Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
En tom Colaburk kan pga dess ringa värde antas övergiven om den hittas på marken.
En fungerande cykel eller elsparkcykel är föremål av sådant värde att de inte kan antas vara övergivna om det inte finns något som specifikt talar för att de är övergivna.
De betraktas då som hittegods och skall lämnas in till polisen.
Lämnar du inte hittegods till polisen(eller informerar om att du har egendomen) inom skälig tid så begår du brottet fyndförseelse.
När det gäller dessa elsparkcyklar som hyrs så betraktas de inte som hittegods heller eftersom de hämtas upp inom en viss tid och har gps för att bli upphittade.
Det är allmän vetskap hur det fungerar. Ingen skulle tro på att du trodde det var bortkastat eller borttappad egendom.
Så att ta dessa är antingen stöld om du har för avsikt att behålla dem eller sälja dem eller egenmäktigt förfarande om du har för avsikt att t.ex. förstöra dem.
Det du beskriver handlar alltså om antingen stöld eller egenmäktigt förfarande.
Du svänger dig med många fina ord, men jag får inte riktigt ihop din logik här.
Du säger att de "hämtas upp inom en viss tid" och "har gps för att bli upphittade". Men vem fan är det som letar då? Bevisligen letar ju ingen, eftersom de låg och skräpade utanför min port i över ett dygn innan jag tog ner dem. Om jag hade tappat min plånbok utanför min dörr och den hade GPS hade jag ju fan hämtat den direkt.
Så om de har GPS men de struntar i att hämta dem – då måste de ju aktivt ha valt att överge dem. Då har de ju lämnat över ansvaret. Det är ju precis det "specifikt talar för att de är övergivna" som du själv skriver.
Jag har varken "stulit" eller "förstört" något, jag agerade miljövän och plockade upp skräp som ingen annan uppenbarligen ville kännas vid. Sen att jag vill ha betalt för att jag agerat soptipp åt ett miljardföretag, det är väl bara hederlig marknadsekonomi.