2026-04-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Fåniga fantasier bara.

Däremot ligger det som bekant nära till hands för vänstermuppar att kuppa sig till makten. Det ingår ju i deras ideologi!

Ja just det . Vem minns inte Argentina, Chile och för de som inte lever gamla härliga Franco i Spanien. Kom igen nu....extremism både åt vänster och höger möts idet gemensamma att de genomför kupper, skiter i demokrati och dunkar skiten ur folk som har en annan åsikt.
Citera
2026-04-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vad tror ni?
Förutsatt att Tidö- partierna får fortsätta regera.

Själv tror jag att det är högst troligt att i alla fall ett försök görs, och jag tänker inte på en kupp med våld inblandat, utan att man istället manövrerar bort M, KD (och L) så att de blir marionetter, som spratteldockor.

En situation med ökad gängkriminalitet tror jag kan vara en sådan situation i vilken de andra regeringspartierna inte kommer att kunna stå emot vare sig SD’s krav och/eller opinionen. Man kommer att ge SD mer eller mindre carte blanche, gissar jag. Och då är ett fullskaligt maktövertagande det nästa som sker.
Så jävla töntigt. För Orban gjorde kupp ellerhur
Citera
2026-04-20, 14:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ja, de ultimatum som ställts från V och C kommer att betyda att vi får ytterligare fyra år med en högerregering. Det håller jag helt med dig om. Oppositionen har nu, ett halvår innan valet, spelat bort valsegern.

Alla väljare vill veta vad de får, det vet de när det handlar om högersidans politik. Eller rättare; väljarna intalas att tro att de vet vad de får med en Kristersson-ledd regering.

Det har väl varit väldigt tydligt vad högertramset sa innan valet och vad som har blivit? Det blev det som de sa fast inte fullt ut typ.

Det som skrämmer mig mest med vänstersnusket är Socialdemokraternas samarbete med Muslimska Brödraskapet.
Citera
2026-04-20, 15:23
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Så jävla töntigt. För Orban gjorde kupp ellerhur

Vad har Orban med detta attgöra, ingenting.

Jag åsyftar inte en kupp med våldsinslag utan helt enkelt att något sker som tvingar M och KD (och L?) att ge SD betydligt mer inflytande i regeringen.
SD kan ställa ultimatum: ”Släpp igenom vår politik på dessa områden, annars lämnar vi regeringen”. Vad har M och KD att sätta mot - ingenting. Om M och KD vill fortsätta regera har de inget annat val än att i praktiken ge SD ”carte blanche”. SD kommer att kunna driva sin politik som man vill, och M och KD blir betydelselösa marionetter med några mindre viktiga ministerposter vardera.
För vilka kommer att vinna på ett extraval
(nyval hette det tidigare), jo definitivt oppositionen.
Senast redigerad av RFT 2026-04-20 kl. 15:26.
Citera
2026-04-20, 17:28
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2026-04-20, 19:18
Medlem
KalleXs avatar
Citat:
Man kommer att ge SD mer eller mindre carte blanche, gissar jag.
De behöver inte utföra någon kupp då SD kommer få både justitieminister och migrationsministerposterna och kommer därmed ha hela justitiedepartementet i sin ficka.
Citera
2026-04-20, 19:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
De behöver inte utföra någon kupp då SD kommer få både justitieminister och migrationsministerposterna och kommer därmed ha hela justitiedepartementet i sin ficka.

Tyvärr har du nog rätt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in