Citat:
Ursprungligen postat av
Threadkiller
Du skrev "invandrarpojkar får sämre betyg än svenskar för samma kunskap". Jag ifrågasatte detta, skrev att jag tror att det är tvärtom, och frågade om källa. Du gav ingen källa till ditt intryck att invandrare diskrimineras i betygsättningen, men bad mig om en källa till mitt intryck att det är svenskar som diskrimineras. Jag gav dig då en länk till IFAU.
Det är helheten av vår kommunikation hittills, och jag förstår inte vad det är som är oklart.
Jag hade bett dig om källor till att "asiater pluggar mycket mer än svenskar och alltså får bättre betyg än svenska barn" och att "svenskar är rätt lata i skolan och latast är svenska killar", men då ber du väl mig om källor till att det inte förhåller sig så, varför det känns som slöseri med tid.
Allt OT.
Jag hittar ingen annan faktareferens än IFAU att "pojkar till invandrare får för höga betyg". Kan du informera mig om någon annan källa, du som gärna googlar?
Så du tror inte att asiatiska barn i Sverige har högre betyg än svenskar? Fast deras kultur värderar studier så mycket högre än svenskar? Men du har ingen länk som bevis och lyckades inte googla fram någon? OK.
Samtliga toppländer i PISA är asiatiska. Vilken otrolig slump.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/pisa-scores-by-country
Om du irriterar dig på personer som gör svepande formuleringar kanske du själv inte ska göra svepande OMformuleringar som att asiatiska barn har sämre betyg än svenska barn.
Nu, från denna autistiska utvikning, åter till ämnet.