2026-04-21, 09:29
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Var nyligen I Vilnius och där stod elscootrarna på avsedda platser. Det är befolkningen som är problemet.

Självklart är det det, studenter är något av ett unikum när det kommer till denna farsot.
Idioterna pluggar "högre utbildningar" men saknar helt förmågan att förstå hur man beter sig i ett samhälle just när det kommer till att hantera en elsparkcykel.

Jag förväntar mig att blattar kör som idioter då de är helt värdelösa, men svenska studenter på "högre utbildningar" hade jag faktiskt förväntat mig mer av.
Dessa människor ska styra landet en dag.
Citera
2026-04-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Tjena FB.

Jag har lurkat här inne på forumet i säkert 6-7 år och läst det mesta, men har aldrig känt något behov av att registrera ett konto eller skriva något. Tills nu. Bägaren har fan runnit över och jag kände mig tvungen att göra ett inlägg.

Vad i helvete är det som händer i det här landet med alla dessa jävla elsparkcyklar? Voi, Tier, Bolt, eller vad fan skiten heter. Det ser ut som en soptipp i varje gathörn. De ligger slängda kors och tvärs över trottoarerna, i buskar, utanför trappuppgångar. För att inte tala om hur de körs. Helt hjärndöda snorungar (ofta två-tre stycken på samma jävla bräda) som blåser förbi i 30 km/h på trottoaren, rakt mot rött, helt utan hänsyn till pensionärer, barnvagnar eller hundar. De är en vandrande (rullande) livsfara.

Eftersom polis och handlingsförlamade kommunpolitiker vägrar agera, har jag nu tagit saken i egna händer. Jag har börjat betrakta felparkerade elsparkcyklar som övergivet skräp, eller rent juridiskt: hittegods. I helgen när jag kom hem stod det tre stycken Vois och blockerade ingången till min trappuppgång. Istället för att bara flytta dem, bar jag ner alla tre till mitt privata källarförråd och låste dörren.

De står där nu och piper till ibland, men eftersom tjocka betongväggar blockerar GPS-signalen ganska bra tvivlar jag på att de kan exaktlokalisera dem. Min fråga till er juridikkunniga är:

Hur länge måste detta "hittegods" förvaras i mitt källarförråd innan äganderätten övergår till mig? Jag planerar att skruva bort GPS-puckarna (har kollat YouTube-tutorials) och sälja skiten i delar på Blocket eller exportera.

Om jag promenerar på en gångbana och en Voi kommer mot mig i hög fart, har jag rätt att göra en så kallad "bröstvärmare" (ishockeytackling) med hänvisning till nödvärnsexcess eftersom jag känner att mitt liv är i fara?

Diskutera. Och bespara mig moralpaniken, jag gör bara samhället en tjänst och städar upp på gatorna!!!

har du läst Don Quijote?
Citera
2026-04-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Elsparkcyklarna som hyrs ut går väl i max 20 km/h, d.v.s. i alla fall hastigheten är laglig (men effekten är kanske inte det). Jag vet inte om jag sett något sådant hyrfordon som gått snabbare än 20 km/h. Men de du sett kanske är stulna som någon manipulerat.
Voi scootrar går faktiskt lätt upp till 25 km/h
Vet inte hur är med de andra.

Snitt går dom nog ofta upp till 22 definitivt
Citera
2026-04-21, 10:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Vilken stad handlar TS om? Jag tycker t.ex Linköping har fler som Voiar än Stockholm.

Voi-eländet tar naturligtvis slut när pengarna är slut för de ful-tech-killar som finansierar dessa leksaker. De tillför absolut ingenting till världen. Det är mycket bättre på alla sätt att gå än att åka kärnkraft-laddade leksaker utan hjälm och utan trafikkunskap.
Citera
2026-04-21, 10:30
Medlem
UltraSlinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
1. Det är olagligt att framföra elsparkcykel på gångbana eller trottoar.

Är detta 100% korrekt? Gäller det även kombinerad gång/cykelbana?
Citera
2026-04-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky

Ja, det är olagligt att cykla på gångbanor och trottoarer (barn upp till åtta års ålder får dock cykla där). En kombinerad gång/cykelbana är inte en gångbana eller en trottoar utan är en gemensam yta för gående och cyklister.

Det är viktigt att poängtera att det inte går att cykla lagligt på en trottoar eller gångbana. Det räcker alltså inte att sänka hastigheten. Du skall leda cykeln där! Gångbanan är inte ett sånt där gångfartsområde som finns i stan där man kan cykla så länge man håller gångtempo.
Citera
2026-04-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraSlinky
500kr böter
Citera
2026-04-21, 11:17
Avslutad
Du må ha lurkat här i 6-7 år, SvetsLeffe, men jag hör direkt att du i grund och botten är en flashbackare

Alla normala vuxna är trötta på bögsparkcyklarna, som bara brukas av barn, studenter och blattar.

Hoppas inte de hittar ditt förråd. Täck över så att man inte kan se in, i alla fall.
Citera
2026-04-21, 12:04
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Tjena FB.

Jag har lurkat här inne på forumet i säkert 6-7 år och läst det mesta, men har aldrig känt något behov av att registrera ett konto eller skriva något. Tills nu. Bägaren har fan runnit över och jag kände mig tvungen att göra ett inlägg.

Vad i helvete är det som händer i det här landet med alla dessa jävla elsparkcyklar? Voi, Tier, Bolt, eller vad fan skiten heter. Det ser ut som en soptipp i varje gathörn. De ligger slängda kors och tvärs över trottoarerna, i buskar, utanför trappuppgångar. För att inte tala om hur de körs. Helt hjärndöda snorungar (ofta två-tre stycken på samma jävla bräda) som blåser förbi i 30 km/h på trottoaren, rakt mot rött, helt utan hänsyn till pensionärer, barnvagnar eller hundar. De är en vandrande (rullande) livsfara.

Eftersom polis och handlingsförlamade kommunpolitiker vägrar agera, har jag nu tagit saken i egna händer. Jag har börjat betrakta felparkerade elsparkcyklar som övergivet skräp, eller rent juridiskt: hittegods. I helgen när jag kom hem stod det tre stycken Vois och blockerade ingången till min trappuppgång. Istället för att bara flytta dem, bar jag ner alla tre till mitt privata källarförråd och låste dörren.

De står där nu och piper till ibland, men eftersom tjocka betongväggar blockerar GPS-signalen ganska bra tvivlar jag på att de kan exaktlokalisera dem. Min fråga till er juridikkunniga är:

Hur länge måste detta "hittegods" förvaras i mitt källarförråd innan äganderätten övergår till mig? Jag planerar att skruva bort GPS-puckarna (har kollat YouTube-tutorials) och sälja skiten i delar på Blocket eller exportera.

Om jag promenerar på en gångbana och en Voi kommer mot mig i hög fart, har jag rätt att göra en så kallad "bröstvärmare" (ishockeytackling) med hänvisning till nödvärnsexcess eftersom jag känner att mitt liv är i fara?

Diskutera. Och bespara mig moralpaniken, jag gör bara samhället en tjänst och städar upp på gatorna!!!

Tycker det låter som en bra plan. Om vi alla ser till att en elsparkcykel försvinner då och då så kanske vi kan ändra kursen!
Citera
2026-04-21, 12:05
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Självklart är det det, studenter är något av ett unikum när det kommer till denna farsot.
Idioterna pluggar "högre utbildningar" men saknar helt förmågan att förstå hur man beter sig i ett samhälle just när det kommer till att hantera en elsparkcykel.

Jag förväntar mig att blattar kör som idioter då de är helt värdelösa, men svenska studenter på "högre utbildningar" hade jag faktiskt förväntat mig mer av.
Dessa människor ska styra landet en dag.

Svenska akademiker är ju ökänt korkarkade.
Citera
2026-04-21, 12:12
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Citat:
Istället för att bara flytta dem, bar jag ner alla tre till mitt privata källarförråd och låste dörren.

Pics or it didnt happen.
Citera
2026-04-21, 14:02
Medlem
folkgemenskaps avatar
Om cyklarna blockerar din port, flytta dem till en plats som är laglig att stå på, men som är logistiskt svåråtkomlig för företagets personal att snabbt skanna och plocka upp. Detta tvingar dem att lägga mer tid per enhet.

Placera cyklarna där GPS-signalen är svag eller där de inte syns direkt från vägen (utan att för den sakens skull gömma undan dem illegalt). Om deras app visar att en cykel finns på en plats men personalen inte hittar den direkt, sjunker effektiviteten.

Inhägnade cykelrum eller låsta innergårdar
Detta är den mest effektiva metoden om du har behörighet.

Geometriska och arkitektoniska hinder
Placera cykeln där den fysiska hanteringen blir ett ergonomiskt eller tidsmässigt problem.
Bakom tunga grindar eller bommar:
Högst upp i trappavsatser: (t.ex. vid en gångbro)
Trånga nischer: Skjut in cykeln längst in i ett trångt utrymme mellan två byggnader eller bakom ett soprum.
Under betongkonstruktioner: Placera cykeln under en tjock betongbro, i en tunnel eller i ett parkeringsgarage i betong. Betongen skärmar av GPS-signalen.
Längst in på återvändsgränder: Tvinga servicebilen att köra 200 meter in på en trång återvändsgata, vända och köra ut igen för att hämta en enda enhet.

Varje gång en cykel står i vägen, ta en bild och skicka en formell anmälan om "farlig placering" (hänvisa till tillgänglighet för utryckningsfordon eller rullstolsburna). Använd ett språk som antyder framtida skadeståndskrav mot företaget om en olycka skulle ske. Juridisk risk är något deras algoritmer flaggar för.

Om cyklarna står på din privata tomt eller blockerar en nödutgång konsekvent, upprätta en polisanmälan. Det leder sällan till åtal, men diarienumret kan användas för att sätta press på fastighetsägaren eller kommunen att återkalla företagets tillstånd i området.

Se till att du aldrig blockerar utrymningsvägar, brandposter eller tillgänglighetsanpassade ramper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in