2026-04-22, 08:27
Medlem
Chalmers har bytt logga, En klassisk, akademisk signatur och emblem byts ut mot en lila, enfärgad logo med ett lutat ”A”.

Hur fan kunde detta kosta 1,5 mnkr att ta fram?

https://www.mkse.com/chalmers-ska-bli-mer-moderna-med-digitalt-id-elever-och-alumni-forfaras/2026/04/21
Citera
2026-04-22, 08:35
Medlem
kalkryggars avatar
Herregud den var inte snygg.

Ser förjävlig ut. Två färger som inte passar ihop heller om det inte är en logga som är tänkt att finnas i flera färger. Skulle gissa på att det finns en feministisk certifiering bakom godkännandet av loggan.

Skulle vara intressant att höra motiveringen till varför de valde denna. Alltså vad loggan står för? Vad färgvalet står för och varför bokstaven A har valts att göras på det viset.

Det finns inte heller något unikt med den (nej att A:et lutar på det viset är inget unikt eller ovanligt). Inte den minsta lilla detalj som gör den unik. Priset för loggan är dock inget ovanligt. Bara det att jag nog hade förväntat mig något "smartare" resultat.

Att A:et lutar så konstigt finns inte heller motiverat i loggan på övrigt vis. Det framgår inte heller varför A:et ska luta så "fel". Det ser alltså helt omotiverat ut. Om de vill spela på Avancez så fungerar inte det eftersom det är borttaget och den som ser loggan har ingen aning om det.

Vill de att det ska se konstigt ut så man fastnar för det och lägger extra energi på att läsa det så tror jag de misslyckas. Viking Line har väl gjort världens bästa (smartaste) reklam på just det viset en gång i tiden.

Vem har gjort loggan?

Loggan får ½ av 5 möjliga kalkryggar.
Senast redigerad av kalkryggar 2026-04-22 kl. 08:40.
Citera
2026-04-22, 08:49
Medlem
Detta är en av alla loggor som ändrats med betydande kostnader för samhället.
Det är ett sätt att uppröra, förvirra samt radera det som blivit bekant.
Så fort en regel eller ordning blivit allmän känd och ordningen är etablerad i samhället görs den om. Allt för att individerna i samhället aldrig skall känna trygghet eller ens förstå sin omvärld.
i längden raderas det som är verkligt och sant och ersätts med illusioner, abstrakta beskrivningar och falskhet.

Fråga chat GPT : -Hur skulle djävulen rasera samhället.
Citera
2026-04-22, 08:56
Medlem
Xpander-s avatar
Så himla progressivt
Citera
2026-04-22, 09:20
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Herregud den var inte snygg.

Ser förjävlig ut. Två färger som inte passar ihop heller om det inte är en logga som är tänkt att finnas i flera färger. Skulle gissa på att det finns en feministisk certifiering bakom godkännandet av loggan.

Skulle vara intressant att höra motiveringen till varför de valde denna. Alltså vad loggan står för? Vad färgvalet står för och varför bokstaven A har valts att göras på det viset.

Det finns inte heller något unikt med den (nej att A:et lutar på det viset är inget unikt eller ovanligt). Inte den minsta lilla detalj som gör den unik. Priset för loggan är dock inget ovanligt. Bara det att jag nog hade förväntat mig något "smartare" resultat.

Att A:et lutar så konstigt finns inte heller motiverat i loggan på övrigt vis. Det framgår inte heller varför A:et ska luta så "fel". Det ser alltså helt omotiverat ut. Om de vill spela på Avancez så fungerar inte det eftersom det är borttaget och den som ser loggan har ingen aning om det.

Vill de att det ska se konstigt ut så man fastnar för det och lägger extra energi på att läsa det så tror jag de misslyckas. Viking Line har väl gjort världens bästa (smartaste) reklam på just det viset en gång i tiden.

Vem har gjort loggan?

Loggan får ½ av 5 möjliga kalkryggar.

Kunde inte se ett skit på länken ovan så hittade en annan sida för att kolla och Chalmers verkar beskriva sin motivering här https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/ett-chalmers-ny-gemensam-identitet-for-hela-koncernen/

Edit: och som jag kan förstå det så är det hela den visuella identiteten som kostade 1.5 inte bara logotypen
Citera
2026-04-22, 09:23
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Kunde inte se ett skit på länken ovan så hittade en annan sida för att kolla och Chalmers verkar beskriva sin motivering här https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/ett-chalmers-ny-gemensam-identitet-for-hela-koncernen/

Edit: och som jag kan förstå det så är det hela den visuella identiteten som kostade 1.5 inte bara logotypen
Då var det ju inte lika farligt. En rubrikgroda av TS helt enkelt.
Citera
2026-04-22, 09:32
Avstängd
Tänkte direkt på frimurarna.
Citera
2026-04-22, 09:47
Medlem
Qusimotos avatar
Har dom betalat skiten själv är väl det inga problem om dom lägger 1,5 mille
Citera
2026-04-22, 10:03
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Hur fan kunde detta kosta 1,5 mnkr att ta fram?

Vem tjänade 1.5 miljoner och vem godkände beslutet? Är de kompisar?
Det är minst lika relevanta frågeställningar.
Citera
2026-04-22, 10:04
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsMullenss
Tänkte direkt på frimurarna.

Gamla loggan ser väl ganska så frimurar-aktig ut?
Men nya? Menar du att frimurarna varit inblandade i framtagandet av den nya loggan?
Citera
2026-04-22, 10:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Ja det är massa saker som måste uppdateras när man byter färg och logga. Men desto mer jag ser loggan desto hemskare ser den ut. På deras webbsida när man ser den i arbete så att säga så ser det hemskt ut.

En teknisk högskola som Chalmers borde prioritera en logga och färger som lyser teknik och framtid. Nu har de valt att gå en helt annan väg. Känns lite som den där skandalen med det amerikanska ölmärket som gjorde en reklamfilm där de förnedrade sin egna kundgrupp. Se hur det gick.

Kan det vara woke-trams bakom den här nya profilen tro?
Citera
2026-04-22, 10:46
Medlem
Gorbis avatar
Loggan ser ut som någon anställd anlitat sin 5-årige son att göra en ny logga.

Det felsneddade A:et var inte snyggt färgen är väl mest kopplad till påsken i kyrkan, sedan borde väl textraden under vara centrerad och inte i vänstermarginalen.

Ser fördjävlig ut helt enkelt.

Grattis! Chalmers!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här