2026-04-21, 14:47
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Grejen är att han var ju så mycket värre när han var yngre, snatteri, skadegörelse, nån pyroman-grej, snuten har varit inblandad flera gånger, vi har suttit i soc-samtal med honom rätt mycket. Han rymde med en polare en natt och slog ut båda framtänderna i en skejtramp.

Men jag resonerar som så att han har ett gott hjärta, han vill ingen illa, men han har varit i sammanhang där han kan använda sin gränslöshet för att tjäna kompispoäng på att vara värst, eller mest orädd.

Där skulle jag kunna känna igen mig själv lite, jag har inga problem att vara värst eller iallafall sticka ut, men jag har svårt att se att jag skulle kunna fimpa mina föräldrar på det sätt han kan göra, speciellt om ingen annan oförrätt föreligger.

Angående mig och exet så får jag ändå säga att det funkar ok, vi vill ju båda ungarnas bästa hela tiden.
Det låter som om det snarast skulle vara en fördel om han inte hade något körkort. Du kan se det som att du gör mänskligheten en tjänst genom att avboka hans körkortsutbildning.
Citera
2026-04-21, 15:28
Medlem
HBTKuks avatar
Är det verkligen det bäst valda tillfället att lägga tid på körkortet, som antagligen kommer dra honom ur skolan än mer?
Citera
2026-04-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Är det verkligen det bäst valda tillfället att lägga tid på körkortet, som antagligen kommer dra honom ur skolan än mer?

Om han får ta körkortet får han ju lyckas med något vilket kommer att gynna även skolan.

”Först det tråkiga & svåra, sedan det lustfyllda” är Jantetänk som inte leder någonstans. Börja med det lustfyllda & pytsa in det jobbiga när det roliga börjar lira.

Just nu tror jag dock inte er relation skulle vinna på att sitta i en bil & munhuggas om att man skall göra si eller så…
Citera
2026-04-21, 15:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Usch, välkommen till världen med barn som inte gör exakt som pappa tänkt. Jag vet inte om jag ska skriva detta ironiskt eller inte, men jag tänker som TS "tänk vad jag är snäll jag betalar det och det och allt jag får tillbaka är skit så nu ska han straffas".

Man bör ju sätta gränser till sina barn och de ska inte få något utan eget ansvar. Å andra sidan är det ens egna barn och när jag själv växte upp på 1970-talet så var inte föräldrarna så kritiska och krävande utan man gjorde som man ville. T.ex skaffade jag mig körkort själv på mina villkor, fast mamma betalade, och det är ju en bra mycket bättre lösning.

Jag har inget råd och vet inte hur jag ska göra med mina egna barn och skit är det. Men det är något i tidsandan: pappor som vill för mycket och tycker de är snälla, barn som totalvägrar.
Citera
2026-04-21, 16:39
Medlem
Citat:
Lite svårt att hitta rätt rubrik här, så vill man förstå problemet så får man tyvärr läsa ts.

Grabben går näst sista året på gymnasiet. Jag gav honom handledar-utbildning för körtkort för ganska längesen i julklapp. Tanken var att han och jag skulle gå tillsammans så att vi kan pyssla med detta tillsammans, jag ser fortfarande fram emot att genomföra det, känns som en skön pappa/son grej att göra.

Att boka specifik tid har dragit ut på tiden eftersom han har haft väldigt mycket frånvaro i skolan, vissa perioder har det varit närmare en dag i veckan som han suttit hemma, nu har han haft praktik i ett gäng veckor och skött den bra vad det verkar och framförallt varit där varje dag. Jag har liksom använt den här utbildningen som morot för honom att gå till plugget varje dag, men det har ju inte funkat. Men jag var glad och kanske stolt för att han fixat praktiken.

Så jag bokade in en tid för utbildning för oss båda, trots att han tidigare in skött sig med skolan.

I söndags skulle vi käka söndagsmiddag hemma hos mig, grabben hade varit iväg som han ibland brukar med en kompis på lördagen och kom hem på eftermiddagen på söndagen. Då vägrade han dyka upp hos mig trots att vi avtalat detta sedan länge och att jag påmint honom, även flera gånger samma dag. Han ville vara hemma och chilla och pallade inte ens hoppa in i en taxi som jag skulle pröjsa, jag märkte på honom att det inte fanns någon chans att övertala honom. Där stod jag med flera kassar mat och var helt knäckt, jag blev lite gladare när hans lillasyster dök upp, som på eget bevåg tagit buss över hela stan.

På måndagen vägrade han att gå till skolan pga ont i magen. När han skolkar så är det antingen ont i magen eller att han är yr.

Ingenting i mig vill gå på den där utbildningen efter det här, han sköter varken sin relation till mig eller plugget, jag är sugen på att låta honom gå, men att stanna hemma själv. Men ingen av oss tjänar liksom någonting på det.

Jag och hans mamma är skilda och han kan vara lika vrång mot oss båda, har han bestämt sig för nåt så blir det så, det går inte att resonera med honom. Det är väldigt olikt oss båda som föräldrar och vi kommer inte runt det. Sen är jag väldigt glad över att han är i ett bra kompissammanhang nu, det är inget knarkande eller supande, när han var yngre har det varit mer strul (dock ej droger vad jag vet) för han är ganska kompisberoende.

Vad bör jag göra?

Prata med din son ,istället för att skriva här.varför är det en skön ppa/ son grej .har ni inga gemensamma intressen?
Citera
2026-04-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Du behöver inte ta det personligt. Det låter som att ditt barn verkligen inte mår bra. Osäker och inget självförtroende, säkert utsatt för mobbing och/eller glirlingar och måste därför bevisa sig själv som häftig, vild och modig genom att göra dumma grejer som vinner honom att få vara med ”kompisarna”, men som skapar problem för honom.
Den typen av tonåring som du beskriver har i 99% problem med måendet på ett eller flera sätt.

En sån grej kan du inte få slut på genom att skälla ut honom. Men ställa krav måste man göra, och vara konsekvent, men det måste också mamman göra. Ni måste göra exakt likadant annars kommer han spela ut er mot varann.
Sen behöver han säkert prata med någon om allt faktiskt, men det är oklart om ni har en sån relation där det fungerar.

Det ända ansvar du har som förälder är att finnas där som trygghet.att det alltid finns nån som håller ens rygg.där barnet och även upp upp i åldrarna kan prata med.men räkna inte med att du får reda på precis allt.
Ang körkortsfrågan .är han inte intresserad så är det väl inget att tjafsa om.att övningsköra är dessutom som upplagt för bråk.
Citera
2026-04-21, 17:24
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingokg
Du ska brinna i helvete, barnlös " besserwisser".
Helt lugnt, du får tycka det.
Men jag har sett exakt hur det här slutar i Sverige: en tjurig tonåring och en eller två föräldrar som “pressar”. Plötsligt handlar allt om kontroll och kränkning, och då är det föräldern som får stå och förklara sig.
Citera
2026-04-21, 17:26
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Inte säkert. Har en bekant som kontaktade soc med ett av sina barn som var duktigt obstinat. Soc-tanten ställde betydligt högre krav på snorungen än vad föräldrarna gjorde och de var ändå rätt tuffa. Kommer man till rätt soc-tant kan det nog bli en jobbig reality-check för snorungarna.

I många frågor står vi på varsin sida men här är jag 100% på samma sida som du.

Ahhh, vad bra. "Dåligt beteende belönas med uppmuntra de (fåtal) bra sakerna". Känns det inte som den strategin som kulturmarxisterna lurat i västvärlden senaste +30 åren kommit till vägs ände?

Dåligt beteende ska inledningsvis försöka förklaras och sedan ska det ske en upptrappning i disciplinära påföljder.

Jag utgår från att det är skolan, sociala medier, invandringen och giftet från kulturmarxismen som gör att han och hundratusentals andra unga i Sverige idag inte mår bra.
Visst, ibland kan man få en vettig soc-handläggare som sätter krav. Men det är ett lotteri.
Citera
2026-04-21, 17:44
Medlem
Antivalents avatar
Alltså vad är ni för nötter i tråden?

Nu har du gett en present till honom utan förbehåll, då är det bara att släppa stoltheten och genomföra vad du lovat, annars är det ju du som sviker och kommer leda till mer antagoni.

Bättre hade varit:

Sätt upp en deal.

Gör x, y, z, så får han utbildningen. Se till att båda är överens och att han får känna förtroende för dig.

Det är aldrig så ensidigt som du beskriver och jag tvivlar på att du är en stackars perfekt pappa som av Gud getts en olydig son, förmodligen har du en hel del blämmor som du tiger om.
Citera
2026-04-21, 18:07
Medlem
Tyvärr låter det som att din son har ett drogmissbruk som han försöker dölja. Skulle tro att han köpte weed med sin polare och sedan rökte på på förmiddagen den dagen ni skulle träffas. Förmodligen inget personligt mot dig men han vill inte visa vad han håller på med bara.
Citera
2026-04-21, 18:16
Medlem
zombie-nations avatar
OK, så här är det. Du och mamman är skilda. Spelar ingen roll när i hans liv det hände. Det han har lärt sig är att när det hettar till så drar man, för så gjorde mamma och pappa. Han drar nu från dig, och du blir ledsen??? När du sedan tar ifrån honom utbildningen så säger det att när jag reagerar på min situation, så tas saker från mig, han kommer integrera det och ta saker från andra i sina relationer.

Sedan borde du ta hans fysiska symptom på allvar, gå med honom till vårdcentralen.
Citera
2026-04-21, 18:19
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Vad bör jag göra?

Du ska vara konsekvent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto