2026-05-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaren
Hej alla jävla idioter som skriver massa jävla skit här som inte har en jävla aning om något... jag vet vem som var först på plats och jag vet vem som larmade så ni andra kan bara dra åt helvete....hennes familj var först på plats och hittade henne och larmade. Så ni som tror att ni vet så jävla mycket kan träda fram till mej I stället....... och säga det ni skriver här direkt till mej om ni vågar.......hatar allt jävla skitsnack som går. Familjen lider fan tillräckligt redan som har förlorat sin dotter.

Jag beklagar verkligen vad ni närmast går igenom.
Det är aldrig lätt att förlora någon på detta vis.
Jag förlorade själv en nära; alldeles för ung vän i en bilolycka för ett antal år sen och den tråden och alla anklagelser och antaganden va inte heller kul att läsa.
Men samtidigt förstår jag att människor vill ha svar, vill förstå osv.
Vissa kan absolut gå och dra något gammalt över sig med sättet dem skriver på.
Men i övrigt tror jag det bästa tipset jag kan ge för att stänga ner rykten och skitprat att antingen berätta vad man vet så folk slutar anta och gissa.
Eller att bara helt enkelt inte läsa trådarna om det inte känns som ett alternativ att berätta vad man vet - för som sagt alla antaganden och skitprat gör ingen gott att läsa.

Hoppas ni alla får lugn och tid att läka ❤️
Citera
2026-05-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whooz
Det ska anordnas en minneskorteg. Lite oklart att delta utan att gå ut med orsak till olyckan? Stor skillnad på om man aktivt körde onykter, om det var olycka pga väjande för vilt eller om man har anledning att tro att det var ett dolt suicid. Lite svårt att stå bakom en korteg som ska hedra om man inte formellt bekräftat om det var en olycka, suicid eller att man körde onykter och därmed också riskerade andras liv. Hyfsat opassande om det var det sistnämnda?
Onykter.
Citera
2026-05-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopami
Vad snackar du om 😂😂😂
Bara för att unga har försäkring via sina föräldrar för att tjäna flera hundra i månaden betyder det absolut inte att de alla har dålig respekt för regler eller mer benägna att orsaka olyckor

Nej, inte alla. Men tillräckligt många för att det skall gå att se ett mönster.

Det handlar inte om "ha försäkring via sina föräldrar".
Istället är det ett avtalsbrott som riskerar att ställa dig som försäkringstagare utan ersättning när försäkringsbolaget slår klorna i dig.

"tjäna flera hundra i månaden" genom att skenregistrera och fulförsäkra handlar dels om att inte ta sitt ansvar, dels att låta någon annan bära den ekonomiska börda man själv skulle tagit.

Kortsiktig ekonomisk vinning om 'flera hundra i månaden" mot risken att bli helt utan ekonomisk ersättning när det verkligen gäller:
Vem tycker att det är en vettig deal när man skitar ned sig och sin familj i ett bedrägeri...?

Jo, det finns en viss sorts människor som tycker att det är okay. Inte sällan har dom vitvaror i trädgården också...

Den aktuella familjen hade satt i system att skenregistrera fordon. Almas bil stod på en anhörig, hennes A-traktor likaså. Systerns V70 stod på samma familjemedlem.

För mig är det en tydlig indikator på normlöshet i uppfostran och det dagliga livet, närhet till kriminalitet och - tyvärr, våldsamt utökad risk för dramatiska krascher och ond bråd död. Spåren förskräcker, helt enkelt.
Citera
2026-05-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMilla
Onykter.

Fylla, psykisk ohälsa, skenregistrering - bitarna faller på plats.
Citera
2026-05-05, 22:39
Medlem
Ni är bara en hopen jävla nollor som tror ni är så jävla duktiga Tänk om det har varit eran dotter då?? Tänk för fan på dom anhöriga som har misst sin dotter. Och jag kan trösta alla att ingen vet svaret ännu då familjen inte fått reda på något ännu. Så snälla tänk på familjen. Och sluta spekulera. Sanningen kommer att komma fram men svårt att säga sanningen när inget svar finns ännu
Senast redigerad av langaren 2026-05-05 kl. 22:47.
Citera
2026-05-05, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMilla
Vad jag har hört så har hon varit på fest och setts på stan. Hon har ringt sin äldre syster om hämtning för hon ville hem, men systern sa nej för hon skulle flytta dagen därpå.
Hon har inte ring sin syster på natten och hennes syster skulle aldrig säga nej om hon,hade ringt. Och nej systern skulle inte flytta så va får ni allt ifrån??? Sä sluta att hålla på att ljuga träd fram istället och stå för det ni säger
Citera
2026-05-06, 08:59
Medlem
Citat:
Hon har inte ring sin syster på natten och hennes syster skulle aldrig säga nej om hon,hade ringt. Och nej systern skulle inte flytta så va får ni allt ifrån??? Sä sluta att hålla på att ljuga träd fram istället och stå för det ni säger

Så de va den som hon skulle sova över hos som kontaktade familjen och som gjorde att familjen åkte ut och letade?
Känns som man vet att hon varit onykter och tagit bilen, därför familjen åkte ut och hittade henne, Möjligen att dom åkt ut för att hon skulle varit hemma sedan länge.
Citera
2026-05-06, 10:51
Medlem
Nej det var hennes mobil som larmade dom anhöriga och det var dom anhöriga som hittade henne och larmade. Så ja det var hennes föräldrar och syster som var först på plats. Och dom vet inget om hon var onykter eller inte. Då dom inte har fått reda på något ännu. Och hon gick dåligt då hon var ute för en olycka för 6 veckor sedan då hon ramlade av hästen och fick 3 frakturer i bäckenet och en kota i ryggen intryck. Så sluta att spekulera och vänta tills sanningen kommer fram.
Citera
2026-05-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Fylla, psykisk ohälsa, skenregistrering - bitarna faller på plats.
Kan du inte bara lägga ner nu? Efterblivet beteende.
Citera
2026-05-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissCash
Kan du inte bara lägga ner nu? Efterblivet beteende.

Nej, varför det?
Sätt dig in i hur verkligheten ser ut:

Sörfors, 4 barn dödade. Skenregistrerat.
(FB) Allvarlig trafikolycka utanför Sundsvall, fyra 16-åriga pojkar omkomna (2020-05-31)

Bjälverud, 3 döda. Skenregistrerat, fylla.
(FB) Tre döda i bilolycka - Sunne (2021-09-12)

Hultafors. 3 barn dödade. Skenregistrerat.
(FB) 3 personer omkom - Allvarlig trafikolycka vid Hultafors (2021-10-31)

Kimstad. 3 barn dödade. Skenregistrerat.
(FB) Singelolycka utanför Norrköping/Kimstad - Tre ungdomar avlidna (2024-05-21)

Almön. 1 barn dödat. Skenregistrerat.
(FB) Tonåring död efter trafikolycka med A-traktor, Tjörn (2025-02-18)

Göteborg. 4 dödade. Skenregistrerat. Kriminell förare.
(FB) Fyra döda efter bilolycka i Göteborg 2020-02-15

Ludvika. 3 dödade. Skenregistrerat
(FB) Tre personer döda, flera skadade efter trafikolycka utanför Ludvika (2024-10-05)

Luleå. 3 dödade. Skenregistrerat
(FB) Bilolycka Brändövägen Luleå (2024-10-20) 3 ungdomar avlidna

Detta är exempel på dramatiska krascher i närtid. Det finns fler.

Händelser som "bara" givit skadade personer är utelämnade.

MC-relaterade händelser är utelämnade. Där är skenregistrering fortfarande alltför vanligt.

Klicka runt lite bland länkarna ovan och känn in med vilken vettlös approach man valt att köra ihjäl sig själv och andra.

Ja, "valt". Livet baseras på val. Döden också, i alldeles för stor utsträckning.

Nej, det är inte farligt att skenregistrera. Man dör inte av det. Men, min tes tar avstamp i att farliga människor skenregistrerar.

Farliga så tillvida att man tycker regler är till för andra. Farliga för att man - ofta ur ett grandiost perspektiv, tycker att man på egen hand kan avgöra vilka lagar som gäller för en själv.
Framförallt verkar denna gruppen inte kunna slutföra resonemang:
Man väljer skenregistrering för att "det är billigare" att låta en äldre anhörig stå som registrerad ägare. Men, man förmår inte reflektera över varför ungdomar och unga vuxna under 25 år får en våldsamt förhöjd premie när dom vill försäkra...

Egen kortsiktig gratifikation - på bekostnad av... ...livet? "Jag väljer den lägre premien, tack"...

Det finns fler beröringspunkter i mina exempel ovan. Alkohol/droganvändning i vissa fall, psykisk ohälsa/NPF-diagnoser här och var.

I flera fall finns även räckesverk och Trafikverkets installationer med som en bidragande orsak i form av att dessa förvärrat utgången av händelsen.

Även olämpliga/olagliga modifieringar av fordonen går att misstänka eller är fastslagna som bidragande orsak till det som skett.
Sänkta bilar, kapade fjädrar, olämpliga däck och fälgar.

Just Almas skenregistrerade bil passar bra in här: brutalt sänkt, stor offset och knasiga hjulvinklar. Bidrog bilens modifieringar till att sänka Alma när hon behövde marginalerna på sin sida? Kan ett tröskelhugg försvårat möjligheterna att rädda upp den första avkörningen?

Sådant får vi troligen aldrig reda på - mycket på grund av att anhöriga och vänner är så förbannat angelägna att mörka vad som egentligen skett.
...så att andra kan komma att råka lika illa ut senare.

Så, titta igenom länksamlingen ovan.
24 döda på bara några få år. Den absoluta huvuddelen ungdomar, till och med barn!
Det finns fler - detta är stora, dramatiska händelser som diskuterats här inne.

Alla skenregistrerade.
Varför skall den debatten "läggas ner"?
Senast redigerad av boboboxbox 2026-05-07 kl. 07:39.
Citera
2026-05-08, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, inte alla. Men tillräckligt många för att det skall gå att se ett mönster.

Det handlar inte om "ha försäkring via sina föräldrar".
Istället är det ett avtalsbrott som riskerar att ställa dig som försäkringstagare utan ersättning när försäkringsbolaget slår klorna i dig.

"tjäna flera hundra i månaden" genom att skenregistrera och fulförsäkra handlar dels om att inte ta sitt ansvar, dels att låta någon annan bära den ekonomiska börda man själv skulle tagit.

Kortsiktig ekonomisk vinning om 'flera hundra i månaden" mot risken att bli helt utan ekonomisk ersättning när det verkligen gäller:
Vem tycker att det är en vettig deal när man skitar ned sig och sin familj i ett bedrägeri...?

Jo, det finns en viss sorts människor som tycker att det är okay. Inte sällan har dom vitvaror i trädgården också...

Den aktuella familjen hade satt i system att skenregistrera fordon. Almas bil stod på en anhörig, hennes A-traktor likaså. Systerns V70 stod på samma familjemedlem.

För mig är det en tydlig indikator på normlöshet i uppfostran och det dagliga livet, närhet till kriminalitet och - tyvärr, våldsamt utökad risk för dramatiska krascher och ond bråd död. Spåren förskräcker, helt enkelt.

Och vad har du för källor på det ”mönstret”?
Har väldigt svårt att se att det är fler av de unga som har bilen försäkrad på föräldrarna som begår trafikbrott eller hamnar i kriminalitet än andra ungdomar.

”Att låta någon bära den ekonomiska bördan” - så du tror att dessa ungdomar inte hade behövt ekonomisk hjälp av föräldrarna ändå om den hade stått på den själv?
Och om de inte går i skolan - utan har en inkomstnivå där de försörjer sig själva - så är jag väldigt säker på att de betalar för den ändå.
Att den står på föräldrarna betyder ingenting när det kommer till vem som betalar.

Nej allt det här låter som dina fördomar och något du fått för dig att ”se mönster i”.
För dina fördomar haglar ju i varje inlägg du gör här.
Citera
2026-05-08, 22:52
Medlem
Citat:

Tyckte, som syster själv, att det lät osannolikt att hon skulle sagt nej så om systern ringde full och upprörd och ville hem.
Tack för att du dementerade det.

Håller helt med dig om att lögner och fördomar inte hör hit.

Förstår också att du och alla inte fått veta ännu men ang om hon varit onykter eller inte så kan jag till 100% säga att de provsvaren har kommit och finns,
Sen kan de ju va så att familjen inte vill berätta och det är givetvis helt upp till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in