2026-04-20, 18:04
Medlem
Polisen har skickat ett brev och vill veta var ett skjutvapen som är registrerat på den avlidne finns. Jag har ingen aning om var detta skjutvapen finns.

Är det bäst att säga som det är eller att inte prata med polisen överhuvudtaget? Finns en några år gammal tråd som behandlar detta, men vill gärna veta vad som gäller 2026.
Citera
2026-04-20, 18:08
Medlem
sommarlovs avatar
Du skriver ett brev, penna och papper, och berättar just det, dödsboet saknar detta vapen.
Citera
2026-04-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Du skriver ett brev, penna och papper, och berättar just det, dödsboet saknar detta vapen.

Okej. Finns risken att polisen jävlas och gör husrannsakan om jag pratar med dem eller inte pratar med dem? Vill helst inte att de rotar igenom all min elektronik och ser alla mina privata bilder och gamla Flashback-inlägg.
Citera
2026-04-20, 18:23
Medlem
Man måste anmäla vapnet stulet, förlorat
Anmälan är väldigt viktig för din egen skull
Annars kan du bli ansvarig om vapnet hittas i en kriminell miljö
Visserligen kan du hamna i trubbel ändå. Men då har du i alla fall försökt att göra rätt

Om du ignorerar brevet så blir det misstanke om olaga vapeninnehav
Då kan det bli husrannsakan mm

Men om du ägnar lite tid åt att leta, frågar den avlidnes vänner
Så hittar du det säkert gömt någonstans, förmodligen i ett låsbart skåp
Senast redigerad av Max1494 2026-04-20 kl. 18:31.
Citera
2026-04-20, 18:23
Medlem
kalkryggars avatar
Du begriper väl att polisen inte släpper ärendet för att du inte svarar dem? Sannolikt så gör det dem bara mer intresserade av att se vad för lömskt som står till.

Du kan väl flytta på datorn och sen kontaktar du snuten och säger att du inte vet var pang-pang finns om du nu inte vet det. Eftersom du flyttat på din elektronik så säger du till snuten att de kan poppa över och slå ett öga själva.
Citera
2026-04-20, 18:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Okej. Finns risken att polisen jävlas och gör husrannsakan om jag pratar med dem eller inte pratar med dem? Vill helst inte att de rotar igenom all min elektronik och ser alla mina privata bilder och gamla Flashback-inlägg.

Är det bara du som är dödsboägare eller finns det fler?
Jag tror inte att polisen börjar få igenom hela din dator pga detta och om du nu inte helt enkelt gjort fem trådar om hur man säljer andras vapen så kan du nog vara lugn.

Har du helt enkelt stulit vapnet från dödsboet och sålt det vidare så hoppas jag att du åker dit men annars äger jag inget agg mot dig. Mitt råd är att helt enkelt prata med ansvarig polis som du fått brevet från och berätta sanningen.
Kan det vara så att vapnet kan ligga gömt någonstans i huset och ni helt enkelt inte är färdiga med rensningen så säg då att ni letar efter det.
Citera
2026-04-20, 18:27
Medlem
triptykens avatar
Du skriver på studs till snuten. Det är det enda du kan göra, och förklara ärligt att du inte ens visste att ett skulle finnas.

Polisen kommer inte jaga igenom din dator eller telefon, utan försöka fråga vem som hade tillgång till den bortgångnas/es prylar och fråga ut dom.
Citera
2026-04-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du begriper väl att polisen inte släpper ärendet för att du inte svarar dem? Sannolikt så gör det dem bara mer intresserade av att se vad för lömskt som står till.

Du kan väl flytta på datorn och sen kontaktar du snuten och säger att du inte vet var pang-pang finns om du nu inte vet det. Eftersom du flyttat på din elektronik så säger du till snuten att de kan poppa över och slå ett öga själva.

Jag tänker också att detta förmodligen är bäst, men ville ändå rådfråga Flashback innan jag tar kontakt med polisen. Tror du att det är bättre att ringa dem eller skriva ett brev? Att gömma all elektronik för att polisen kanske kommer är inte realistiskt på sikt, utan vill helt enkelt minimera risken för att husrannsakan sker från första början.
Citera
2026-04-20, 18:29
Medlem
vitalsignss avatar
De kommer inte göra husrannsakan hos dig fast du får ju berätta som det är att du inget vet. För hur skulle du kunna veta? Din farsa har kanske fått det stulet eller sålt det utan att det registrerats nånstans eller vad fan som helst. Eller lånat ut det så att det finns hos hans polare. Vapnet och licensen var på din farsas (eller vem som nu är död) ansvar och han har brustit i det. Inget du har anledning att fundera. Att jaktvapen förvinner genom lån, köp och stölder händer. Säg som det är.
Citera
2026-04-20, 18:31
Medlem
Gubbens avatar
Sånt här brukar polisen faktiskt prioritera.
Dom kan ringa bara någon dag efter dödsfall och kräva in vapen.
Citera
2026-04-20, 18:34
Medlem
Galejans avatar
Hur blev detta ditt problem? Är du huvudansvarig för dödsboet? Hur ska du kunna hållas ansvarig för vad en annan människa gjort bara för att du överlever denne? Varför skulle polisen göra husrannsakan, du kan ju omöjligen vara misstänkt för brottslighet bara för att något försvunnit ur ett dödsbo? Vem vet, det kanske är den döde gubben själv som tappat bort det eller sålt det? Hur blir detta just ditt problem? Finns inga andra anhöriga?
Citera
2026-04-20, 18:37
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Polisen har skickat ett brev och vill veta var ett skjutvapen som är registrerat på den avlidne finns. Jag har ingen aning om var detta skjutvapen finns.

Är det bäst att säga som det är eller att inte prata med polisen överhuvudtaget? Finns en några år gammal tråd som behandlar detta, men vill gärna veta vad som gäller 2026.

Finns det inget vapenskåp hos den avlidne?
Om det inte gör det och vapnet inte finns i bostaden där personen var skriven eller i någon annan fastighet personen ägde, leta efter något papper på att vapnet är utlånat till XX och ska förvaras i XX vapenskåp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in