2026-04-18, 17:10
Avstängd
Kattknullarns avatar
16:56
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxrEQQ/flera-doda-i-skjutning-i-kiev
Citat:
Minst två personer har dödats och flera skadats i en skottlossning på en stormarknad i Ukrainas huvudstad Kiev. Enligt borgmästaren Vitalij Klytjko är det en pågående händelse.

Minst fem personer uppges vara skadade, däribland ett barn. Gärningsmannen ska fortfarande vara kvar på platsen och har ännu inte gripits.
Ukrainare som protesterar mot nazistiska regimen?
Citera
2026-04-18, 17:16
Avstängd
Kattknullarns avatar
Jag kan tänka mig att om svenska staten tvingade befolkningen att åka till någon insignifant del av landet, som Gotland, för att dö om och om igen, bara för att USA säger det, så hade någon svensk till slut tappat det och angripit den egna befolkningen i ett terrorangrepp, typ med mentaliteten "skickar ni min familj till döden så tänker jag visa er hur det känns".

Eller så är det inte alls en ukrainare och jag är helt ute och cyklar.
Citera
2026-04-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattknullarn
Jag kan tänka mig att om svenska staten tvingade befolkningen att åka till någon insignifant del av landet, som Gotland, för att dö om och om igen, bara för att USA säger det, så hade någon svensk till slut tappat det och angripit den egna befolkningen i ett terrorangrepp, typ med mentaliteten "skickar ni min familj till döden så tänker jag visa er hur det känns".

Du är helt ute och cyklar. USA är för övrigt på ryzzlands sida.

Töntigt att fattigt försök från en putlerrunkare att snacka skit om Ukraina
Citera
2026-04-18, 17:46
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jaha? Är det krig i det där jävla landet eller inte.
Citera
2026-04-18, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Precis, hör inte detta till krig? Terror.
Genevekommisionen skiter väl alla krigförande länder i.
Citera
2026-04-18, 18:29
Medlem
UltraSlinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet

Ja, som jag har förstått det så är Ukraina under attack av Ryssland och det är fullt krig? Då vore det väl mer konstigt om folk inte blev skjutna i parti och minut?
Citera
2026-04-18, 18:31
Medlem
Citat:

Nja, det är väldigt svårt att få fram sanningen i sådana situationer. Det är ju knappast troligt att Ukraina skulle gå ut och säga att det var en ukrainsk person som motsatte sig regeringen och militären… gissar på de säger Rysk militär eller likn. Sen får man aldrig se några bevis.

Dårar finns från alla sidor… kolla bara på Risbergskadådet!
Citera
2026-04-18, 18:46
Medlem
Citat:
16:56
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxrEQQ/flera-doda-i-skjutning-i-kiev

Ukrainare som protesterar mot nazistiska regimen?

Nej, skytten var ifrån Moskva enligt tidiga rapporter.
Citera
2026-04-18, 18:53
Medlem
Citat:

Japp, du är ute och cyklar. Det var en ryss.

Men fin berättelse om hur du ser på att försvara sitt land. Endel av försvaret är att kunna förklara för personer som dig själv hur det faktiskt ligger till, när de vill få det till det ryska narrativet.
Citera
2026-04-18, 18:55
Medlem
Ukrainska medier säger han var Rysk/Ukrainsk..... "18:59 Dmitry Vasilchenkov, som av media kallas gärningsmannen till skjutningen i Kiev, var överstelöjtnant i den ryska armén och hade dubbelt medborgarskap i Ryssland och Ukraina, rapporterade journalisten Vitaliy Glahola.

"Den misstänkte i skjutningen är Dmitry Vasilchenkov, födelsedatum - 21.04.1968, rapporterat Ukrainska Pravda. Han föddes i Moskva och har ukrainskt medborgarskap."

Han publicerade också ett foto av honom i uniform som överstelöjtnant och klargjorde att Vasilchenkov, enligt hans uppgifter, tjänstgjorde i Ryska federationens militära enhet under nummer 30274."
https://nv.ua/ukr/kyiv/strilyanina-v-kiyevi-odna-lyudina-zaginula-zloumisnik-zahopiv-zaruchnikiv-50601230.html

Ryska medier skriver han var tvångmobilserad ...

"Den likviderade skytten i Kiev mobiliserades med våld för några dagar sedan
Mash: en skytt i Kiev rymde från enheten efter tvångsmobilisering
En man som sköt förbipasserande och tog med sig besökare som gisslan till en stormarknad i Kiev rymde idag från en militär enhet efter tvångsmobilisering."
https://www.gazeta.ru/social/news/2026/04/18/28296055.shtml

Vem och vad som hände är väl upp till bevis och det lämnar jag osagt..
Citera
2026-04-18, 19:39
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Var nog en stackars Ukrainare som varit vid fronten och fått psykbryt. Vad kallas det ? Det finns något namn för det psykisk krigsskada. Synd att oskyldiga människor fick sätta livet till.
Citera
2026-04-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Var nog en stackars Ukrainare som varit vid fronten och fått psykbryt. Vad kallas det ? Det finns något namn för det psykisk krigsskada. Synd att oskyldiga människor fick sätta livet till.

Verkar vara en ryss med dubbelt medborgarskap.

PTSD är nog inte helt otroligt.

För det han gör har verkligen inget syfte. I videorna på nätet ser man hur han joggar runt och skjuter personer från 1-2 meters avstånd.

Och att han började med att tända eld på sin egen lägenhet gör ju att man kan gissa på att allt inte fungerade där uppe.

Putinkrig tar på allas psyken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in