2026-04-19, 19:34
Medlem
HugoStieglitzs avatar
De vanligaste invändningarna är att veganer är bögiga/omanliga samt att Hitler var vegan. Båda dessa invändningar är ju helt kassa enligt mig, men folk är väl som de är. Vissa verkar tro att man måste äta kött för att få protein i sig, men det stämmer ju knappast. Många elitidrottare är veganer och det går bra ändå.

Enligt mitt tycke så känns det som om många av de männen som ser sig som alfa för att de äter kött oftast är rätt feta och oattraktiva, dvs. inte de stenåldersjägare som manosfären har intalat dem att de är.

Själv tycker jag att det är en fin manlig princip att inte skada de som är utlämnade till ens våld. Män som dödar och äter djur bara för att de kan det, framstår för mig som Amon Göth i Schindlers List. Apropå det här med Hitler och att han påstås varit vegan (vilket för övrigt är en myt).

De enda veganerna som är övervägande män verkar vara våldsbejakande djurrättsaktivister. Det finns då män som begår terrordåd för djurens skull.

Är kvinnor mer empatiska?
Har kött blivit förknippat med manlighet?
Kan man inte vara manlig om man plogar sin åker och plockar upp flera säckar med potatisar?
Citera
2026-04-19, 19:38
Medlem
BarbrorFarbros avatar
I grunden så är kvinnor oftare känslodrivna, det är antagligen svaret du söker.
Citera
2026-04-19, 19:39
Avstängd
Negreritvs avatar
Kvinnor tycker att dom är goda individer för att dom inte äter djur. Sen att deras kroppar tar stryk av skiten dom äter är mindre viktigt.
Citera
2026-04-19, 19:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag menar vi behöver kött. Det är ju liksom ingen tvekan om det. En man som kvinna behöver käka kött. Vi kommer inte funka på en helt vegansk kost.

Sedan kan man ju tycka att folk borde åtminstone en gång få jaga själva. Döda detta viltet, vara med att slakta det också. Inte bara att allt är klart och det är en Cheese på Donken.
Citera
2026-04-19, 19:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
De vanligaste invändningarna är att veganer är bögiga/omanliga samt att Hitler var vegan. Båda dessa invändningar är ju helt kassa enligt mig, men folk är väl som de är. Vissa verkar tro att man måste äta kött för att få protein i sig, men det stämmer ju knappast. Många elitidrottare är veganer och det går bra ändå.

Enligt mitt tycke så känns det som om många av de männen som ser sig som alfa för att de äter kött oftast är rätt feta och oattraktiva, dvs. inte de stenåldersjägare som manosfären har intalat dem att de är.

Själv tycker jag att det är en fin manlig princip att inte skada de som är utlämnade till ens våld. Män som dödar och äter djur bara för att de kan det, framstår för mig som Amon Göth i Schindlers List. Apropå det här med Hitler och att han påstås varit vegan (vilket för övrigt är en myt).

De enda veganerna som är övervägande män verkar vara våldsbejakande djurrättsaktivister. Det finns då män som begår terrordåd för djurens skull.

Kan man inte vara manlig om man plogar sin åker och plockar upp flera säckar med potatisar?

Kvinnor är både mer neurotiska (känslostyrda) och empatiska än män. Inga jätteskillnader men statistiken visar att genomsnittet är lite högre än hos män. Det bör kunna vara en förklaring.
Citera
2026-04-19, 19:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Fast hur stor är egentligen skillnaden? Från två år tillbaka, "Det finns vissa skillnader mellan kön och åldersgrupper. Drygt 8 procent av kvinnorna säger att de är vegetarianer/veganer och 6 procent av männen gör det", https://www.ja.se/artikel/2235335/frre-ter-vegetariskt.html
Citera
2026-04-19, 20:10
Medlem
Europes avatar
Jag har ingen aning, jag kan bara konstatera att jag själv verkar må bättre av en proteinrikare mat, samt ibland fet mat, medan jag inte verkar ha lika stort sug efter kolhydrater. I första hand är jag sugen på kött, men mejerivaror, quorn, vissa baljväxter med mera kan ofta ersätta det. Ibland kan jag få ett sug efter en blodig biff, samt det suget brukar sitta i fram till att jag tillfredsställer det, men det var rätt många år sedan jag senast fick det suget senast (jag äter nästan aldrig nötkött annars).

Jag tycker jag var mer sugen på kolhydrater som barn (jag var då sällan värst mycket för att äta rent kött, med undantag för vilt och ren). Jag tycker mig ha märkt att jag är mer sugen på fet man när jag är fysiskt mindre aktiv, medan jag njuter mer av proteinrik med färre kalorier när jag tränar.

Alla kvinnor jag har varit med verkar mer sugna på kolhydrater (och eventuellt fett). Det gäller inte bara mer nyttig, fiberrik mat, utan även mindre nyttigt som sötsaker, bakelser m.m., det ville säga sockerrika saker. Kvinnor verkar även mer tokiga i pasta och liknande, högst slår jag dem i brödätande (min enda svaga punkt när det gäller kolhydratrik föda).

Beror skillnaden på inlärning eller olika behov? Ingen aning. Dessutom är jämförelsen bara jag mot ett gäng kvinnor, inte alla män mot alla kvinnor. Däremot har jag definitivt lite dåligt samvete över mitt köttätande, det måste jag erkänna. Åtminstone har jag bara ätit lite fläsk i helgen, resten av proteinet kom från röda linser, olika bönor, kvarg, yoghurt, filmjölk, ost, smör och eventuellt annat (jag blev serverad något vegetariskt av min före detta i dag, och vet inte vad exakt det innehöll).

Dessutom tycker jag det i så fall finns en gradskillnad i vad man konsumerar, strikt vegansk diet är rätt avvikande för båda könen.
Senast redigerad av Europe 2026-04-19 kl. 20:13.
Citera
2026-04-19, 20:15
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Män och kvinnor behöver kött, inte sallad. Den som tränar behöver 2 gram animaliskt protein per kilo kroppsvikt per dag, och ha i åtanke att endast 25% av köttvikten är protein (mycket vatten i kött). Innebär att en individ på 80 kilo bör äta minst ett halvt kilo kött per dag. Helst rött kött, det är godast.
Citera
2026-04-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Är det verkligen veganism du far efter? Det brukar väl vara vegetarian som Hitler brukar tillskrivas? Man behöver inte vara vegan för att man avstår att äta kött.

Sen har jag alltid undrat om inte veganism även gäller behandling av medmänniskor. För människor är väl också djur och borde ju skyddas av vegan-filosofin? Här kan man ju isf ifrågasätta om Hitler skulle klassa in som vegan då han ju bidrog till att judar och andra dödades och dessutom sattes i tvångsarbete. Man kan ju ifrågasätta om militanta veganer är veganer i detta hänseende också, iaf om de ger sig på andra människor.
Citera
2026-04-19, 20:26
Medlem
franges avatar
Därför att det var trendigt och propagerat för av media, influensers och kändisar att vara vegan - då följer kvinnor genast efter fårflocken och blir veganer.

Hade influensers börjar säga att man skall äta bajs, så hade hundratusentals fruntimmer satt sig med sked vid toalettstolen på två röda.

Fåren gör lydigt vad herden än säger åt dem att göra.
Citera
2026-04-19, 20:34
Medlem
Kött är gott

anledningen till varför majoriteten av dessa gräsätare inte äter kött är för att "buhuuu vill inte skada djuren snyfft snyfft"

Vilket är helt jävla löjligt bisarrt för en man som jag

Dessa människor är emotionellt efterblivna och förtjänar all skit och mobbning samhället slänger på dom.
Citera
2026-04-19, 20:38
Medlem
BalduinGrollers avatar
Klart Hitler inte var vegan. Han hade skinnstövlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in