2026-04-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Har tipsat polisen, skatteverket, soc och länsstyrelsen så många gånger att jag tappat räkningen - och det har alltid resulterat i skarpt läge.

Som skötsam skattebetalande medborgare, som anser att samhället håller på att övermannas av motmänniskor och generellt skitfolk, så gör jag det för att myndigheterna behöver all backning de kan få.
Märkligt. Aldrig resulterat i något här. Anmält en bidragsfuskare som fuskat flertal miljoner av socialen under flera års tid utan att de gör något åt det.
Citera
2026-04-18, 22:52
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
har aldrig haft skäl att tipsa polisen.

kanske för att jag inte bor i ett kriminellt område som ni övriga
Frågar du aldrig dina grannar kring hur ofta de lurar staten på skatt?
Citera
2026-04-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRET
Nog surrat av mig. Nu vill jag veta hur ni ser på det. Tipsar DU polisen, om inte - varför? Det är din plikt.

Vad får dig att tro att det är min "plikt"?

Men jo, skulle jag veta om någon brottslig verksamhet jag ansåg var värd att uppmärksamma polisen om så skulle jag absolut kontakta dem.
Citera
2026-04-18, 22:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
har aldrig haft skäl att tipsa polisen.

kanske för att jag inte bor i ett kriminellt område som ni övriga

Samma här. Varit nära någon gång då man har slagsmål från en annan lägenhet.

Om man nu skulle ta kontakt med polisen för att gola/skvallra så skulle man ju göra detta anonymt. Man vet ju hur mycket det läcker från polisen, så även om inte offentlig uppgift så kommer det ju alltid finns något anteckning med namn att man är vittne/tipsare. Det är ju inte direkt hälsosamt det i dagens Sverige. Speciellt om nu man skvallrat om något rörande en kriminell organisation.
Citera
2026-04-19, 00:15
Medlem
Citat:
Hear ye her ye - detta är en tråd för alla oss som vill stävja brott och är trött på all jävla kriminalitet i samhället.

Jag undrar hur många av er som är skaffade som jag och regelbundet skickar in tips om brottslighet till polisen? Och jag undrar varför? Personligen ser jag det som en välgärning för samhället och inget negativt. ”Golare” är i min mening något hedersvärt. Att inte vika sig för de kriminella tyder på moral och personlig integritet. Vi är ju inte kriminella - så varför skulle vi vilja leva i en nedgången slum full med drogförsäljning och klankriminalitet? Jag anser att det är något hedersvärt att underlätta för polisen så mycket det går.

Alla vi som tipsar, upprop här! Kör ni tipslinjen (HÄR) till polisen eller ringer ni? Lämnar du dina personuppgifter eller föredrar du ett anonymt tips? Personligen lämnar jag alltid mina uppgifter, jag ser det som ”är man skötsam så har man inget att vara rädd för”. Dessutom ger ett tips med personuppgifter en helt annan dignitet.

Är man rädd och råkar bo i ett totalt klanghetto så kan jag möjligen förstå varför man väljer att vara anonym, men jag tycker att man ska tipsa personligt och lämna sina kontaktuppgifter i så stor utsträckning man kan. Återigen - har man inget att dölja… Men står valet mellan att inte tipsa alls eller kör a anonymt så är ju ett anonymt tips alltid bättre då.

Nog surrat av mig. Nu vill jag veta hur ni ser på det. Tipsar DU polisen, om inte - varför? Det är din plikt.
Vidrigt beteende, verkligen ingen "plikt".
Polisen har valt sida, de ska ha noll hjälp.
Ingen kontakt alls, de skjuter ändå bara diverse Mentalskadade med leksaker eller dödar husdjur

De har inte fyllt sin funktion i mer än hundra år nu, helt ärligt.
Vem förutom stövelslickare skulle underlätta deras arbete? De asen utreder ju redan aldrig grova våldsbrott inklusive mord oavsett bevis utan lägger det på hög. Räknar som uppklarat i statistiken
Citera
2026-04-19, 00:25
Medlem
Citat:
Samma här. Jag bor inte i något utstuderat ghetto. Men lik förbannat så säljs det knark och sprängs och skjuts i mitt område.

Det är bra att vi är vaksamma. Det tror jag att alla egentligen håller med om. Men det är ju inte ”coolt” att säga att man tipsar polisen.

Sen kanske flashback är lite fel forum för såna här diskussioner. Får för mig att det hänger en oproportionerlig del kriminella och utstötta element här. Men hade man frågat ett tvärsnitt normala människor på stan så lovar jag att majoriteten hade uppskattat en person som jobbade för att få bort kriminella.

Hej, du verkar ha väldigt intressanta åsikter
Om lösningsmedlet alkohol blev olagligt, skulle du ringa på polisen direkten om du såg någon dricka en börs till köttet på grillen?
Motivera varför och varför inte, om du kan?
Är alla uråldrade lagar till för att följas, finns lagar från 18talet som säger att du inte får ha hatt på dig på söndagar också.

Ontopic: ni vet inte ens vad golare är så ni diskuterar ett problem som för er aldrig kommer att existera
Endast fittig stil diskuterar ni och det är upp till varje människa att avgöra vad som är värt

Själv skule jag lätt amnäla en rad brott som våldtäckt ,barnporr , ja alla vidriga.
Fan, är ni barn eller, behöver ni någonmsom säger vad som är rätt eller fel.
Finns ingen fungerande hjärna

Du dödar ingen om du röker lite cb
Vilket dårsamhälle, denna tråden säger allt om nivån.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-04-19 kl. 00:28.
Citera
2026-04-19, 01:07
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Bra tråd!

Jag gjorde det ett tag men lessnade. Sitta i telefonkö till 11414 mer än en timme för att snacka med nån operatör som knappt verkade intresserad.
"Skriver du ner informationen eller?"
"Eh, jaaa"

Numera har jag inte samma insyn som jag hade då iom jobb. Tyckte personligen det var kvalitetstips.
Typ: xx yyyy som bor på zzzz nr 10 säljer xyz till småungar. Brukar hålla till vid xxx.

De kanske är piggare på tips nu, inte tipsat nåt sen pandemin.

Har en vän som får stryk i sin relation, övervägt anmäla till soc och polisen. Men hon ville absolut inte lämna när vi hade intervention, sen klippte hon kontakten. Knappt sett henne i mataffären eller så på två år. Total mörkläggning i bostaden. Helt ärligt vill jag inte ha det våldsamma psykfallet efter mig. Även om man tipsar anonymt speglar ju innehållet vem som tjallade... Svårt dedär. Särskilt när de är hjärntvättade och inte vill ha hjälp. Tror knappast soc gör speciellt mycket när det inte är barn inblandade.
Citera
2026-04-19, 01:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det är rätt talande hur lite svar tråden här har fått på flashback.

Många här är säkert kriminella och missbrukare, och många andra är nog rädda att bli stämplade som golare. (Av vilken anledning?)

Golare är ju något fint! En människa som golar står upp för samhället och accepterar inte att mörkret tar över.

Håller du inte med Crabbofix?
Det här med att gola är något många tycks ha blandat ihop, så jag känner kanske att det behöver förklaras i tråden.

Att gola är att ge upp andra kriminella och brott till ordningsmakten för att slippa ett straff själv. Att som civil ringa polisen och rapportera ett brott är inte att gola.
Citera
2026-04-19, 01:21
Medlem
Grontarskonts avatar
Sett lite öppen drogförsäljning några gånger ringt polisen varje gång! Hjälper faktiskt!
Citera
2026-04-19, 02:22
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Snart kommer någon idiot in i tråden och bölar ”golare har inga polare”.

golare har inga polare
Citera
2026-04-19, 02:53
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Varför skulle man vilja gola på folk som begår brott eller som många svenskar tror begår brott? Det är polisens jobb att upptäcka brott. Ska man göra polisens jobb gratis eller? Idioter. Jag skulle aldrig tipsa polisen om ett jävla jota. Begår någon brott så kommer ändå någon annan golbög till råtta ändå gola ned personen i fråga.

Om exempelvis en person tipsar en myndighet om att grannen kanske begår brott så räcker det för att grannen ska få problem. Det räcker alltså med att man ogillar någon för att sätta dit de utan några som helst konkreta bevis. Då ska man heller inte vara anonym. Om man som golare hade ställts till svars så hade ingen ringt och golat. Bra
Citera
2026-04-19, 02:57
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Snart kommer någon idiot in i tråden och bölar ”golare har inga polare”.

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
golare har inga polare

golare har inga polare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här