:33
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Det är sannerligen fascinerande att skåda din djupsinniga kognitiva dissonans. Att du, i din affektiva instabilitet, nödgas tillgripa arkaiska pejorativ som 'troglodyt' blottlägger en intellektuell rigiditet som gränsar till det patetiska. Din puerila exekvering av härskartekniker, maskerad som en blasé attityd gentemot 'ragebait', är ingenting annat än en transparent försvarsmekanism för att dölja din egen irrelevans. Det är väl helt enkelt prekärt för ditt senila ego att inse att din verklighetsuppfattning blivit en anakronism i en värld som för längesen devalverat ditt nostalgiska kapital. Men fortsätt du din semantiska kräftgång, det är stor underhållning för oss som faktiskt lever i nuet
Hahaha! Väldigt tjusigt ragebait denna gången! Men näää använder troglodyt där det var passande helt enkelt… och det är just den åsikten, att tro att bara för att dagens generation totalt missar poängen med Woodstock så är det en ”utveckling” och nödvändigtvis framsteg.
Citera
2026-04-25, 18:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Hahaha! Väldigt tjusigt ragebait denna gången! Men näää använder troglodyt där det var passande helt enkelt… och det är just den åsikten, att tro att bara för att dagens generation totalt missar poängen med Woodstock så är det en ”utveckling” och nödvändigtvis framsteg.
Det är ganska fascinerande hur du får 'framsteg' till att alla måste sitta och dechiffrera poängen med en 55 år gammal festival för att vara godkända av dig. Inse att det inte handlar om att folk 'missar' poängen – folk skiter i den.
Världen har rört sig vidare och hittat egna sätt att skapa gemenskap som inte kräver att man lever i en nostalgisk dimma från 60-talet. Att du kallar det för en missad poäng visar ju bara att du är helt fast i din egen lilla tidskapsel. För oss andra är det inte ett 'misslyckande' att vi inte ser Woodstock som livets peak, det är bara ett tecken på att vi lever i verkligheten här och nu. Men fortsätt du att svinga med dina gamla ord och din 'djupa' förståelse, det är faktiskt rätt kul att se hur hårt du kämpar för att verka relevant
Citera
2026-04-25, 18:40
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Det är ganska fascinerande hur du får 'framsteg' till att alla måste sitta och dechiffrera poängen med en 55 år gammal festival för att vara godkända av dig. Inse att det inte handlar om att folk 'missar' poängen – folk skiter i den.
Världen har rört sig vidare och hittat egna sätt att skapa gemenskap som inte kräver att man lever i en nostalgisk dimma från 60-talet. Att du kallar det för en missad poäng visar ju bara att du är helt fast i din egen lilla tidskapsel. För oss andra är det inte ett 'misslyckande' att vi inte ser Woodstock som livets peak, det är bara ett tecken på att vi lever i verkligheten här och nu. Men fortsätt du att svinga med dina gamla ord och din 'djupa' förståelse, det är faktiskt rätt kul att se hur hårt du kämpar för att verka relevant
Du måste tydligen dra allt till en extrem. Jag har inte påstått något som du tillskriver mig. Jag tar TS syn på det hela, där han inte förstår alls poängen med något som Woodstock och tycks tro att det handlar om att gå på en konsert och inget mer. Jag ser inte heller det som någon peak på mänskligheten (den var i slutet på 80-talet fram till slutet på 90-talet). Men så bra att du har samma typ av gemenskap som de på Woodstock i modern tappning! Jag tror dig såklart inte, du är bara en motvalshora för att vara det, men fortsätt gärna!
Citera
2026-04-25, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Du måste tydligen dra allt till en extrem. Jag har inte påstått något som du tillskriver mig. Jag tar TS syn på det hela, där han inte förstår alls poängen med något som Woodstock och tycks tro att det handlar om att gå på en konsert och inget mer. Jag ser inte heller det som någon peak på mänskligheten (den var i slutet på 80-talet fram till slutet på 90-talet). Men så bra att du har samma typ av gemenskap som de på Woodstock i modern tappning! Jag tror dig såklart inte, du är bara en motvalshora för att vara det, men fortsätt gärna!
Haha, okej, så nu är jag en 'motvalshora' också? Det märks verkligen att du har slut på argument när du måste börja med personangrepp för att hålla huvudet ovanför vattenytan. Det är dessutom ganska talande att du sätter mänsklighetens peak till precis de åren då du själv antagligen var ung – snacka om att vara fast i sin egen lilla bubbla.
Jag har suttit och kollat igenom en del av dina andra inlägg här på forumet nu och inser ju ganska snabbt vilken nivå du faktiskt ligger på. Att jag ens har lagt tid på att diskutera med ett sånt lowlife som dig är ju egentligen bara ett slöseri med min egen energi.
Du har uppenbarligen inget annat än din bitterhet och dina gamla 90-talsminnen kvar, så sitt du där och koka i din egen ilska. Det här blir mitt sista svar till dig, du är helt enkelt inte värd besväret. Ha ett fortsatt kul liv i backspegeln
Citera
2026-04-25, 18:48
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Haha, okej, så nu är jag en 'motvalshora' också? Det märks verkligen att du har slut på argument när du måste börja med personangrepp för att hålla huvudet ovanför vattenytan. Det är dessutom ganska talande att du sätter mänsklighetens peak till precis de åren då du själv antagligen var ung – snacka om att vara fast i sin egen lilla bubbla.
Jag har suttit och kollat igenom en del av dina andra inlägg här på forumet nu och inser ju ganska snabbt vilken nivå du faktiskt ligger på. Att jag ens har lagt tid på att diskutera med ett sånt lowlife som dig är ju egentligen bara ett slöseri med min egen energi.
Du har uppenbarligen inget annat än din bitterhet och dina gamla 90-talsminnen kvar, så sitt du där och koka i din egen ilska. Det här blir mitt sista svar till dig, du är helt enkelt inte värd besväret. Ha ett fortsatt kul liv i backspegeln
Ja klart jag tolkar dig som motvalshora när allt du säger är ”världen har gått vidare och allt du säger är bara bitter nostalgi, jag har minsann samma gemenskap i modern tappning” baserat på ABSOLUT ingenting?
Citera
2026-04-25, 22:57
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Såvitt jag vet kom det väldigt mycket mer folk än planerat.

Javisst, staketet gick ju sönder.
Festivalen var ju den första i sitt slag och den var som sagt gratis för besökarna.
Arrangörerna fick stå för kalaset.
Men dokumentären måste ha gått mycket bra. Jag såg den själv när den kom.
Citera
2026-04-26, 06:14
Medlem
Det är klart att om man satt ett par hundra meter från scenen så var ljudet inte överväldigande - men å andra sidan fanns det inget som hindrade folk att komma närmare när det var ett band de väldigt gärna ville se och höra. Och man får väga in att på 60-talet var ljudanläggningarna vid stora konserter aldrig i klass med hur de skulle bli 10-20 år senare. På en del av Beatles och Stones' konserter var publikens skrik därtill så höga att de halvt överröstade bandet själva.

Grejen för många av dem som gick på jkonsert på 60-talet var inte så mycket att njuta av perfekt ljud, det handlade mycket om att vara där, att se sina idoler med egna ögon, att vara en del av Händelsen.
Citera
2026-04-26, 06:20
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Javisst, staketet gick ju sönder.
Festivalen var ju den första i sitt slag och den var som sagt gratis för besökarna.
Arrangörerna fick stå för kalaset.
Men dokumentären måste ha gått mycket bra. Jag såg den själv när den kom.
Folk kom trots att biljetterna var slut. Det spårade ur.
Arrangörerna fick nog betalt, men markägaren fick väl ingen kompensation?
Citera
2026-04-26, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Folk kom trots att biljetterna var slut. Det spårade ur.
Arrangörerna fick nog betalt, men markägaren fick väl ingen kompensation?

Ja, det såg rejält stökigt ut efteråt, men Max Yasgur, som ägde gården, fick faktiskt ut 50.000 dollar av arrangörerna efter en uppgörelse året efter. Max var mycket uppskattande inför ungdomarna och evenemanget (hans tacktal är med i filmen) men tackade nej till att ställa upp för en ny festival året efter - naturligtvis. Han sålde gården 1971 och flyttade till Florida.

Tyvärr avled han redan 1973, 53 år gammal, så det finns knappt några intervjuer där han går närmare in på sina motiv för att ställa upp och ge utrymme åt festivalen - den var ju från början tänkt att äga rum på ett annat ställe, och Yasgur hade själv inte några kopplingar till flower-power eller till den tidens nya musik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Yasgur#After_Woodstock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in