2026-04-23, 19:50
Medlem
PizzaPestens avatar
Hej Flashback!

För ett par veckor sedan ställde jag min cykel olåst vid ett cykelställ nära min port över natten (dumt jag vet). När jag gick upp nästa dag var den spårlöst försvunnen och jag har sedan dess varit runt i området och kollat efter den regelbundet. Idag på väg till tvättstugan ser jag att någon jävel till granne har min cykel i ett cykelställ bara några tiotal meter bort, låst med ett tungt kedjelås.

Jag funderar på ifall jag borde stå vid cykeln och vänta tills grannen eventuellt dyker upp eller om jag ska anmäla på något sätt. Det är inte tydligt vem som snott den eftersom den står i ett stort cykelställ utanför flera lägenhetsbyggnader. Vad ska jag göra???
Citera
2026-04-23, 19:52
Medlem
Lås den med ett lås till.
Citera
2026-04-23, 19:57
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaPesten
Hej Flashback!

För ett par veckor sedan ställde jag min cykel olåst vid ett cykelställ nära min port över natten (dumt jag vet). När jag gick upp nästa dag var den spårlöst försvunnen och jag har sedan dess varit runt i området och kollat efter den regelbundet. Idag på väg till tvättstugan ser jag att någon jävel till granne har min cykel i ett cykelställ bara några tiotal meter bort, låst med ett tungt kedjelås.

Jag funderar på ifall jag borde stå vid cykeln och vänta tills grannen eventuellt dyker upp eller om jag ska anmäla på något sätt. Det är inte tydligt vem som snott den eftersom den står i ett stort cykelställ utanför flera lägenhetsbyggnader. Vad ska jag göra???

För några år sedan snodde jag en grannes cykel.
Cykeln - en gammal herrcykel - hade stått olåst i cykelstället under längre tid så jag trodde att den var övergiven.
Jag ställde den utanför min dörr och låste den.
Några dagar senare satt en lapp på cykeln; "varför har du tagit min cykel?" och sedan namn och telefonnummer.
Pinsamt.
Citera
2026-04-23, 19:58
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Tjuven kanske sålde din cykel till din granne.
Citera
2026-04-23, 20:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizzaPesten
Hej Flashback!

Om du är säker på att den är din, så klipp bara upp låset med en bultsax! Har du ingen kompis du kan låna en av? JA det är egenmäktigt förfarande, men tjuven kommer inte att anmäla, och polisen skulle heller aldrig hinna utreda det, det handlar ju bara om en cykel. ALLA gör så.

...men gör inte som min exman, vid ett tillfälle i dotterns barndom. Dottern var förtvivlad över att hennes cykel var borta. Hon sa att en granne hade tagit den. Exmannen gav sig ut på jakt med bultsax, hittade cykeln, klippte loss den och kom hem med den. Nästa dag hittade dottern sin rätta cykel, hon hade själv gömt den under en lek men glömt bort det. Nu hade hon två cyklar...
Citera
2026-04-23, 20:13
Medlem
PizzaPestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Lås den med ett lås till.

Jag går ut och låser den med ett till lås nu. Skrev en lapp också: "Det här är min cykel, lås upp den tack! ".
Citera
2026-04-23, 20:14
Medlem
Crabbofixs avatar
om du har grannar som stjäl cyklar är det en bra indikation på att du bör flytta.

själv bor jag i ett område där vi inte stjäl från varandra.
Citera
2026-04-23, 20:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
om du har grannar som stjäl cyklar är det en bra indikation på att du bör flytta.

själv bor jag i ett område där vi inte stjäl från varandra.

Fast då kan man ju komma att behöva fly flera gånger. Det är tjuven som ska flytta tycker jag.
Citera
2026-04-23, 20:26
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast då kan man ju komma att behöva fly flera gånger. Det är tjuven som ska flytta tycker jag.

men det kanske säger något om området där cykeltjuvar är ens grannar.
Citera
2026-04-23, 20:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
men det kanske säger något om området där cykeltjuvar är ens grannar.

Då får området anpassa sig.
Citera
2026-04-23, 20:50
Avstängd
Hittar jag en olåst cykel är den fair game. Hade inte din granne snott den hade någon annan garanterat gjort det.

Kan du bevisa att den är din? Om inte blir det som att du snor en cykel från din granne om du tar den.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-04-23 kl. 20:53.
Citera
2026-04-23, 21:02
Medlem
Spelar ingen roll om en cykel är olåst, tar man den är det olovligt brukande av annans egendom.
Enda situationen du får flytta nån annans cykel är att ta den till närmaste polisstation, sätter man sitt eget lås på en annans olåsta cykel är det stöld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in