2026-04-24, 08:50
Medlem
jcockers avatar
Start tack för alla svar. Jag har läst igenom alla och begrundat dom. Väldigt bussigt av er att dela med er.

Jag tror några missförstod min TS. Det handlar alltså inte om varför man inte vill lämna den här platsen - utan varför man vill vara här. Det är samma frågepunkt på många sätt, men två olika perspektiv.

Där jag själv hamnade, liksom många andra, var att det är något jag har att utföra. Och jag tror mig veta vad det är. Det är dock OT, men kanske blir det en ny TS om det framöver
Citera
2026-04-24, 09:09
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ingen kan bevisa vad som händer när man dör, men precis som "IT ISN'T ALIENS!" så är det mest sannolika att man återgår till stadiet man var i innan man föddes. Behövs inga hattar för det, man är ju död.

https://youtu.be/sZYSjqr6mIc
Vad som är mest sannolikt beror ibland på hur långt du kan tänka. Är du dum, så är det mest sannolika enligt dig något enfaldigt.
Citera
2026-04-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Det sägs att den stora filosofiska frågan är om man bör begå självmord eller inte. Om man bortser från själva självmordshandlingen och tänker sig att det enbart skulle bestå i ett val, och då bara ställer sig själv frågan:

”Vad är det som gör att jag vill vara kvar här?”

Vad kommer du då fram till?

Jag är då alltså inte ute efter god mat, sex, intressanta konversationer eller liknande. Dom kommer och går, men ändå är du här.

Det jag i så fall tänker mig är god mat/sex/konversationer och längtan efter det, kanske begäret efter det, eller något i den stilen. Något som ständigt råder inom dig, som väljer liv framför död.

Det är något av en filosofisk frågeställning, men för mig är den direkt kopplad till psykisk hälsa, och egentligen bara intressant ur den aspekten.

Om man mår bra och tycker att man har ett bra liv vill man leva.
Citera
2026-04-24, 09:37
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Vad som är mest sannolikt beror ibland på hur långt du kan tänka. Är du dum, så är det mest sannolika enligt dig något enfaldigt.

Too many people consider themselves open minded, when they're really just empty headed

T.o.m. Alfred E. Neuman förstod det.
Citera
2026-04-24, 09:38
Medlem
HubbaBuddas avatar
Jag skulle vilja leva för alltid! Är verkligen livrädd för att dö!
Det är en jävla skräck som blivit värre senaste åren, pga några pissiga upplevelser där självaste pisset dränkt min själ.
Att simma runt i grumligt piss är det svåraste jag varit med om, saltet svider satan och kristallerna tränger in och äter upp alla gladhormoner.
Jag tänker ibland tokigt, att jag inte vill det här mer. Ändå är jag kvar här! Ja vafan, döden är inte tillräckligt lockande för mig.
Jag var en gång en obotlig optimist! Det fanns en lösning och förklaring på allt, precis allt.
Så gissar att jag då skulle tänkt att även piss dunstar tiil slut.
Citera
2026-04-24, 09:42
Medlem
HubbaBuddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubbaBudda
Jag skulle vilja leva för alltid! Är verkligen livrädd för att dö!
Det är en jävla skräck som blivit värre senaste åren, pga några pissiga upplevelser där självaste pisset dränkt min själ.
Att simma runt i grumligt piss är det svåraste jag varit med om, saltet svider satan och kristallerna tränger in och äter upp alla gladhormoner.
Jag tänker ibland tokigt, att jag inte vill det här mer. Ändå är jag kvar här! Ja vafan, döden är inte tillräckligt lockande för mig.
Jag var en gång en obotlig optimist! Det fanns en lösning och förklaring på allt, precis allt.
Så gissar att jag då skulle tänkt att även piss dunstar tiil slut.

Trots dödsskräcken så är jag en inbiten stimulerare och röker, så jag vet att livet blir kortare än önskat helt klart.
Citera
2026-04-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Start tack för alla svar. Jag har läst igenom alla och begrundat dom. Väldigt bussigt av er att dela med er.

Jag tror några missförstod min TS. Det handlar alltså inte om varför man inte vill lämna den här platsen - utan varför man vill vara här. Det är samma frågepunkt på många sätt, men två olika perspektiv.

Där jag själv hamnade, liksom många andra, var att det är något jag har att utföra. Och jag tror mig veta vad det är. Det är dock OT, men kanske blir det en ny TS om det framöver

Kul att höra
Gör du ditt, och ignorera den här tråden framgent.
Citera
2026-04-24, 10:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Du kan ju hoppas på det.
Det är din tro, kan man säga.
Du är en religiös människa.

Måste man ha Lustiga hattar i din religion också ?

Vad PRATAR du om?

Även om man är superkristen bör man känna till att man inte kommer till himlen om man har ihjäl sig själv. Att ta död på Guds skapelse är lika illa som att mörda någon annan.

Det är lekande lätt att tro "jag börjar bara om" vid självmord när man är ung. När man vuxit till sig lite inser man att så är inte fallet. Jag har i en livskris farit med såna tankar själv, innan jag insåg hur fel de var.
Citera
2026-04-24, 10:37
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad PRATAR du om?

Även om man är superkristen bör man känna till att man inte kommer till himlen om man har ihjäl sig själv. Att ta död på Guds skapelse är lika illa som att mörda någon annan.

Det är lekande lätt att tro "jag börjar bara om" vid självmord när man är ung. När man vuxit till sig lite inser man att så är inte fallet. Jag har i en livskris farit med såna tankar själv, innan jag insåg hur fel de var.

Och du vet hur fel "de" var hur? För att du fann "Gud"? Vet du hur många gudar människan uppfunnit? Googla det. Varför är din den rätta?
Citera
2026-04-24, 10:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Och du vet hur fel "de" var hur? För att du fann "Gud"? Vet du hur många gudar människan uppfunnit? Googla det. Varför är din den rätta?

Nej, men oj, vad du missförstår. Min första post har inget med religion att göra - alls.
Jag skrev bara en liten faktaruta som snuddade vid religion åt dig eftersom DU tog upp religion.
Läs mitt ursprungliga inlägg igen!

Ps. Jag insåg att tanken om en omstart som i ett videospel var fel, ja. Har inget med religion att göra. Du har ett liv du får bara ett liv, precis som alla andra.
Citera
2026-04-24, 10:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej, men oj, vad du missförstår. Min första post har inget med religion att göra - alls.
Jag skrev bara en liten faktaruta som snuddade vid religion åt dig eftersom DU tog upp religion.
Läs mitt ursprungliga inlägg igen!

Ps. Jag insåg att tanken om en omstart som i ett videospel var fel, ja. Har inget med religion att göra. Du har ett liv du får bara ett liv, precis som alla andra.

Jag citerade inte "din första post" utan just den jag citerade. Jag har inte tagit upp religion innan jag svarade dig.

Men hursom, om jag ska svara OnT: Vi har olika åsikter här, och så ska det naturligtvis få vara. Vill man tro på övernaturliga saker gör man det, jag gör det inte.
Citera
2026-04-24, 10:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag citerade inte "din första post" utan just den jag citerade. Jag har inte tagit upp religion innan jag svarade dig.

Jag tror du är lite förvirrad. Jo du citerade mitt första inlägg i den här tråden. Jo du tog upp religion innan jag gjorde det. But you do you.

Citat:
Men hursom, om jag ska svara OnT: Vi har olika åsikter här, och så ska det naturligtvis få vara. Vill man tro på övernaturliga saker gör man det, jag gör det inte.

Exakt. Här kan vi vara överens. Jag vet inte vad du menar med sista stycket, alls, men om du tror på det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in