2026-04-19, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Varför skulle man vilja gola på folk som begår brott eller som många svenskar tror begår brott? Det är polisens jobb att upptäcka brott. Ska man göra polisens jobb gratis eller?
Nu är inte jag den som skulle tipsa om trams som drogbruk eller gå mot röd gubbe. Men rör det sig om brott där ett offer finns, såsom misshandel, hot, stöld, bedrägeri eller liknande så kommer jag att med glädje och enorm motivation att slänga mig på telefonen, ringa 112, ropa på grannar, filma det och kanske även lägga upp på sociala medier, och jag kommer att vara som en igel fram tills dess att jag på ett eller annat sätt får se gärningsmannens tänder krossas mot asfalten❤️

Man kanske vill hjälpa dem?

Det blir billigare då, för att det krävs arbete för att uppnå önskat resultat. Så på sätt och vis tjänar du på det, om du ska se det ur ett ekonomiskt perspektiv.

Går du till sjukhuset och vägrar säga vad dina symptom är för att du ”vill inte göra läkarens jobb gratis” också?

Om jag vänder på frågan - varför i helvete skulle man inte vilja stoppa brott? Jag är jävligt nyfiken på hur fan du resonerar, och då ska du veta att du talar du med en före detta anarkokapitalist.

Tycker du att man inte ska ringa 112 om man ser någon misshandla dig, om någon gör inbrott i ditt hem, hotar din familj, eller snor dina saker? Eller vad menar du?

Edit: Fan också, you got me. Läste inte ditt användarnamn, insåg först nu att du trollar.
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-19 kl. 04:22.
Citera
2026-04-19, 06:26
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag brukar tipsa när "apbarnen" i mitt område begår brott. Exempel är sätta eld på gräsmattan, sno utemöbler från de på våning 0.

Ett annat exempel var när 2 6 åringar satte sig i en modifierad-elektronisk leksaksbil som säkert körde 10-20 kmh och började köra på vägen, samt leka gta och körde sönder rabatter, gräsmattor, häckar, och utsatte pendlare för fara genom att sikta in sig på folk som gick eller cyklade för att köra över dem.
Citera
2026-04-19, 07:10
Medlem
citymormors avatar
Klart vi skall tipsa polisen om brottslighet! Det är en viktig samhällsfunktion och det skall berömmas.
Citera
2026-04-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
har aldrig haft skäl att tipsa polisen.

kanske för att jag inte bor i ett kriminellt område som ni övriga
Ingen kriminalitet här heller då jag bor i skogen. Men har anmält då jag sett något på annan plats.
Citera
2026-04-19, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Hear ye her ye - detta är en tråd för alla oss som vill stävja brott och är trött på all jävla kriminalitet i samhället.

Jag undrar hur många av er som är skaffade som jag och regelbundet skickar in tips om brottslighet till polisen? Och jag undrar varför? Personligen ser jag det som en välgärning för samhället och inget negativt. ”Golare” är i min mening något hedersvärt. Att inte vika sig för de kriminella tyder på moral och personlig integritet. Vi är ju inte kriminella - så varför skulle vi vilja leva i en nedgången slum full med drogförsäljning och klankriminalitet? Jag anser att det är något hedersvärt att underlätta för polisen så mycket det går.

Alla vi som tipsar, upprop här! Kör ni tipslinjen (HÄR) till polisen eller ringer ni? Lämnar du dina personuppgifter eller föredrar du ett anonymt tips? Personligen lämnar jag alltid mina uppgifter, jag ser det som ”är man skötsam så har man inget att vara rädd för”. Dessutom ger ett tips med personuppgifter en helt annan dignitet.

Är man rädd och råkar bo i ett totalt klanghetto så kan jag möjligen förstå varför man väljer att vara anonym, men jag tycker att man ska tipsa personligt och lämna sina kontaktuppgifter i så stor utsträckning man kan. Återigen - har man inget att dölja… Men står valet mellan att inte tipsa alls eller kör a anonymt så är ju ett anonymt tips alltid bättre då.

Nog surrat av mig. Nu vill jag veta hur ni ser på det. Tipsar DU polisen, om inte - varför? Det är din plikt.

Haha skulle kunna tipsa polisen om knark försäljning till mammor i gbg. Finns en viss grupp tjejer som köper var och varannan helg. Vet inte om det är någon ide ens. Om polisen ens bryr sig. När man ser dom här tjejerna i medier som insta, fb o.s.v ser det bra ut med familj och barn men när helgen kommer och det är fest så skall kokainet fram. Är säkert en och annan snubbe som tar med men det är tjejer jag vet om.
Citera
2026-04-19, 08:14
Medlem
Dansflugans avatar
Jag brukar klaga på att elsparkcyklar körs på trottoaren. Det är denna typ av småbrottslighet som personerna i kvarteret bryr sig om.
Citera
2026-04-19, 09:12
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Nu är inte jag den som skulle tipsa om trams som drogbruk eller gå mot röd gubbe. Men rör det sig om brott där ett offer finns, såsom misshandel, hot, stöld, bedrägeri eller liknande så kommer jag att med glädje och enorm motivation att slänga mig på telefonen, ringa 112, ropa på grannar, filma det och kanske även lägga upp på sociala medier, och jag kommer att vara som en igel fram tills dess att jag på ett eller annat sätt får se gärningsmannens tänder krossas mot asfalten❤️

Man kanske vill hjälpa dem?

Det blir billigare då, för att det krävs arbete för att uppnå önskat resultat. Så på sätt och vis tjänar du på det, om du ska se det ur ett ekonomiskt perspektiv.

Går du till sjukhuset och vägrar säga vad dina symptom är för att du ”vill inte göra läkarens jobb gratis” också?

Om jag vänder på frågan - varför i helvete skulle man inte vilja stoppa brott? Jag är jävligt nyfiken på hur fan du resonerar, och då ska du veta att du talar du med en före detta anarkokapitalist.

Tycker du att man inte ska ringa 112 om man ser någon misshandla dig, om någon gör inbrott i ditt hem, hotar din familj, eller snor dina saker? Eller vad menar du?

Edit: Fan också, you got me. Läste inte ditt användarnamn, insåg först nu att du trollar.

Din anekdot om att söka vård är inte samma sak som att tipsa snuten. Det ena avser dig själv, det andra någon annan. Ett mantra jag fick ärva efter min pappa lyder: ”Sköt dig själv och skit i andra så ska du den heliga vägen vandra”.

För det andra, de flesta bevittnar aldrig ett brott. Majoriteten lär aldrig se grova brott annat än förövaren och offret själv. Faktum är att de flesta anmäler brott på lösa grunder för att de själva tycker något avviker från ”normen”. Alltså folk som inte har något bättre för sig.

Och din runkfantasi om att se tänder flyga.. ptjaa, du har tittat på för många filmer. Typ American History X.
Citera
2026-04-19, 09:39
Medlem
Tjallade på en Somalier som fuskade med avdrag i deklarationen.
Varför i helvete ska jag skatta för att ett annat svin ska kunna fuska, nä fy fan
Citera
2026-04-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
golare har inga polare
snitches get stitches
Citera
2026-04-19, 09:51
Medlem
Vindpinads avatar
Det beror väl på vilket brott det handlar om?

Skulle en bekant röka brass, gå mot rött eller cykla omkring på en stulen cykel skulle jag aldrig "gola". Men skulle en bekant planera ett mord eller något annat våldsbrott skulle jag givetvis tipsa polisen.
Citera
2026-04-19, 10:03
Medlem
Tyvärr tror jag att många av de rättskaffens medborgare som skriver här i tråden har lite för höga tankar om polisens effektivitet och prioriteringar.

Så sent som på 80talet fungerade det att skrämma busungar och missdådare med ett -"Nu ringer jag Polisen"! Många trodde att polisen var som skickebud som dök upp med blixtens hastighet om någon parkerat för nära uppfarten, grillade på allmänningen eller åkte pulka vårdslöst vid Konsum.

Idag ser det dock lite annorlunda ut. Kan berätta att för ca 20 år sedan hade polismyndigheten i mitt län en telefonsvarare som stod på dygnet runt där man kunde tipsa/tjalla/gola om personer i omgivningen som misshagade en. Kan bara föreställa mig hur många timmars material som talats in på dessa kassettband när skvallertanter och fyllon frenetiskt försökt sätta dit sina grannar och kollegor för diverse sanna och påhittade brott.

Är lite via morsan bekant med en pensionerad polis som på sin tid var lite av lokalkändis. En gång tog jag upp denna Heta Linjen och frågade om de någonsin haft hjälp av dessa tips i utredningar eller som spaningsuppslag och om det var någon speciell polis som satt och gick igenom materialet.

Han stirrade helt oförstående på mig och var jätteosäker. Han hade aldrig hört om någon koppling mellan polisarbetet och tipstelefonen och var osäker på om någon ens lyssnade på dessa meddelanden eller läste mailen.

Så kör på kära vänner. Ring och maila polisen oavbrutet med tips och anklagelser men förvänta er inte några hastiga SWAT insatser eller övriga resultat.
Citera
2026-04-19, 10:22
Medlem
Lifestealers avatar
golare har inga polare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in