2026-04-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vilken lag menar du att man bryter mot om man räcker fram handen till stopptecken vid möte med cykel på trottoar och informerar om cykelförbudet och begär att cyklandet skall upphöra omedelbart?

Nu skrev du inte signalera stopptecken, du skrev att man skulle stoppa personen och avkräva ansvar.
Be någon att inte göra något kan du göra hur mycket du vill, faktiskt stoppa personen beror på hur det görs.
Det kan vara ofredande, misshandel eller olaga frihetsberövande beroende på hur du stoppar personen.
Citera
2026-04-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nu skrev du inte signalera stopptecken, du skrev att man skulle stoppa personen och avkräva ansvar.
Be någon att inte göra något kan du göra hur mycket du vill, faktiskt stoppa personen beror på hur det görs.
Det kan vara ofredande, misshandel eller olaga frihetsberövande beroende på hur du stoppar personen.

Jag brukar ställa mig framför cykeln och om den inte stannar ta tag i styret. Det är ett pågående brott att fortsätta cykla på trottoaren och jag har rätt att förhindra det.
Citera
2026-04-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Strålande! Äntligen någon som tar saken i egna händer.

Och nej, du ska inte ishockeytackla någon.

Tack! Skönt att se att det finns folk med lite ryggrad kvar här inne. Nej, en full tackling kanske är att ta i, man vill ju inte sabba axeln. Men jag viker fan inte en tum från min sida av trottoaren längre, det är en sak som är säker.

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hatar skiten med passion. Men det har blivit bättre i Malmö sedan alla dessa hyr skotrar max får gå i 20 km/h och att man inte kan parkera förutom på speciella ställen.

Men generellt kör alla med skoter som jävla fittor. Så 20 eller 35 spelar mindre roll när man är född i piss

Exakt min poäng! Det spelar fan ingen roll vad det står för spärr i mjukvaran när förarna totalt saknar hjärnceller och konsekvenstänk. Och det där med "speciella zoner" för parkering fungerar ju uppenbarligen inte, det ser ju fortfarande ut som en krigszon i stan.

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Istället för att tackla sparkcykeln.
Borde det inte räcka att bara sparka till bakhjulet lite lätt och sen säga att föraren körde in i dig och tappade kontrollen.

Nu snackar vi. Det där är ju faktiskt helt briljant. "Oj, ursäkta, du körde över min fot". Blir jävligt svårt för någon mjukisbyx-krigare att motbevisa!

Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Du är en hjälte TS! Dessa elsparkcyklar harr förpestat våra städer alltför länge nu.

Riktigt uppiggande med någon som faktiskt för något åt saken.

Tror tyvärr inte att äganderätten någonsin kommer övergå till dig, men kanske går det att plocka isär batteriet och sälja det? Hitta nånting som går att skruva bort och sälja, sedan fortsätter du bara med din business.

Kan dock vara lite farligt om massa elsparkcyklar försvinner utanför din port. Du måste börja haffa dom lite längre bort.

Man tackar! Jo, jag satt precis och kikade på lite videos, det verkar gå ganska snabbt att få loss själva batteripaketet och de betingar nog ett hyfsat pris. Och du har en väldigt bra poäng där i slutet – man ska inte skita där man äter.
Citera
2026-04-20, 22:39
Medlem
Jaja, nu loggar jag ut för ikväll. Skotrarna står tryggt nere i källaren.

Har varit nere en sväng med verktygslådan och börjat skruva isär frontpanelen på den ena för att försöka hitta GPS-pucken. Hade tyvärr inte rätt torx-bits för att få upp bottenplattan där batteriet sitter, så jag fick bända upp den lite med en kofot och en plattmejsel istället.

Det blixtrade till lite från nån tjock kabel och började lukta rätt starkt av kemikalier och bränd plast, så jag drog en sopsäck över den och ställde ut just den skotern i den allmänna källargången över natten ifall det skulle börja ryka. Tänker fan inte riskera att få rök eller sot på mina utemöbler som står inne i mitt förråd.

Ska åka till Jula imorgon och köpa rätt mejslar så jag får ut skiten ordentligt. Uppdaterar framöver.

God natt på er!
Citera
2026-04-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Tack för alla svar (även från er moralpoliser). Men jag förstår inte hur det kan vara stöld? Om någon slänger en tom colaburk på min tomt och jag tar in den för att panta den, är det också stöld då?

Voi har ju bevisligen övergett fordonen eftersom de struntar i att hämta dem när de ligger slängda kors och tvärs. Jag erbjuder dem ju faktiskt en tjänst. Och till er som tycker jag ska sluta: de står säkert i källaren nu, och jag tänker fan inte bära upp dem igen förrän jag får betalt för förvaringen.

En tom Colaburk kan pga dess ringa värde antas övergiven om den hittas på marken.
En fungerande cykel eller elsparkcykel är föremål av sådant värde att de inte kan antas vara övergivna om det inte finns något som specifikt talar för att de är övergivna.
De betraktas då som hittegods och skall lämnas in till polisen.
Lämnar du inte hittegods till polisen(eller informerar om att du har egendomen) inom skälig tid så begår du brottet fyndförseelse.

När det gäller dessa elsparkcyklar som hyrs så betraktas de inte som hittegods heller eftersom de hämtas upp inom en viss tid och har gps för att bli upphittade.
Det är allmän vetskap hur det fungerar. Ingen skulle tro på att du trodde det var bortkastat eller borttappad egendom.
Så att ta dessa är antingen stöld om du har för avsikt att behålla dem eller sälja dem eller egenmäktigt förfarande om du har för avsikt att t.ex. förstöra dem.

Det du beskriver handlar alltså om antingen stöld eller egenmäktigt förfarande.
Citera
2026-04-20, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hatar skiten med passion. Men det har blivit bättre i Malmö sedan alla dessa hyr skotrar max får gå i 20 km/h och att man inte kan parkera förutom på speciella ställen.

Men generellt kör alla med skoter som jävla fittor. Så 20 eller 35 spelar mindre roll när man är född i piss
Fast undrar över det med parkeringen. Många ställer ju dem var dom helst när de får slut på el. Undrar hur många som verkligen krävs på pengar för fulparkering.
Citera
2026-04-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag brukar ställa mig framför cykeln och om den inte stannar ta tag i styret. Det är ett pågående brott att fortsätta cykla på trottoaren och jag har rätt att förhindra det.

Nej, det är inte ett brott som kan ge fängelse, därmed inte något rätt till envarsgripande.
Det är heller inte något brottsligt angrepp därmed inte någon nödvärnsrätt.
Det är heller inte en nödsituation så därmed inte heller någon nödrätt.

Kort sagt, nej du har INTE rätt att fysiskt ingripa i en sådan situation.
Citera
2026-04-21, 07:54
Medlem
God morgon. Sitter med kaffet nu och ska strax dra iväg till Jula för att köpa rätt torx-mejslar så jag får ut de där jävla batterierna nån gång.

@Aramir2: Jaja, spara på bläcket. Jag har ett lite mer akut problem just nu!!!

Jag gick precis ner i källaren för att kolla till grejerna. Sopsäcken jag la över skotern i den allmänna källargången inatt har typ smält fast i plasten på styret? Och hela jävla trapphuset stinker av någon kemisk, söt doft, grannen på bottenvåningen klagade precis när jag mötte honom i porten.

Den måste ha blivit glödhet inatt efter att jag bände med kofoten. Jävla kinaskräp. Någon som vet om det sitter nån batterisyra i de här Voi-modellerna man måste akta sig för när jag ska bända bort resten av höljet sen?

Och rent juridiskt (när ni ändå håller på och kastar paragrafer omkring er): Om deras jävla skitbatteri börjar läcka i min trappuppgång, kan jag fakturera Voi för sanering då, eller täcker hemförsäkringen det?
Citera
sm910difs avatar

Moderatormeddelande

Postat av sm910dif 2026-04-21, 08:09
Moderator
I och med att vi befinner oss i juridikforumet så är det de juridiska frågeställningarna i trådstarten som utgör topic, och endast dessa. Inte vad man tycker om elsparkcyklar generellt, inte alternativa metoder för att jäklas med elsparksföretag ä, inte vad man tycker om TS eller något annat icke-juridiskt.

/Mod
2026-04-21, 08:49
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Och rent juridiskt (när ni ändå håller på och kastar paragrafer omkring er): Om deras jävla skitbatteri börjar läcka i min trappuppgång, kan jag fakturera Voi för sanering då, eller täcker hemförsäkringen det?
Inte ens hemförsäkringen borde kunna användas då du själv tog in dom.
Citera
2026-04-21, 08:58
Medlem
Var nyligen I Vilnius och där stod elscootrarna på avsedda platser. Det är befolkningen som är problemet.
Citera
2026-04-21, 09:26
Avstängd
Citat:
Tjena FB.

Jag har lurkat här inne på forumet i säkert 6-7 år och läst det mesta, men har aldrig känt något behov av att registrera ett konto eller skriva något. Tills nu. Bägaren har fan runnit över och jag kände mig tvungen att göra ett inlägg.

Vad i helvete är det som händer i det här landet med alla dessa jävla elsparkcyklar? Voi, Tier, Bolt, eller vad fan skiten heter. Det ser ut som en soptipp i varje gathörn. De ligger slängda kors och tvärs över trottoarerna, i buskar, utanför trappuppgångar. För att inte tala om hur de körs. Helt hjärndöda snorungar (ofta två-tre stycken på samma jävla bräda) som blåser förbi i 30 km/h på trottoaren, rakt mot rött, helt utan hänsyn till pensionärer, barnvagnar eller hundar. De är en vandrande (rullande) livsfara.

Eftersom polis och handlingsförlamade kommunpolitiker vägrar agera, har jag nu tagit saken i egna händer. Jag har börjat betrakta felparkerade elsparkcyklar som övergivet skräp, eller rent juridiskt: hittegods. I helgen när jag kom hem stod det tre stycken Vois och blockerade ingången till min trappuppgång. Istället för att bara flytta dem, bar jag ner alla tre till mitt privata källarförråd och låste dörren.

De står där nu och piper till ibland, men eftersom tjocka betongväggar blockerar GPS-signalen ganska bra tvivlar jag på att de kan exaktlokalisera dem. Min fråga till er juridikkunniga är:

Hur länge måste detta "hittegods" förvaras i mitt källarförråd innan äganderätten övergår till mig? Jag planerar att skruva bort GPS-puckarna (har kollat YouTube-tutorials) och sälja skiten i delar på Blocket eller exportera.

Om jag promenerar på en gångbana och en Voi kommer mot mig i hög fart, har jag rätt att göra en så kallad "bröstvärmare" (ishockeytackling) med hänvisning till nödvärnsexcess eftersom jag känner att mitt liv är i fara?

Diskutera. Och bespara mig moralpaniken, jag gör bara samhället en tjänst och städar upp på gatorna!!!

Jag tycker de är bra – de har sparat mig mycket tid på väg till jobbet. Visst, folk slarvar ibland med var de ställer dem, och ibland tar batteriet slut mitt i vägen så de bara lämnas där.

Men om det stör dig så mycket kanske stadsliv inte är rätt för dig. I mindre byar och på landet finns de ju knappt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in