2026-04-19, 20:31
Medlem
RFTs avatar
Vad tror ni?
Förutsatt att Tidö- partierna får fortsätta regera.

Själv tror jag att det är högst troligt att i alla fall ett försök görs, och jag tänker inte på en kupp med våld inblandat, utan att man istället manövrerar bort M, KD (och L) så att de blir marionetter, som spratteldockor.

En situation med ökad gängkriminalitet tror jag kan vara en sådan situation i vilken de andra regeringspartierna inte kommer att kunna stå emot vare sig SD’s krav och/eller opinionen. Man kommer att ge SD mer eller mindre carte blanche, gissar jag. Och då är ett fullskaligt maktövertagande det nästa som sker.
Citera
2026-04-19, 20:34
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vad tror ni?

Själv tror jag att det är högst troligt att i alla fall ett försök görs, och jag tänker inte på en kupp med våld inblandat, utan att man istället manövrerar bort M, KD (och L) så att de blir marionetter, som spratteldockor.

En situation med ökad gängkriminalitet tror jag kan vara en sådan situation i vilken de andra regeringspartierna inte kommer att kunna stå emot vare sig SD’s krav och/eller opinionen. Man kommer att ge SD mer eller mindre carte blanche, gissar jag. Och då är ett fullskaligt maktövertagande det nästa som sker.

Fåniga fantasier bara.

Däremot ligger det som bekant nära till hands för vänstermuppar att kuppa sig till makten. Det ingår ju i deras ideologi!
Citera
2026-04-19, 20:37
Medlem
En kupp för man eventuellt hanterar en uppkommen situation, visar handlingskraft när sådant behövs.....
Citera
2026-04-19, 20:39
Medlem
TheGretaResets avatar
Möjligtvis försöker man äntligen kuppa bort Jimmie...
Citera
2026-04-19, 21:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Fåniga fantasier bara.

Knappast.

Låt säga att SD har radikala idéer om hur gängkriminaliteten kan bekämpas, men att M, KD (och L?) är tveksamma till dessa idéer.

Låt säga att bekämpandet av gängkriminaliteten visar sig vara icke framgångsrik.

Låt säga att regeringen får motta kraftig kritik från flera olika håll och då främst inte enbart från oppositionen, utan från stora privata aktörer.

Låt säga att M, KD (och L?) i ett sådant läge släpper igenom SD’ s politik.

Låt säga att SD i detta läge, med motiveringen att kunna genomföra åtgärderna mot gängkriminaliteten, kräver att vissa M-, KD- (och L-?) ministrar ska bytas ut till SD-ministrar.

Låt säga att M, KD (och L?) ser sig nödda att gå med på det.

I ett sådant läge är ett komplett maktövertagande ett mycket troligt senario, tror jag.

M, KD (och L?) kommer att bli marionetter.
Citera
2026-04-19, 21:06
Medlem
JustTrollings avatar
Låter som en helt bisarr SSU-lögn faktiskt.

En sån där där man kliar sig i huvudet och undrar om dom verkligen är så korkade på riktigt att dom tror på något så dumt.
Citera
2026-04-19, 21:12
Medlem
Enok-Kukssons avatar
Vilken typ av kupp snackar vi här?
Är det en sån som behöver vara tajmad och klar in i minsta detalj eller?
Citera
2026-04-19, 21:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vad tror ni?

Ha ha, det där var ett billigt försök att smutskasta SD inför valet.

(Nej, jag röstar inte på SD. Har aldrig stött några partier på ytterkanterna.)
Citera
2026-04-19, 21:43
Medlem
kalkryggars avatar
Det låter som att du är väldigt inställd på att samhället kommer haverera på grund av klankriminella invandrare ganska snart. Det låter illa som fan.

Då kommer inte M eller KD att ge något carte blanche till SD utan de kommer tillsammans med SD fatta nödvändiga beslut.

Vad gäller L så handlar allt om att den lille Simona ska få plocka ut lön en mandatperiod och sen räknar nog L själva med att det var sista andetaget för L. Så de kommer inte krångla. Söt-Romina vill nog suga ut lön en mandatperiod till. Sen har hon massa pensionspengar att leva loppa för massa år.

Att det blir en högerextrem regering har vänstersnusket bestämt på sin kongress nu när de säger att de inte kommer godkänna en regering som de själva inte sitter med i. Det kommer naturligtvis inte vara möjligt då Socialdemokraterna (Muslimska Brödraskapet) inte har en chans att få med Centern på det.

Finns en anledning till varför man i folkmun kallar vänstern för vänsterblivna.
Citera
2026-04-19, 21:50
Medlem
Graavargs avatar
Om SD försöker "kuppa" nåt längre högerut kommer M och L och möjligen också KD bara att vända sig till andra hållet.

Ingen chans att S skulle missa chansen att "rädda den svaga regeringen" genom att slå SD på ballarna. Sen kan SD fälla regeringen om de vill, eller krypa in i skamvrån och slicka sina sår om de hellre vill det.

Men det är bara ett teoretiskt resonemang, för det blir inte en Tidö 2.0-regering. Som tur är.
Citera
2026-04-19, 22:08
Medlem
Chics avatar
Kusliga fantasier TS. SD har satt sig ned bekvämt vid köttgrytan och blivit en del av den s.k. åttaklövern nu.
De har noll anledning att ändra på något, och därmed har man gjort sig av med många vettiga människor i partiet.
Frågan är om detta var planerat från första början, eller om man beslutade sig att bli en del av problemet i efterhand.
Citera
2026-04-20, 00:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad tror ni?

Ingen kommer att ge sd carte blanche - löjligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in