2026-04-21, 21:55
  #1
Medlem
Somali-Hens avatar
En lustig grupp människor i samhället är vita som leker jamaicaner. Har någon träffat på en sådan lodare någon gång?
Erfarenheter?

De har rastaflätor eller fejkat krulligt hår. Sedan försöker de prata och sjunga med jamaicansk dialekt, sån dialekt man bara har om man kommer från Jamaica eller Nigeria. Vissa, speciellt kvinnor, färgar håret svart och drar på lite brun utan sol ock.

I Sverige är väl den kändaste wiggern den käre pissluffaren Kapten Röd, även om han som tur var inte löpte linan ut.

Jag har dock inget emot reggae eller Jamaica. Men tycker att det blir lite väl mycket skämskudde när vita ska lajva, helt seriöst.
Föreställ er ett gäng blånegrer från Kongo lajva svenskt dansband.
__________________
Senast redigerad av Somali-Hen 2026-04-21 kl. 22:06.
Citera
2026-04-22, 00:27
  #2
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Räknas Peps Persson som en del av det gänget?
Skulle nästan säga att han är urfadern till det i Sverige.
Citera
2026-04-22, 01:12
  #3
Avstängd
triptykens avatar
Fast Kapten Röd sjunger eller pratar inte med "jamaicansk dialekt" eller har dreads? Eller krulligt hår?
Är det att han håller på med reaggae som du inte gillar?

Skulle vara bra om du hade nåt riktigt exempel så man förstår för jag har fan inte mött nån som pratar jamaicansk engelska ute på bygden...
Citera
2026-04-22, 01:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Föreställ er ett gäng blånegrer från Kongo lajva svenskt dansband.
https://m.youtube.com/watch?v=sh2v_CYMayo
Nu är det ju varken svenskt eller dansband men.. Lite samma känsla, kanske? Helskön figur, jag skulle inte ha något emot lite Lasse Negranz.
Citera
2026-04-22, 01:27
  #5
Avslutad
Så om jag tolkat dig rätt stör du dig på människor som inte delar samma musiksmak som du och kanske låter håret växa vilt?
Citera
2026-04-22, 10:07
  #6
Medlem
GunnarHokmarks avatar
Jag har alltid undrat varför extremt många rödhåriga dras till detta (eller annan kultur med svarta rötter) också? Rödhåriga rastas måste nästan vara överrepresenterade bland vita eller?
Citera
2026-04-22, 11:06
  #7
Medlem
Som den vita man jag är med dreadlocks och förkärlek för baktakt känner jag mig kränkt.
Citera
2026-04-22, 20:32
  #8
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Räknas Peps Persson som en del av det gänget?
Skulle nästan säga att han är urfadern till det i Sverige.

Ja. Peps är en jättetönt. Han tror att han föddes på Jamaica. Men han är från skåne. Namnet Peps kommer från Jamaica, ett namn som han tog till sitt. Han är en wigger av rang
Citera
2026-04-24, 21:28
  #9
Medlem
IMBILDENs avatar
Passar Amanda Lind i Miljöpartiet in som whigger?
Citera
2026-04-27, 14:38
  #10
Medlem
Race traitors!
Citera
2026-04-27, 14:49
  #11
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarHokmark
Jag har alltid undrat varför extremt många rödhåriga dras till detta (eller annan kultur med svarta rötter) också? Rödhåriga rastas måste nästan vara överrepresenterade bland vita eller?

Visst är det otroligt fascinerande? Det är faktiskt helt otroligt att det här fenomenet existerar.

Det både syns och nämns i detta reportage:

Marcus möter - Reggaefestivalen Öland Roots
https://youtu.be/XKqSMMpPKyI
Citera
2026-05-02, 07:47
  #12
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaourter
Visst är det otroligt fascinerande? Det är faktiskt helt otroligt att det här fenomenet existerar.

Det både syns och nämns i detta reportage:

Marcus möter - Reggaefestivalen Öland Roots
https://youtu.be/XKqSMMpPKyI
Kom att tänka på denna tråden också (FB) Varför är det alltid gingers som konverterar till islam?

Måste vara att de känner sig utanför och är mer öppna för att hitta en gemenskap någonstans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in