2026-04-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
I nästan alla klassiska plattformsspel (typ super mario) så kan man påverka figuren även när den hoppat och är i luften. Om man till exempel trycker vänster så saktar han ner. Det är ju fysiskt helt orealistiskt, om gubben inte har raketmotorer på sig. Hur man man acceptera detta?
Gubben kanske har små raketmotorer på sig som inte syns?
Citera
2026-04-18, 20:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Vad skulle det vara för fysiska lagar i super mario som gör att gubben kan ändra rörelsemängd mitt i luften utan yttre påverkan? En svamp kan ju ändå innehålla något kemiskt som kan påverka honom.
Fråga en fysiker, men glöm allt du vet om våra fysiska lagar. Uttryck som universella konstater innebär just att de är universella. Alltså, annat universum, andra regler.
Citera
2026-04-18, 21:09
Medlem
Citat:
Vad skulle det vara för fysiska lagar i super mario som gör att gubben kan ändra rörelsemängd mitt i luften utan yttre påverkan? En svamp kan ju ändå innehålla något kemiskt som kan påverka honom.
Neksnor säger ju rakt ut "andra fysikaliska lagar". De kan se ut precis hur som helst.
Citera
2026-04-18, 21:54
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Neksnor säger ju rakt ut "andra fysikaliska lagar". De kan se ut precis hur som helst.
Men det måste ju ändå finnas någon logik. Om det inte finns några regler och vad som helst kan hända är det osannolikt att liv skulle uppstå.
Citera
2026-04-18, 21:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Men det måste ju ändå finnas någon logik. Om det inte finns några regler och vad som helst kan hända är det osannolikt att liv skulle uppstå.
Ja, logiken är att det är roligare om spelet inte straffar spelarna för minsta lilla misstag. Rule of fun.
Citera
2026-04-18, 23:48
Medlem
Är inte det ändå grundbulten i alla data/tv-spel att "gå utanför ramarna vad som är fysiskt möjligt" som gör att spelen blir roliga att lira?
Att springa och hoppa på en 2 dimensionell bana kan ju ge en hint (speciellt om alla "monster" kommer från höger) att det inte är en real-life simulator...
RPG blir inte roliga om man ska behöva äta, skita och sova eller äta dåligt och skita, skita, och sova i realtid...
Den som kom på att man kunde hoppa högre med hjälp av granatkastaren i Quake tänkte nog inte i samma banor som ts...
Skulle vi INTE acceptera data/tv-spels fysik skulle det väl slutat med när vi kastade tunnor på en apa...
Citera
2026-04-19, 02:04
Medlem
Hugo Pratts avatar
Den som vill få djupare förståelse för hur påhittad spelfysik påverkar spelkänslan kan läsa Martin Fasterholdts studie "You Say Jump, I Say How High? Operationalising the Game Feel of Jumping"

https://www.researchgate.net/publication/314374307_You_Say_Jump_I_Say_How_High_Operationali sing_the_Game_Feel_of_Jumping

Fasterholdt var designer på fantastiska plattformespelet Inside hos danska Playdead.
Citera
2026-04-19, 02:14
Medlem
Citat:

muschroom kingdoms atmosfär består inte av samma komponenter som den på planeten jorden.
Den är tjockare men mer genomsläpplig, vilket gör att det blir lite som att skjutas som en torped genom den när du hoppar. Du kan vrida kroppen och styra vart du är på väg så länge du har momentum.

Gravitationen är inte heller densamma som på jorden, det är därför Mario kan hoppa flera gånger högre än sin egen kroppslängd, även från stillastående. Får han dessutom upp lite fart så kan han hoppa ännu högre, mycket tack vare atmosfärens sammansättning som jag tidigare beskrev
Citera
2026-04-19, 09:45
Medlem
För att det är ett spel, it’s not that deep
Citera
2026-04-19, 17:51
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
I nästan alla klassiska plattformsspel (typ super mario) så kan man påverka figuren även när den hoppat och är i luften. Om man till exempel trycker vänster så saktar han ner. Det är ju fysiskt helt orealistiskt, om gubben inte har raketmotorer på sig. Hur man man acceptera detta?

Jag har tänkt på det med, men jag tror inte det hade varit så kul med ett realistiskt plattform-spel. En fet rörmokare kan väl på sin höjd hoppa en halvmeter uppåt. Ska mario ha igensatta vattenlås och Bahaus returpolicy som största fiender? Ska sista bossen vara deklarationen?

Gör dig ett verkligt plattformspel med Unity/Game maker och lite AI kod, så kan du ju testa, det kanske är kul ändå!
Citera
2026-04-19, 18:09
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Spel behöver inte vara realistiska alls.
Citera
2026-04-19, 18:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja, logiken är att det är roligare om spelet inte straffar spelarna för minsta lilla misstag. Rule of fun.
Det där insåg jag för runt för länge sedan när jag testade en arkadmaskin med vad jag trodde var ett vanligt "karatespel" för två. Man hade svärd och kunde parera. Man dog om man träffades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in