2026-04-24, 19:29
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hittar jag en olåst cykel är den fair game. Hade inte din granne snott den hade någon annan garanterat gjort det.

Med samma logik, antar jag att du anser det helt acceptabelt att våldta en tjej som sover fyllan av sig på en plats där okända människor rör sig? Är man så oförsiktig får man ju skylla sig själv, eller hur?
Citera
2026-04-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Med samma logik, antar jag att du anser det helt acceptabelt att våldta en tjej som sover fyllan av sig på en plats där okända människor rör sig? Är man så oförsiktig får man ju skylla sig själv, eller hur?
Cyklar har sin egen logik. Det är en form av cirkelekonomi.
Citera
2026-04-24, 19:37
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
När jag var yngre, i 20 års ålder. Festade jag och mina vänner väldigt ofta!
Sen när jag ville hem så orkade jag oftast inte gå och hitta olåsta cyklat ar aldrig några problem, enklare billiga lås kunde jag dyrka upp på sekunder med!
Och man tar ju hellre någon frän cykel än en gubbcykel om man kan välja?!

Dessutom, jag snodde inte cykeln. Jag lånade den bara för jag hade långt hem o orkade inte gå

Sen dagen efter så höll jag utkik i stadens Facebook grupp, typ det gär händer.
Bor i en mindre stad så såna här grupper är mer vänliga eller vad man ska säga. Alla känner inte alla, men man är inte helt främling med dom flesta heller typ...

Hur som helst, den här Facebook gruppen så var det vanligt att folk skrev i när deras cykel hade blivit stulna och gruppen gav stort stöd och var behjälpliga så gott dom kunde. Vanligt att någon hade sett eller hört något..

Så givetvis så var det vanligt att ägarna till dessa cyklar skrev i den här gruppen.
Och jag, som är en hyvens medmänniska hörde såklart av mig till ägarna och berättade att hittar deras cyklar! Dessutom så hade jag även tagit hand om cyklarna och dom var innan mitt förvar och dom kunde komma och hämta cykeln hos mig när dom hade möjlighet, såklart!
Särskilt när det ofta handlade om rätt dyra cyklar!

Dom vart sen jätteglada att dom fått tillbaka cykeln o jag vart jätteglad som slapp gå hem onykter!

Sen så brukar man enligt sed! Inget.tvång, men enligt sed få en symbolisk hittelön, faktist.
Och man brukar säga ungefär 10% av värdet, eller hur?
Men givmild som jag är så kan jag ju förstå att 10% på en cykel som kostar mellan 15k - 25k är mycket pengar. Men 1000 kronor räcker gott och väl, för jag är en så god och fin människa <3

Vilket var helt perfekt för det är vad jag hade fått betalt om jag hade sålt den.
Men jag håller inte på med stöld som sagt, utan kör ärligt hej vitt.. Om det är mer fördelaktigt

Det måste varit åtminstone 200-300 cyklar som jag tog haha. Ungefär hälften fick jag hittelön för.
Övriga lämnade jag bara någonstans i närheten ibland dubbe-trippellanvände man dom

Mycket slödder som outar sig i den här tråden. Det är en sak att ha gjort omoraliska saker, särskilt när man är ung och dum, men om jag förstår dig rätt är detta inget du skäms för och hellre hade haft ogjort?
Senast redigerad av Threadkiller 2026-04-24 kl. 19:39.
Citera
2026-04-24, 19:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nej, men i vissa områden är cyklar helt enkelt att ses som förbrukningsvaror. Och man köper aldrig en ny cykel, utan endast begagnade. Eller så byter man med någon, när det är dags för ens barn att få en större cykel. När man sedan lyckats flytta bort från det området, så verkar alltsammans lite konstigt... det medges!
Citera
2026-04-24, 19:48
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men i vissa områden är cyklar helt enkelt att ses som förbrukningsvaror. Och man köper aldrig en ny cykel, utan endast begagnade. Eller så byter man med någon, när det är dags för ens barn att få en större cykel. När man sedan lyckats flytta bort från det området, så verkar alltsammans lite konstigt... det medges!

Med "byta", menar du "sno", eller faktiskt byta med ägarens medgivande? Osäker på om jag förstår dig rätt här, men jag känner mig ytterligt skeptisk till att stöld skulle vara allmänt accepterat i vissa områden. Jag har köpt fler begagnade cyklar än nya i mina dar, men inte faen hade jag stulit en eller accepterat om någon snott min.
Citera
2026-04-24, 19:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Notera att tråden flyttats till brott och brottsbekämpning och det kan bla påverka var gränsen för ot går så tänk efter före speciellt om du svarar på inlägg som skrevs innan flytten.

Cykel --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Senast redigerad av Arne.Anka 2026-04-24 kl. 19:51.
Citera
2026-04-24, 19:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Med "byta", menar du "sno", eller faktiskt byta med ägarens medgivande? Osäker på om jag förstår dig rätt här, men jag känner mig ytterligt skeptisk till att stöld skulle vara allmänt accepterat i vissa områden. Jag har köpt fler begagnade cyklar än nya i mina dar, men inte faen hade jag stulit en eller accepterat om någon snott min.

Medgivande... icke medgivande... detta kan vara så där lite hoprört! Inte helt glasklart!
Citera
2026-04-24, 20:04
Medlem
IceEyess avatar
Sno hela cykelstället.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto