2026-04-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I nästan alla klassiska plattformsspel (typ super mario) så kan man påverka figuren även när den hoppat och är i luften. Om man till exempel trycker vänster så saktar han ner. Det är ju fysiskt helt orealistiskt, om gubben inte har raketmotorer på sig. Hur man man acceptera detta?

Klart du kan påverka hastigheten när du faller beroende på dina rörelser och om du rör dig för att öka luftmotståndet tex.

Men fysiken i super Mario är inte helt korrekt såklart 😄 spel ska väl ofta vara för att leva sig in i en annan värld än vår egen? Sen finns de ju spel som ska vara så realistiska som möjligt dör borde fysiken vara så lik vår som möjligt kan ja tycka
Citera
2026-04-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Men det måste ju ändå finnas någon logik. Om det inte finns några regler och vad som helst kan hända är det osannolikt att liv skulle uppstå.

Logiken och reglerna står väl klart o tydligt i spelets fysikmotor?
Citera
2026-04-19, 20:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det där insåg jag för runt för länge sedan när jag testade en arkadmaskin med vad jag trodde var ett vanligt "karatespel" för två. Man hade svärd och kunde parera. Man dog om man träffades.
Nu hänger jag inte riktigt med. Det låter ju som alla fightingspel någonsin.
Citera
2026-04-19, 21:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nu hänger jag inte riktigt med. Det låter ju som alla fightingspel någonsin.
Nä, det normala är väl att man slås, eventuellt med redskap, så att man flyger in i väggen, sedan reser man sig med lite lägre Power-nivå? Här var det i första träffen, förvisso med svärd, vinner. Onödigt realistiskt.
Citera
2026-04-19, 21:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nä, det normala är väl att man slås, eventuellt med redskap, så att man flyger in i väggen, sedan reser man sig med lite lägre Power-nivå? Här var det i första träffen, förvisso med svärd, vinner. Onödigt realistiskt.
Jaha, du menade så. Alltså, det är faktiskt många som gillar när det är så. Det är ju dessutom ett PvP-spel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in