Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
De vanligaste invändningarna är att veganer är bögiga/omanliga samt att Hitler var vegan. Båda dessa invändningar är ju helt kassa enligt mig, men folk är väl som de är. Vissa verkar tro att man måste äta kött för att få protein i sig, men det stämmer ju knappast. Många elitidrottare är veganer och det går bra ändå.
Enligt mitt tycke så känns det som om många av de männen som ser sig som alfa för att de äter kött oftast är rätt feta och oattraktiva, dvs. inte de stenåldersjägare som manosfären har intalat dem att de är.
Själv tycker jag att det är en fin manlig princip att inte skada de som är utlämnade till ens våld. Män som dödar och äter djur bara för att de kan det, framstår för mig som Amon Göth i Schindlers List. Apropå det här med Hitler och att han påstås varit vegan (vilket för övrigt är en myt).
De enda veganerna som är övervägande män verkar vara våldsbejakande djurrättsaktivister. Det finns då män som begår terrordåd för djurens skull.
Är kvinnor mer empatiska?
Har kött blivit förknippat med manlighet?
Kan man inte vara manlig om man plogar sin åker och plockar upp flera säckar med potatisar?
Är det verkligen veganism du far efter? Det brukar väl vara vegetarian som Hitler brukar tillskrivas? Man behöver inte vara vegan för att man avstår att äta kött.
Sen har jag alltid undrat om inte veganism även gäller behandling av medmänniskor. För människor är väl också djur och borde ju skyddas av vegan-filosofin? Här kan man ju isf ifrågasätta om Hitler skulle klassa in som vegan då han ju bidrog till att judar och andra dödades och dessutom sattes i tvångsarbete. Man kan ju ifrågasätta om militanta veganer är veganer i detta hänseende också, iaf om de ger sig på andra människor.