2026-04-21, 01:11
Medlem
Har jobbat på en "skiva" i över två år och jag har väldigt mycket kvar. Jag har dock alltid föreställt mig hur omslaget ska vara. Drömmen vore att kontakta en konstnär och be denne rita ett skivomslag åt mig så att det verkligen syns att jag tagit detta seriöst men när jag hade tråkigt på jobbet i fredags så bad jag Chatgpt att göra ett åt mig. Jag förklarade vad skivan handlade om och vilken bild jag ville ha och jag fick en PERFEKT bild som jag inte kan sluta titta på.

Får bara ångest av skiten, att be Chatgpt att göra jobbet åt en. Jag förstår inte hur folk kan kalla något som är skapat av AI för konst.

Nu är jag ingen stor artist eller så men jag skäms över att ha använt AI. Överdriver jag, är detta framtiden eller kommer jag alltid att ångra detta? Jag ska inte göra någon fysisk skiva utan detta omslag kommer jag enbart att dela i sociala medier.
Citera
2026-04-21, 02:51
Medlem
Voloteas avatar
Det är okej
Citera
2026-04-21, 03:54
Medlem
anomaligns avatar
Risken är att folk kommer undvika att ge din skiva en chans. Jag skulle själv nog inte ta en artist, konstnär, författare, etc, på allvar om den hade blandat in AI-slop någonstans alls i processen, det skulle signalera för mig att den inte har någon konstnärlig integritet.

Enligt mitt sätt att se på saken skulle jag hellre se en bild du har ritat själv i MS Paint, som ser förjävlig ut, än AI-slop.
Citera
2026-04-21, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Risken är att folk kommer undvika att ge din skiva en chans. Jag skulle själv nog inte ta en artist, konstnär, författare, etc, på allvar om den hade blandat in AI-slop någonstans alls i processen, det skulle signalera för mig att den inte har någon konstnärlig integritet.

Enligt mitt sätt att se på saken skulle jag hellre se en bild du har ritat själv i MS Paint, som ser förjävlig ut, än AI-slop.

I det här fallet har det nog ingen som helst betydelse. Förmodligen är det så att omslaget t o m är mycket bättre än innehållet på skivan!
Citera
2026-04-21, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowliving
Har jobbat på en "skiva" i över två år och jag har väldigt mycket kvar. Jag har dock alltid föreställt mig hur omslaget ska vara. Drömmen vore att kontakta en konstnär och be denne rita ett skivomslag åt mig så att det verkligen syns att jag tagit detta seriöst men när jag hade tråkigt på jobbet i fredags så bad jag Chatgpt att göra ett åt mig. Jag förklarade vad skivan handlade om och vilken bild jag ville ha och jag fick en PERFEKT bild som jag inte kan sluta titta på.

Får bara ångest av skiten, att be Chatgpt att göra jobbet åt en. Jag förstår inte hur folk kan kalla något som är skapat av AI för konst.

Nu är jag ingen stor artist eller så men jag skäms över att ha använt AI. Överdriver jag, är detta framtiden eller kommer jag alltid att ångra detta? Jag ska inte göra någon fysisk skiva utan detta omslag kommer jag enbart att dela i sociala medier.
Nästan alla skivor och omslag kommer att vara skapade av en AI om 2-3 år. Se det positivt, du var ganska tidigt ute.
Citera
2026-04-21, 07:57
Medlem
Jag hatar ai, men min inställning som anti-estet är att innehållet alltid är det viktigaste. Omslaget är inte själva konstverket, så jag hade inte brytt mig så mycket. Men eftersom du själv ställer frågan tror jag att det här är relativt viktigt för dig och att du skulle må bättre av att anlita en människa. Jag tycker att du ska göra det.

Jag tror också att ai-genererade bilder idag är lite som specialeffekter i filmer - det som såg bra ut 1980 ser ofta för jävligt ut idag. Om fem år kommer den där perfekta ai-bilden att se sunkig ut. Men det är iofs bara en gissning.
Citera
2026-04-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

Jag håller med fullt ut. Gör det bara inte, om du har någon självrespekt. Allt annat är bättre än AI.

Även om musiken var fantastisk skulle jag rata den direkt om AI-slop var inblandat. Vad mer har du fuskat med då undrar jag.

AI ger många människor en känsla av äckel och en uncanny valley-effekt. Folk kommer bara bli mer och mer allergiska mot det.
Citera
2026-04-21, 09:20
Medlem
Kanske en dum fråga, men varför finns det ”skivomslag” idag när knappt någon musik ges ut på skiva?
Citera
2026-04-21, 10:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Låter märkligt att skämmas över att använda AI. Det är ett fantastiskt verktyg. Dock så kan det kännas mindre intressant i många fall när det är AI-genererat. Exempelvis om du vill visa en stadsbild med skyskrapor, bilar och människor i sus å dus.

Om den bilden ska förmedla en verklighetsbeskrivning med riktiga människor och musiken är någon slags pop/rock som tar upp situationer i samhället, relationer mellan människor etc. Då blir det lätt lite trist om det tagits fram med hjälp av AI.

Men om det istället är någon slags futuristisk ambient så kan det istället vara mer motiverat med ett slags fantasi-framtids-landskap. Då kan det kännas mer naturligt att generera det med AI så det passar tanken bättre. Se exempel:

https://i.ytimg.com/vi/6laaWAGUBlA/hq720.jpg

https://images.stockcake.com/public/0/0/f/00f55e94-9131-402e-b8fb-a4d8bfdee5be_large/futuristic-urban-landscape-stockcake.jpg

https://lifeboat.com/blog.images/skytrain-cyberpunk-ambience-futuristic-neon-city-sounds-for-deep-focus-and-relaxation2.jpg

Nu tog jag bara några bilder hux-flux och någon eller alla dessa kan faktiskt vara skapade av en artist. Det finns artister som under många år har skapat snygga såna bilder. Så du skulle kunna ta din AI-bild och be en konstnär att ta fram en bild baserat på ditt "utkast".

Så jag skulle säga att mycket beror på vad det är för musik och vad du vill förmedla med musiken.

Fast jag måste erkänna att jag har lite svårt för att man ska skämmas för att använda AI eller som vissa som uttrycker att de "hatar AI". Vad är det för fel på människor när man hatar AI?

Tänk på att bilden ska vara i hög kvalitet i 3000 x 3000 pixlar när du skickar in den med din musik.

Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Kanske en dum fråga, men varför finns det ”skivomslag” idag när knappt någon musik ges ut på skiva?

Absolut ingen dum fråga. Men skivomslag är viktigare idag än någonsin i marknadsföringssyfte. Se på olika ställen där man köper musik:

Men även på streamingsajter som Spotify, Tidal, YoutubeMusic etc så är skivomslagen minst lika viktiga. Lägg till att skivförsäljningen ökar explosionsartat senaste åren. Där det är just vinyl som står för ökningen. Jag har talat med folk i branschen som tror att just vinyl kommer fortsätta öka i försäljning kommande år.
Citera
2026-04-21, 11:16
Medlem
Gjuteriets avatar
Det är väl inte meningen att omslaget ska stå i centrum för din produkt, och så länge du inte påstår att det är du som har skapat det så är det väl inte så farligt. I alla fall inte om det ska vara åt det mer abstrakta hållet.

Hyser själv viss aversion mot AI-genererat innehåll men ibland är det helt enkelt bara ett verktyg eller hjälpmedel som alla andra. Är man tydlig med att man har använt det borde det inte vara några problem. Men ärlighet och moderation är nyckelord här, skulle jag säga.
Citera
2026-04-21, 12:00
Medlem
Citat:

Om plattan inte är färdig och inte har ''släppts'' än så är det väl ingen fara. Jag själv hade nog känt mig mindre sugen på att lyssna på en platta med ai-genererat omslag eftersom att jag då skulle misstänka att även musiken var AI-genererad, vilket brukar innebära att det inte är särskilt spännande rent konstnärligt. Samtidigt är inte omslaget SÅ viktigt, så om du tycker det är så pass on point att du inte kan tänka dig ett bättre så kan du ju köra på och hoppas att folk du presenterar det för kommer lyssna och tycka om musiken ändå.

En annan väg att gå skulle ju kunna vara att höra av dig till tex. högskoleförberedande konst eller illustrationsutbildningar med ett mejl där du presenterar musiken och frågar om någon är intresserad av att göra ett omslag till det för en liten ersättning. Då kan du för en mindre summa hitta någon som kan leverera ett mer personligt konstnärligt bidrag än AI till slutprodukten.
Citera
2026-04-21, 18:20
Medlem
Citat:
Om bilden är perfekt som du skriver så betyder det att de som kommer se skivomslaget kommer få den känslan som du vill att de ska få. Din konstnärliga vision har därför lyckats ta form som du ville. Därför är det konst. Så länge det inte ser AI-genererat ut så är det okej, du har sparat tid och pengar genom att använda AI, och fått ett bra resultat.
Om en riktig konstnär skapat exakt den här bilden åt dig så hade du ju accepterat den. Därför borde du acceptera den.
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Musikbranschen har faktiskt ändrats mycket de senaste åren. Streaming ger inte så mycket pengar. Många artister har börjat sälja CD-skivor och merch direkt till sina kunder och skapat en mer personlig relation till dem. Det finns faktiskt mycket pengar i detta. Folk uppskattar och stöttar sådana artister.
Plus skivomslag syns ju i streamingapparna också. Kolla på Spotify tex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in