Citat:
Ursprungligen postat av
Scopami
Och vad har du för källor på det ”mönstret”?
Har väldigt svårt att se att det är fler av de unga som har bilen försäkrad på föräldrarna som begår trafikbrott eller hamnar i kriminalitet än andra ungdomar.
Varsågod:
(FB) Dödsolycka utanför Hemse på Gotland - 20-årig tjej. (2026-04-18)
Det är inlägget ovan det du gjorde.
Läs gärna innan du skriver.
Du får hemskt gärna möta mina påståenden genom att länka till lika många dramatiska dödskrascher med unga förare under samma period, där fordonet verkligen varit registrerat på den huvudsakliga användaren. Varsågod!
Citat:
”Att låta någon bära den ekonomiska bördan” - så du tror att dessa ungdomar inte hade behövt ekonomisk hjälp av föräldrarna ändå om den hade stått på den själv?
Skall du sätta ut citationstecken och tillskriva mig ett uttalande så får du nog anstränga dig att göra det riktigt.
Det korrekta citatet är:.
"Att låta någon
annan bära den ekonomiska bördan” och det är just det som sker när man skenregistrar fordon på en äldre anhörig, åldersmässigt utanför den mest riskutsatta gruppen upp till 25 år.
Man vältrar över den risk och det premiepåslag man själv skulle betalat på det större försäkringskollektivet - alltså alla oss andra.
Det är ett ruttet sätt att smita undan ansvar, det är ett bedrägeri och ett avtalsbrott - och det är en speciell sorts människor som tycker det är okay att lura oss andra.
Citat:
Och om de inte går i skolan - utan har en inkomstnivå där de försörjer sig själva - så är jag väldigt säker på att de betalar för den ändå.
Att den står på föräldrarna betyder ingenting när det kommer till vem som betalar.
Men snälla...? Förstår du inte hur försäkringssystemet fungerar? Är du inte insatt i de olika faktorerna som styr vilka premier man betalar?
Förutom det bedrägliga beteendet och att man fuckar upp det system som premierna är baserade på, så finns det en djupare problemställning i skenregistreringarna:
Unga förare kan genom att skenregistrera sin bil på en äldre anhörig komma att få daglig tillgång till en mer motorstark bil än man någonsin skulle kunna ha råd att försäkra själv.
Kan det vara något som driver olyckshändelser?
En annan aspekt är att en bil korrekt registrerad på den huvudsakliga användaren ger en så pass hög premie för den nyblivne körkortsinnehavaren att man kanske inte alltid har råd att helförsäkra den.
Kan en brutal försäkringspremie på just unga förare fungera som en nyttig påminnelse kring hur utsatta och olycksdrabbade just den åldersgruppen är?
Kan det faktum att man bara har råd med trafikförsäkring för sin bil fungera dämpande för några inom.kategorin unga förare?
Frågeställningarna med kursiv text är "food for thoughts" ännu så länge. Jag har inga konkreta belägg eller forskning att peka på, men det är intressant att låta tankarna löpa i dom banorna.
Du kan få en intressant parallell från motorcykelvärlden: för 20 - 25 år sedan var kategorin "supersport" motorcyklarnas sorgebarn. Unga förare dog som flugor på hojar dom inte kunde hantera. Försäkringsbolagen började justera premierna i segmentet för att intäkterna någorlunda skulle svara mot de våldsamt stigande utbetalningarna till framförallt invalidiserade unga olycksoffer. Under en mellanperiod blev skenregistreringar en väg att ducka premiehöjningar - och dödskörningarna fortsatte ändå.
En mormor ute på landet blev plötsligt jätteintressant att regga sin sporthoj på...
Försäkringsbolagen insåg det orimliga i att 70-åriga tanter skaffade en 1000cc Yamaha R1 som förstagångshoj och började vägra betala ut ersättning vid misstänkta fall.
SMC inkluderade skenregistreringar i projektet "Extremt beteende" och idag är Supersport-segmentet om inte helt dött så åtminstone kraftigt reducerat.
Så kom motorcykelbranschen tillrätta med skenregistreringar.
Bilsidan har lång väg att gå ännu...
Så, när du skriver "Att den står på föräldrarna betyder ingenting när det kommer till vem som betalar." så spelar du antingen helkorkad, eller har väldigt begränsad förståelse kring det du argumenterar för.
Citat:
Nej allt det här låter som dina fördomar och något du fått för dig att ”se mönster i”.
För dina fördomar haglar ju i varje inlägg du gör här.
Jag arbetar med identifiering av risker och olycksprevention, samt utbildar i ämnet.
Just skenregistreringar har funnits på min radar i mer än 2 decennier nu, och jag blir mer och mer övertygad om sambanden mellan skenregistrering och ond, bråd död.
Jag kan försäkra dig att det jag skriver här är allt annat än fördomar.