2026-04-20, 11:26
Medlem
Agent.Smiths avatar
AI är ett fantastiskt verktyg men AI kan inte forska, AI kan inte utveckla nya idéer, AI kan inte filosofera. Det enda AI kan göra är att mata oss med information som redan finns.
Om vetenskapen kommit fram till en ståndpunkt som kan ifrågasättas då kommer AI alltid att lyfta fram den allmänna ståndpunkten och ifrågasätta kritiken.
AI har alltså potential att totalt cementera fasta åsikter och göra det till en sorts universell lag, trots att det inte är det.

Därför måste människor fortsätta använda huvudet, annars kan det i slutändan bli riktigt farligt.
Citera
2026-04-20, 11:47
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith
AI är ett fantastiskt verktyg men AI kan inte forska, AI kan inte utveckla nya idéer, AI kan inte filosofera. Det enda AI kan göra är att mata oss med information som redan finns.
Om vetenskapen kommit fram till en ståndpunkt som kan ifrågasättas då kommer AI alltid att lyfta fram den allmänna ståndpunkten och ifrågasätta kritiken.
AI har alltså potential att totalt cementera fasta åsikter och göra det till en sorts universell lag, trots att det inte är det.

Därför måste människor fortsätta använda huvudet, annars kan det i slutändan bli riktigt farligt.

AI matas i allt större utsträckning av AI-genererat material och kommer i takt med det ge sämre och sämre svar. De företag som ersätter människor med AI kommer att få äta upp detta på sikt.
Citera
2026-04-20, 11:53
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Att diskutera med en språkmodell skulle jag aldrig någonsin göra, en helt befängd idé.

Däremot är Flashback på väg att dö ut och är snart inte relevant längre, men då av hel andra anledningar (inte minst modereringen) och inte på grund av den senaste AI-hypen.
Beror på vad du menar med diskutera. Alla mina diskussioner ska helst mynna ut i något. Nu "senast" var det ganska intressant, eftersom det hela mynnade ut i en av mig (tillsammans med claude) formulerad teori om AI optimering. På det formulerade jag ett whitepaper och designade en lösning på teorin. Detta var för ett par veckor sedan, strax efter claude-läckan. Vilket var hela skälet till att jag ens började intressera mig för runtime-optimering. Mina slutsatser kommer att publiceras på arXiv.

Om du menar diskutera som i att diskutera hur den mår, hur dagen har varit eller dra dina relationsproblem för den. Då har du rätt. I övrigt är det mer givande att diskutera med en AI än att diskutera på Flashback. Vill jag ha mothugg så promptar jag en subagent som kan vara kritisk.
Citera
2026-04-20, 12:01
Medlem
flashback har blivit så dåligt eller så har ribban höjts med ai, det finns ett vattenmärke att jämföra med nu.

Sällan man hittar inlägg som ger komplext svar på en fråga.
Citera
2026-04-20, 12:39
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
AI för all del, men alla svar du får av AI är alltid vinklade, allt ska vara så woke när man försöker diskutera.
AI kan ersätta många samtalspartners så sett, men inte flashbackpanelen.
Citera
2026-04-20, 12:52
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Om man vill lära sig saker så är AI överlägset. De flesta här på Flashback (inklusive mig själv) är långt ifrån experter på någonting alls. Mycket gissningar, troll inlägg, märkliga konspirationsteorier, folk som lider av Dunning-Kruger och folk som bara vill verka smarta och kunniga, men antagligen är mentala kalhyggen utan verktyg som just Google, Chatgpt, AI:s och så vidare. Nej flashback kommer man till för att få reda på vem som blivit skjuten i något mord, och andra uppgifter som vanlig media inte avslöjar - inte för att lära sig saker.

Förstår man vad man frågar ChatCPT så förstår man också att svaren ofta är helt felaktiga. Så nej, det är verkligen inte överlägset på något plan.

ChatCPT kan sammanställa stora mängder text men klarar inte av tolka vad som står. Så skiten fördummar bara användarna mer och mer, samtidigt som de tror att de är smartare än någonsin.

Lite lustigt är det ju.
Citera
2026-04-20, 12:55
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Nu när man kan diskutera med AI. På vilket sätt är flashback relevant då?
Det är inte som förr. AI kommer ta över kommunikationsfälten.

Vad tänker ni om det?
Vad är fel på dig?!
Citera
2026-04-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Beror på vad du menar med diskutera. Alla mina diskussioner ska helst mynna ut i något. Nu "senast" var det ganska intressant, eftersom det hela mynnade ut i en av mig (tillsammans med claude) formulerad teori om AI optimering. På det formulerade jag ett whitepaper och designade en lösning på teorin. Detta var för ett par veckor sedan, strax efter claude-läckan. Vilket var hela skälet till att jag ens började intressera mig för runtime-optimering. Mina slutsatser kommer att publiceras på arXiv.
Hur skiljer du på AI-svammel och "fakta" när du diskuterar med en AI?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Om du menar diskutera som i att diskutera hur den mår, hur dagen har varit eller dra dina relationsproblem för den. Då har du rätt. I övrigt är det mer givande att diskutera med en AI än att diskutera på Flashback. Vill jag ha mothugg så promptar jag en subagent som kan vara kritisk.
Ja, det var nog främst detta jag tänkte på. Många tycks instinktivt förmänskliga språkmodeller som är tillräckligt duktiga på att imitera mänskligt tal och skrift, och tro att de är lika medvetna som du och jag.
Citera
2026-04-20, 13:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Vad tänker ni om det?
Ja, om du vill diskutera med en papegoja, så varsågod - logga ut.
Citera
2026-04-20, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, om du vill diskutera med en papegoja, så varsågod - logga ut.

Fast AI är lika anonyma som oss 🤣
Citera
2026-04-20, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Du menar att du jämför AI med människor?

Skulle jag aldrig göra i verkligheten. Men bakom skärmar med dolda konton. Typ lika givande 🤣
Citera
2026-04-20, 14:15
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Vad tänker ni om det?

Va? Syftet med Flashback är att umgås digitalt och prata med likasinnade & oliksinnade människor, mest för skojs skull men också för att få en bild av andras livserfarenheter. Vad har AI med det att göra? 😅

Du kanske tänkte på google?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in