2026-04-25, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Jimi var väl den första gitarristen som spelade på en elgitarr och använde dess fulla elektronik. Alla gitarrister som hade spelat på elgitarr tidigare hade väl spelat på elgitarren som om det vore en akustisk gitarr. Såg för övrigt Jimi i Stockholm tre gånger fram till slutet av augusti 1970. Han avled efter ett par konsetter senare i London mitten av september 1970. Jimi var enl mig när den största på elgitarr på 1960-talet.
Visst var Jimi banbrytande med hur han använde elektroniken som ett eget instrument istället för att bara spela 'akustiskt' på en elgitarr, men han var ju knappast ensam om att experimentera. Folk som Link Wray och Dave Davies höll på med distorsion och trasiga element långt innan
Citera
2026-04-25, 13:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det är faktiskt ganska märkligt att du fortfarande tror att man blir en mer intressant person för att man lyssnar på Hendrix. Det är en sån där grej man brukar växa ifrån när man inser att musiksmak inte är en personlighet.
Fakta är att musik bara är underhållning, oavsett när den gjordes. Att du känner ett behov av att se ner på modern pop för att framstå som 'äkta' eller djup visar ju bara att du är fast i en ganska trött och pretentiös roll. Jag lyssnar hellre på Taylor Swift och har kul på riktigt än att sitta och låtsas vara märkvärdig med gamla Lennon-citat för att verka speciell. Men fortsätt du att tro att din musiksmak ger dig någon sorts status, om det får dig att må bättre
Jag ger en tia om man kommer att diskutera Taylor Swifts senaste konsert på nätet år 2086, som vi nu diskuterar Hendrix här. Han har varit död i 55 år men gjorde tydligen något speciellt under sina dagar. Och det mest speciella han någonsin spelade var Woodstock, hans absoluta peak.
Citera
2026-04-25, 13:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag ger en tia om man kommer att diskutera Taylor Swifts senaste konsert på nätet år 2086, som vi nu diskuterar Hendrix här. Han har varit död i 55 år men gjorde tydligen något speciellt under sina dagar. Och det mest speciella han någonsin spelade var Woodstock, hans absoluta peak.
Du snackar om år 2086, men har du kollat hur det ser ut idag? Sanningen är ju att det knappt är någon under 70 som pratar om Hendrix längre. Han är ett namn i historieböckerna, men för de flesta i dag är han mest ett tryck på en t-shirt.
Kolla bara statistiken: Taylor Swift har över 100 miljoner lyssnare i månaden på Spotify, medan Hendrix ligger på runt 7 miljoner. Det går alltså fjorton Taylor-fans på varje person som ens sätter på en Hendrix-låt. Det säger ju allt om vem som faktiskt betyder något för folk på riktigt.
Det är ganska märkligt att du tror att världen fortfarande kretsar kring vad som hände på 60-talet. För de allra flesta är det bara musikhistorisk kuriosa, medan artister som Taylor skapar kultur som är relevant här och nu. Fortsätt du att drömma om vad folk ska tycka om 60 år, vi andra lever i verkligheten. Ha en bra kväll med dina gamla skivor
Citera
2026-04-25, 13:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du snackar om år 2086, men har du kollat hur det ser ut idag? Sanningen är ju att det knappt är någon under 70 som pratar om Hendrix längre. Han är ett namn i historieböckerna, men för de flesta i dag är han mest ett tryck på en t-shirt.
Kolla bara statistiken: Taylor Swift har över 100 miljoner lyssnare i månaden på Spotify, medan Hendrix ligger på runt 7 miljoner. Det går alltså fjorton Taylor-fans på varje person som ens sätter på en Hendrix-låt. Det säger ju allt om vem som faktiskt betyder något för folk på riktigt.
Det är ganska märkligt att du tror att världen fortfarande kretsar kring vad som hände på 60-talet. För de allra flesta är det bara musikhistorisk kuriosa, medan artister som Taylor skapar kultur som är relevant här och nu. Fortsätt du att drömma om vad folk ska tycka om 60 år, vi andra lever i verkligheten. Ha en bra kväll med dina gamla skivor
Korv och burgare är den mest sålda maten så det måste också vara finaste maten?

Allt inom hårdrock startade med Hendrix och alla rockgitarrer i en Swift-låt härstammar från Hendrix och bara en historielös person ignorerar den bakgrunden eller känner inte till den. Men det är bra att du kan lära dig på FB.

Hendrix rockgitarr kommer att leva även 2086 men av Swift kommer inte att finnas minsta minne.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-25 kl. 13:46.
Citera
2026-04-25, 13:32
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Alla som sett Hendrix i Stockholm gör jag en bugning för. Jag var för liten, bara 5, men där hade jag velat vara. Den mannen har ändrat hela mitt liv och det vackraste ljud som finns är en ylande vit stratocaster. Hendrix skapade ensam Cream, Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, allt som har värde i musikvärlden och som aldrig blir gammalt.

Utan Hendrix hade Woodstock varit "sådär". T.ex spelade The Who där, de sög. De rankas ändå som nr 2 efter Hendrix i den här listan:
https://www.udiscovermusic.com/stories/best-woodstock-performances/
Joplin, Havens, Baez, CSNY, Canned Heat var också fantastiska.
Tack för den kommentaren. Ja, Jimi var ett mirakel på gitarr. Kolla gärna in alla videofilmer på YT. Jimi var ett mästere på elgitarr... och på akustisk gitarr likaså. Undrar hur rockmusiken hade utvecklats om inte Jimi hade visat hur en elgitarr skulle behandlas?

Jimi är ju en av medlemmarna av den sk "27 års klubben". Dvs artister som alla avled i 27 års ålder. Tänker på Janis Joplin (drogöverdos) och Jimi Morrison sångare i The Doors (drogöverdos på grund av sin unga fru som hade fått tag i alldeles för starkt heroin när de var i Paris). Medans däremot Jimi INTE dog av överdos av droger utan av kvävning då han kvävdes till döds av sina egna spyor under sömnen. Samt Brian Jones gitarrist i Stones som dog av drunkning i sin egen swimingpool.

Roligast vad beträffar konserter är att jag såg Beatles första konsert de gav utanför the UK efter de blev populära och kom upp på brittiska TOP 20 listan 1963. Karlaplanstudion i Stockholm oktober 1963 och jag var med pappa och jag var bara 11 år gammal. Sändes senare i TV under namnet DROP IN!
Senast redigerad av elektronikfreak 2026-04-25 kl. 13:36.
Citera
2026-04-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Om du hade haft åtminstone någon koll på Woodstock så hade du vetat att folk även strosade, kollade in staden, drack öl, knullade, dansade, tog LSD, rökte allt som gick att röka, kollade in mer intima musikakter, satt i mindre grupper, tältade, åt, kramades och urinerade.

Ett tips är att kolla den Oscarsvinnande dokumentären ”Woodstock” av Michael Wadleigh (1970). Då får man åtminstone ett litet hum om hur sjukt mycket folk som tagit sig dit (över 400 000).

Eller som John Lennon sa: "Woodstockfestivalen — den största folkmassa som någonsin har samlats för ett annat syfte än krig".
Har sett dokumentären många gånger, det som jag tycker var ett härligt och i dag helt otänkbart
ögonblick på festivaler, var då Canned Heat spelade. En kille ur publiken har tagit sig upp på scenen
han går fram till sångaren och de säger något till varandra och skrattar, sångaren tar upp en cigg ur
bröstfickan och ger den här killen. Det var en svunnen tid, artisterna var på samma nivå som
publiken och inga super rika stjärnor som i dag
Citera
2026-04-25, 13:33
Avstängd
Citat:
Korv och burgare är den mest sålda maten så det måste också vara finaste maten?

Allt inom hårdrock startade med Hendrix och alla rockgitarrer i en Swift-låt härstammar från Hendrix och bara en historielös person ignorerar den bakgrunden eller känner inte till den. Men det är bra att du kan lära dig på FB.
Din jämförelse med korv och burgare haltar ju totalt. Det handlar inte om vad som är 'finast', utan om vad som är relevant och levande för folk idag. Att du ser ner på det som är populärt säger mer om din elitism än om musikens kvalitet.
Och att påstå att allt härstammar från Hendrix är ju en enorm förenkling. Visst var han viktig, men hårdrocken har rötter i allt från tidig blues och jazz till brittisk rhythm and blues som inte alls har med honom att göra. Att tro att all modern musik bara är en blek kopia av 60-talet är att vara både trångsynt och faktiskt ganska historielös själv.
Det är kul att du vill lära ut saker på Flashback, men du verkar ha fastnat i en tid där man trodde att gitarrsolon var det enda som gav musik värde. Världen har gått vidare och skapat nya uttryck som betyder mer för hundratals miljoner människor än vad en 55 år gammal ikon gör
Citera
2026-04-25, 13:34
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Sorry om jag träffar nån nerv, nu... MEN jag ser faktiskt Woodstock 69 som ett jävla SKÄMT - låt mig förklara:

Titta på den här bilden: https://i.postimg.cc/5tqSCQJ5/arrow-image.png

VARFÖR skulle jag vilja stå DÄR (hypotetiskt rött pil-markering i bilden) - och titta och lyssna på en enda scen (som jag förstår DEN ENDA SCENEN på hela evenemanget!) 500 meter ifrån mig, ihop-trängd i ett hav av människor, så jag knappt kan se/höra vad som händer på scenen - varför skulle jag vilja göra det??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det att bara stå/sitta bland människor, egentligen - vad är poängen med DET??

VARFÖR? Vilken GLÄDJE finns det egentligen - vad är poängen med DET??

https://postimg.cc/Lq8Mb0BM
Citera
2026-04-25, 13:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Roligast vad beträffar konserter är att jag såg Beatles första konsert de gav utanför the UK efter de blev populära och kom upp på brittiska TOP 20 listan 1963. Karlaplanstudion i Stockholm oktober 1963 och jag var med pappa och jag var bara 11 år gammal. Sändes senare i TV under namnet DROP IN!
Du har levt ett bra liv, född rätt årtal. Dagens ungdomar kommer att prata om Taylor Swift och Kpop...

Beatles enorma energi som band i Sverige finns på Beatles anthology och kommenteras där som den bästa inspelningen med Beatles live någonsin. Klas Burman var producent.
Citera
2026-04-25, 13:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Din jämförelse med korv och burgare haltar ju totalt. Det handlar inte om vad som är 'finast', utan om vad som är relevant och levande för folk idag. Att du ser ner på det som är populärt säger mer om din elitism än om musikens kvalitet.
Och att påstå att allt härstammar från Hendrix är ju en enorm förenkling. Visst var han viktig, men hårdrocken har rötter i allt från tidig blues och jazz till brittisk rhythm and blues som inte alls har med honom att göra. Att tro att all modern musik bara är en blek kopia av 60-talet är att vara både trångsynt och faktiskt ganska historielös själv.
Det är kul att du vill lära ut saker på Flashback, men du verkar ha fastnat i en tid där man trodde att gitarrsolon var det enda som gav musik värde. Världen har gått vidare och skapat nya uttryck som betyder mer för hundratals miljoner människor än vad en 55 år gammal ikon gör
Så du får fastna i en musikstil men inte jag. OK.
Citera
2026-04-25, 13:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Har sett dokumentären många gånger, det som jag tycker var ett härligt och i dag helt otänkbart
ögonblick på festivaler, var då Canned Heat spelade. En kille ur publiken har tagit sig upp på scenen
han går fram till sångaren och de säger något till varandra och skrattar, sångaren tar upp en cigg ur
bröstfickan och ger den här killen. Det var en svunnen tid, artisterna var på samma nivå som
publiken och inga super rika stjärnor som i dag
Det var exempel på flower power. När människor var mänskliga och positiva, även artister.

Nu är allting pengar. Ingen som spelade på woodstock tjänade särskilt mycket pengar. Det var bara ett levebröd som andra t.ex brevbärare. Det var bra för musiken. Åren 1967-71 är peak rock.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-04-25 kl. 14:04.
Citera
2026-04-25, 13:53
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Du har levt ett bra liv, född rätt årtal. Dagens ungdomar kommer att prata om Taylor Swift och Kpop...

Beatles enorma energi som band i Sverige finns på Beatles anthology och kommenteras där som den bästa inspelningen med Beatles live någonsin. Klas Burman var producent.
Jag är iof sig inte någon motståndare till AI då rätt använd är det väl kanske största "uppfinningen" sedan datorerna blev alla folks egendom. Men enl mig är den största nackdelen att "äran" till musiken förflyttas från musikutövarna till datorerna och mjukvaran. Paul "Maccan" McCartney hotar ju med att sluta ge ut skivor. Men det gjorde ju iof även Eric "slowhand" Clapton då CDn kom då han tyckte musikkvaliteten på en CD lät "konstgjord" jämfört med gamla vinylplattan. Men det vet vi ju alla hur det gick med den sedan. Å andra sidan har ju vinylen återigen fått sin revanch till alla vi som är vinylsamlare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in