2026-04-21, 13:08
Medlem
Jobbig situation! Men avboka inte. Är aldrig så viktigt att ha körkort när man i övrigt är bränd. Ja för hans skull men mest för din. Om han blir 22 och fortfarande inte har körkort så kommer han sitta hemma och säga att det finns inga jobb. För alla jobb han kan utföra kommer kräva körkort. Och du är uppenbarligen inte tillräckligt bra på att sätta gränser för att kasta ut honom.

Så för din, hans mammas och kanske även samhällets skull. Avboka inte!
Citera
2026-04-21, 13:19
Medlem
Mogadons avatar
Hur får man så här konstiga barn? Mina har aldrig varit i närheten av sånt antisocialt beteende. Å andra sidan har de inte ”tillåtits” sitta hemma, eller styra och ställa.

Ont: skit i körkort och att tjata. Låt honom komma på själv att han klantat sig och låt honom då fixa och betala själv. Att springa runt som en tuktd dörrmatta, hjälper ingenting. Han kommer bara se ner på dig.
Citera
2026-04-21, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Ja, och det tycker jag är väldigt udda, han säger det självmant.

Behandla honom som en lögnare? Lite osäker på vad det innebär generellt, men han är ju en lögnare i sådant fall. Ganska osäker på hur jag ska behandla honom pga det.

Du har fortfarande inte svarat på om du brukar ge presenter med förbehåll; annars tar du tillbaka dem.

Fundera ett varv på det beteendet.

Citat:
Älskling du får en resa till Grekland i julklapp, varsågod.

(Tre månader senare) Vi åker när du slutar städa för dåligt.

Citat:
Varsågod kompis, en trerätters middag valfri helg.

(Fem månader senare) Du, den där middagen du fick i födelsedagspresent, jag skippar den för du har inte hjälpt mig att måla huset
Citera
2026-04-21, 13:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vad bör jag göra?
Acceptera att din son är en stökig och omogen tonåring som snart (förhoppningsvis) kommer mogna och därför bita i det sura äpplet och fortsätta stödja honom så gott det går. Dessutom vill du väl att din son ska ha sitt körkort med tanke på hur många jobbmöjligheter det öppnar?
Citera
2026-04-21, 13:33
Medlem
mendokses avatar
Handledarutbildning i julklapp? Wtf?

Han ser inte handledarutbildning som en belöning. För honom är detta ännu ett måste, ännu en jobbig sak han ska bli tvingad att göra.

Han är förmodligen för apatisk för tillfället för att bry sig om körkort. Han kanske vill ha en tjej att knulla men går inte så bra på den fronten.
Citera
2026-04-21, 13:38
Medlem
Ytterligare en vänsterextrem förälder som är skild och undrar varför deras unge löper amok.

Det är ni som är problemet, vänsterextrema borde inte få skaffa barn alls. Ni har inte vad som krävs för att sätta regler och ramar för barnet.
Citera
2026-04-21, 13:39
Medlem
Citat:
Lite svårt att hitta rätt rubrik här, så vill man förstå problemet så får man tyvärr läsa ts.

Grabben går näst sista året på gymnasiet. Jag gav honom handledar-utbildning för körtkort för ganska längesen i julklapp. Tanken var att han och jag skulle gå tillsammans så att vi kan pyssla med detta tillsammans, jag ser fortfarande fram emot att genomföra det, känns som en skön pappa/son grej att göra.

Att boka specifik tid har dragit ut på tiden eftersom han har haft väldigt mycket frånvaro i skolan, vissa perioder har det varit närmare en dag i veckan som han suttit hemma, nu har han haft praktik i ett gäng veckor och skött den bra vad det verkar och framförallt varit där varje dag. Jag har liksom använt den här utbildningen som morot för honom att gå till plugget varje dag, men det har ju inte funkat. Men jag var glad och kanske stolt för att han fixat praktiken.

Så jag bokade in en tid för utbildning för oss båda, trots att han tidigare in skött sig med skolan.

I söndags skulle vi käka söndagsmiddag hemma hos mig, grabben hade varit iväg som han ibland brukar med en kompis på lördagen och kom hem på eftermiddagen på söndagen. Då vägrade han dyka upp hos mig trots att vi avtalat detta sedan länge och att jag påmint honom, även flera gånger samma dag. Han ville vara hemma och chilla och pallade inte ens hoppa in i en taxi som jag skulle pröjsa, jag märkte på honom att det inte fanns någon chans att övertala honom. Där stod jag med flera kassar mat och var helt knäckt, jag blev lite gladare när hans lillasyster dök upp, som på eget bevåg tagit buss över hela stan.

På måndagen vägrade han att gå till skolan pga ont i magen. När han skolkar så är det antingen ont i magen eller att han är yr.

Ingenting i mig vill gå på den där utbildningen efter det här, han sköter varken sin relation till mig eller plugget, jag är sugen på att låta honom gå, men att stanna hemma själv. Men ingen av oss tjänar liksom någonting på det.

Jag och hans mamma är skilda och han kan vara lika vrång mot oss båda, har han bestämt sig för nåt så blir det så, det går inte att resonera med honom. Det är väldigt olikt oss båda som föräldrar och vi kommer inte runt det. Sen är jag väldigt glad över att han är i ett bra kompissammanhang nu, det är inget knarkande eller supande, när han var yngre har det varit mer strul (dock ej droger vad jag vet) för han är ganska kompisberoende.

Vad bör jag göra?

Helt ärligt, jag har själv 7 barn,

Men jag skulle aldrig någonsin curla någon av dom
Vill han vara en loser utan utbildning eller körkort så låt han, när HAN ber dig om att få hjälp med körkortet så kan du hjälpa han,

Ge han space och sluta höra av dig, du låter klängig och tjatig,

Dessutom så verkar det som din son använder droger!
Citera
2026-04-21, 13:40
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Grejen är att han var ju så mycket värre när han var yngre, snatteri, skadegörelse, nån pyroman-grej, snuten har varit inblandad flera gånger, vi har suttit i soc-samtal med honom rätt mycket. Han rymde med en polare en natt och slog ut båda framtänderna i en skejtramp.

Men jag resonerar som så att han har ett gott hjärta, han vill ingen illa, men han har varit i sammanhang där han kan använda sin gränslöshet för att tjäna kompispoäng på att vara värst, eller mest orädd.

Där skulle jag kunna känna igen mig själv lite, jag har inga problem att vara värst eller iallafall sticka ut, men jag har svårt att se att jag skulle kunna fimpa mina föräldrar på det sätt han kan göra, speciellt om ingen annan oförrätt föreligger.

Angående mig och exet så får jag ändå säga att det funkar ok, vi vill ju båda ungarnas bästa hela tiden.

Tror ni får ta ett steg tillbaka här och snacka ihop er.

Hajjar att det är enormt tungt just nu och man kan fan läsa lidandet mellan raderna så hoppas att det lugnar ner sig mot slutet <3
Citera
2026-04-21, 13:48
Medlem
Citat:
Han har haft medicin, men han tyckte inte den hjälpte så han vill inte ta någon.

Då har han ju redan svårigheter att strukturera sin vardag och fullfölja saker. Han är dessutom tonåring och har inte riktigt fått sitt konsekvenstänk… jag menar inte att du inte har rätt att bli sårad och besviken, men jag tror att det kan vara bra att ta det för vad det faktiskt är (vad man än tycker om det där med ADHD). Den som lider mest av det är han.
Citera
2026-04-21, 13:50
Medlem
Citat:
Han har haft medicin, men han tyckte inte den hjälpte så han vill inte ta någon.

Nu vet jag inte om han är diagnostiserad med ADHD, men ADHD-medicin är ju inte nåt man bara får och sen funkar det.
Det är ju sånt man testar sig fram med, ibland under lång tid. Vissa piller hjälper hur bra som helst, andra inte alls. Och det är olika frön person till person vad som funkar.
Och biverkningarna slår oxå olika på varenda person.

Vad är det för mediciner vi pratar om?

För OM han har ADHD och inte medicinerar det alls, ja då vet du ju varför han mår piss, är otrevlig, inte har nån ork till jobbiga saker.

Då har du ju förfan svarat på dina egna frågor redan.
Citera
2026-04-21, 13:54
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Grejen är att han var ju så mycket värre när han var yngre, snatteri, skadegörelse, nån pyroman-grej, snuten har varit inblandad flera gånger, vi har suttit i soc-samtal med honom rätt mycket. Han rymde med en polare en natt och slog ut båda framtänderna i en skejtramp.

Men jag resonerar som så att han har ett gott hjärta, han vill ingen illa, men han har varit i sammanhang där han kan använda sin gränslöshet för att tjäna kompispoäng på att vara värst, eller mest orädd.

Där skulle jag kunna känna igen mig själv lite, jag har inga problem att vara värst eller iallafall sticka ut, men jag har svårt att se att jag skulle kunna fimpa mina föräldrar på det sätt han kan göra, speciellt om ingen annan oförrätt föreligger.

Angående mig och exet så får jag ändå säga att det funkar ok, vi vill ju båda ungarnas bästa hela tiden.
Du har rätt när det gäller risktagandet som en farlig signal. Din son kanske är på väg att ändra om sin personlighet mot en mer intellektuell stil. I den åldern är det egentligen bara bra. Samtidigt vill han göra som han vill. Ingen förälder kan konkurrera med den romantiska biten, du ska nog vänta och avvakta. Kanske kände han (när ni skildes) att ni svek honom tidigare.
Citera
2026-04-21, 14:42
Medlem
Helt ärligt så känns du som en svag förälder. Ungdomar läser av sånt.

Vadå boka taxi när din unge inte vill träffa dig? Det låter som att han saknar respekt för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in