2026-04-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Vad i helvete är det som händer i det här landet med alla dessa jävla elsparkcyklar? Voi, Tier, Bolt, eller vad fan skiten heter. Det ser ut som en soptipp i varje gathörn. De ligger slängda kors och tvärs över trottoarerna, i buskar, utanför trappuppgångar. För att inte tala om hur de körs. Helt hjärndöda snorungar (ofta två-tre stycken på samma jävla bräda) som blåser förbi i 30 km/h på trottoaren, rakt mot rött, helt utan hänsyn till pensionärer, barnvagnar eller hundar. De är en vandrande (rullande) livsfara.

Man hade nog kunnat stoppa kaoset om företaget höjde straffavgiften. Just nu är pålägget på runt 30kr om sparkcykeln ligger utanför parkeringszonerna. Problemet är väl att det skulle sänka lönsamheten...
Senast redigerad av Deballerur 2026-04-21 kl. 15:10.
Citera
2026-04-21, 15:58
Medlem
Lika jobbiga som cyklister
Citera
2026-04-21, 16:27
Medlem
Tjena. Har varit iväg större delen av dagen, och ser nu när jag loggar in att nån övernitisk städ-Hitler till moderator har varit inne och sopat i tråden.

Tydligen får man inte ens bolla praktiska idéer och diskutera lösningar på ett uppenbart samhällsproblem längre utan att nån kränkt forum-polis med radergummi får feeling. Tragiskt. Men tack till er som faktiskt kom med vettiga tips innan Gestapo rensade!

Hur som helst. Jag var ju på Jula och handlade ordentliga bits, sen blev det en sväng förbi Systemet och en långlunch.

Nu sitter jag i mitt förråd med rätt mejslar och en kall starköl. Har börjat skruva på Voi nummer två. Det går mycket smidigare utan kofot, fick precis loss hela den stora batteriklumpen intakt!
Någon som vet var man kränger såna här lättast utan att ställa för mycket frågor? Blocket, Tradera, eller nån skum Facebook-grupp?

( Skall svara enskilda kommentarer senare, tack för visat intresse )
Citera
2026-04-21, 16:57
Medlem
Sätt kapen i dom, kasta slakt resterna i grannkvarteret
Citera
2026-04-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
En tom Colaburk kan pga dess ringa värde antas övergiven om den hittas på marken.
En fungerande cykel eller elsparkcykel är föremål av sådant värde att de inte kan antas vara övergivna om det inte finns något som specifikt talar för att de är övergivna.
De betraktas då som hittegods och skall lämnas in till polisen.
Lämnar du inte hittegods till polisen(eller informerar om att du har egendomen) inom skälig tid så begår du brottet fyndförseelse.

När det gäller dessa elsparkcyklar som hyrs så betraktas de inte som hittegods heller eftersom de hämtas upp inom en viss tid och har gps för att bli upphittade.
Det är allmän vetskap hur det fungerar. Ingen skulle tro på att du trodde det var bortkastat eller borttappad egendom.
Så att ta dessa är antingen stöld om du har för avsikt att behålla dem eller sälja dem eller egenmäktigt förfarande om du har för avsikt att t.ex. förstöra dem.

Det du beskriver handlar alltså om antingen stöld eller egenmäktigt förfarande.

Du svänger dig med många fina ord, men jag får inte riktigt ihop din logik här.

Du säger att de "hämtas upp inom en viss tid" och "har gps för att bli upphittade". Men vem fan är det som letar då? Bevisligen letar ju ingen, eftersom de låg och skräpade utanför min port i över ett dygn innan jag tog ner dem. Om jag hade tappat min plånbok utanför min dörr och den hade GPS hade jag ju fan hämtat den direkt.

Så om de har GPS men de struntar i att hämta dem – då måste de ju aktivt ha valt att överge dem. Då har de ju lämnat över ansvaret. Det är ju precis det "specifikt talar för att de är övergivna" som du själv skriver.

Jag har varken "stulit" eller "förstört" något, jag agerade miljövän och plockade upp skräp som ingen annan uppenbarligen ville kännas vid. Sen att jag vill ha betalt för att jag agerat soptipp åt ett miljardföretag, det är väl bara hederlig marknadsekonomi.
Citera
2026-04-21, 18:07
Medlem
Ts gör en samhällsinsats. Här i Örebro finns en enklare variant. Man slänger skiten i Svartån. Såg att man fiskat upp tio st. på ett ställe.
Citera
2026-04-21, 18:31
Medlem
En Malmöpolitiker misstänktes för att ha gjort det TS vill göra. Han fick ta timeout ett tag, tills utredningen las ner pga vittnesberättelse som sa att elsparkkvinnan kört i hög fart rakt in i politikern.
Jag har inte hört hur det gick med motanmälningen från politikern.

(FB) Lokal M-politiker ska ha knuffat kvinna av elsparkcykel Malmö (23-06-19)
Citera
2026-04-21, 18:32
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ja, det är olagligt att cykla på gångbanor och trottoarer (barn upp till åtta års ålder får dock cykla där). En kombinerad gång/cykelbana är inte en gångbana eller en trottoar utan är en gemensam yta för gående och cyklister.

Det är viktigt att poängtera att det inte går att cykla lagligt på en trottoar eller gångbana. Det räcker alltså inte att sänka hastigheten. Du skall leda cykeln där! Gångbanan är inte ett sånt där gångfartsområde som finns i stan där man kan cykla så länge man håller gångtempo.

Du verkar ju kunna det här. Hur är det med omärkta gång, cykelvägar? I kombination med bommar för hyreslägenheter? Förstår du vad jag menar? Ett hyresområde med gång och eventuellt cykelväg (vägen saknar skyltar, så det är oklart om det är både och) igenom, där bilar endast får framföras i gång takt, står i hyreskontraktet. Vägen är också samägd med kommunen. Ideer?
Här körs det mopeder, elcyklar i 40kmh och elsparkcykel helveten.
Citera
2026-04-21, 18:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
1. Det är olagligt att framföra elsparkcykel på gångbana eller trottoar.
2. Polisen upprätthåller inte lagen enligt 1.
3. Av 1 och 2 i kombination följer att envar har rätt att själv upprätthålla lagen genom att stoppa elsparkcyklister på gångbana och trottoar för att utkräva ansvar av denne.
Nej det är inte förbjudet idiot. 20km maxfart räknas som gående, 25km i maxfart räjnas som cykel.
Citera
2026-04-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Nej det är inte förbjudet idiot. 20km maxfart räknas som gående, 25km i maxfart räjnas som cykel.

Är det din åsikt att man får framföra cykel och elsparkcykel på trottoar och gångbana? Det är ett så häpnadsväckande korkat påstående att det vore intressant att veta hur du kommit fram till det.
Citera
2026-04-21, 20:40
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jävla motsträvare. Flytta till landet och låt staden vara stad.
Gnälliga jävla pajas
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2026-04-21 kl. 20:42.
Citera
2026-04-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Du svänger dig med många fina ord, men jag får inte riktigt ihop din logik här.

Du säger att de "hämtas upp inom en viss tid" och "har gps för att bli upphittade". Men vem fan är det som letar då? Bevisligen letar ju ingen, eftersom de låg och skräpade utanför min port i över ett dygn innan jag tog ner dem. Om jag hade tappat min plånbok utanför min dörr och den hade GPS hade jag ju fan hämtat den direkt.

Så om de har GPS men de struntar i att hämta dem – då måste de ju aktivt ha valt att överge dem. Då har de ju lämnat över ansvaret. Det är ju precis det "specifikt talar för att de är övergivna" som du själv skriver.

Jag har varken "stulit" eller "förstört" något, jag agerade miljövän och plockade upp skräp som ingen annan uppenbarligen ville kännas vid. Sen att jag vill ha betalt för att jag agerat soptipp åt ett miljardföretag, det är väl bara hederlig marknadsekonomi.

Hur lång tid det tar för företagen att hämta dem där du bor har jag ingen koll på. Där jag bor åker de runt varje morgon och hämtar in.
De är absolut inte övergivna

Om du tappar din plånbok, får jag ta den hem och ha sönder den?
Givetvis inte.

Nu tror jag förvissa att du trollar, ingen är så trög men det du beskriver är absolut brottsligt.
Stöld eller egenmäktigt förfarande och skadegörelse.
Har du orsakat skador i ditt förråd kommer du få täcka de skadorna själv, din försäkring lär inte täcka grovt vårdslöst eller brottsligt agerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in