2026-05-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Så de va den som hon skulle sova över hos som kontaktade familjen och som gjorde att familjen åkte ut och letade?
Känns som man vet att hon varit onykter och tagit bilen, därför familjen åkte ut och hittade henne, Möjligen att dom åkt ut för att hon skulle varit hemma sedan länge.

Förstår dock inte hur dem hittade henne…
Kanske Snapchat karta eller något sånt förstås

Edit: sorry såg att de va någon app
Senast redigerad av Scopami 2026-05-08 kl. 23:00.
Citera
2026-05-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Fylla, psykisk ohälsa, skenregistrering - bitarna faller på plats.

Och fördomarna fortsätter.
Vart har ”psykisk ohälsa” bekräftats?
Och fylla är också bara rykten än.

Och du och din ”sken registrering”.
Hon bodde inte ensam. Kan va så enkelt som att de delade bil.
Citera
2026-05-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaren
Nej det var hennes mobil som larmade dom anhöriga och det var dom anhöriga som hittade henne och larmade. Så ja det var hennes föräldrar och syster som var först på plats. Och dom vet inget om hon var onykter eller inte. Då dom inte har fått reda på något ännu. Och hon gick dåligt då hon var ute för en olycka för 6 veckor sedan då hon ramlade av hästen och fick 3 frakturer i bäckenet och en kota i ryggen intryck. Så sluta att spekulera och vänta tills sanningen kommer fram.

Fyfan…
Kan inte föreställa mig hur de måste må av att ha varit först på plats och se henne så…
Det enda som kanske kan kännas som en lättnad är att de fick säga hejdå innan hon tog sista andetaget..
men nej usch verkligen fruktansvärt..

Om de inte fått labbsvaren från än och de vill ha dem så skulle jag pusha polisen om jag va dem för de har kommit.
Alkohol och drog testerna tar absolut max en 5-6 dagar (och då är de saliv; urin och blod tar max ett dygn).
Sen förstår jag om de känner att de inte vill dela dem med någon - ens närmaste kretsen utanför familjen. Oavsett vad dem visar.
Citera
2026-05-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopami
Förstår dock inte hur dem hittade henne…
Kanske Snapchat karta eller något sånt förstås
langaren skrev att mobilen larmade om olyckan, så den kanske samtidigt gett ungefärlig GPS signal också?
Citera
2026-05-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
langaren skrev att mobilen larmade om olyckan, så den kanske samtidigt gett ungefärlig GPS signal också?

Jo såg de sen! Antar de är någon app som ungdomarna som kör mkt bil har kanske 😅
Citera
2026-05-09, 00:15
Medlem
Citat:
Och vad har du för källor på det ”mönstret”?
Har väldigt svårt att se att det är fler av de unga som har bilen försäkrad på föräldrarna som begår trafikbrott eller hamnar i kriminalitet än andra ungdomar.
Varsågod:

(FB) Dödsolycka utanför Hemse på Gotland - 20-årig tjej. (2026-04-18)

Det är inlägget ovan det du gjorde.
Läs gärna innan du skriver.

Du får hemskt gärna möta mina påståenden genom att länka till lika många dramatiska dödskrascher med unga förare under samma period, där fordonet verkligen varit registrerat på den huvudsakliga användaren. Varsågod!

Citat:
”Att låta någon bära den ekonomiska bördan” - så du tror att dessa ungdomar inte hade behövt ekonomisk hjälp av föräldrarna ändå om den hade stått på den själv?

Skall du sätta ut citationstecken och tillskriva mig ett uttalande så får du nog anstränga dig att göra det riktigt.

Det korrekta citatet är:.
"Att låta någon annan bära den ekonomiska bördan” och det är just det som sker när man skenregistrar fordon på en äldre anhörig, åldersmässigt utanför den mest riskutsatta gruppen upp till 25 år.

Man vältrar över den risk och det premiepåslag man själv skulle betalat på det större försäkringskollektivet - alltså alla oss andra.
Det är ett ruttet sätt att smita undan ansvar, det är ett bedrägeri och ett avtalsbrott - och det är en speciell sorts människor som tycker det är okay att lura oss andra.

Citat:
Och om de inte går i skolan - utan har en inkomstnivå där de försörjer sig själva - så är jag väldigt säker på att de betalar för den ändå.
Att den står på föräldrarna betyder ingenting när det kommer till vem som betalar.

Men snälla...? Förstår du inte hur försäkringssystemet fungerar? Är du inte insatt i de olika faktorerna som styr vilka premier man betalar?

Förutom det bedrägliga beteendet och att man fuckar upp det system som premierna är baserade på, så finns det en djupare problemställning i skenregistreringarna:

Unga förare kan genom att skenregistrera sin bil på en äldre anhörig komma att få daglig tillgång till en mer motorstark bil än man någonsin skulle kunna ha råd att försäkra själv.
Kan det vara något som driver olyckshändelser?

En annan aspekt är att en bil korrekt registrerad på den huvudsakliga användaren ger en så pass hög premie för den nyblivne körkortsinnehavaren att man kanske inte alltid har råd att helförsäkra den.

Kan en brutal försäkringspremie på just unga förare fungera som en nyttig påminnelse kring hur utsatta och olycksdrabbade just den åldersgruppen är?

Kan det faktum att man bara har råd med trafikförsäkring för sin bil fungera dämpande för några inom.kategorin unga förare?

Frågeställningarna med kursiv text är "food for thoughts" ännu så länge. Jag har inga konkreta belägg eller forskning att peka på, men det är intressant att låta tankarna löpa i dom banorna.

Du kan få en intressant parallell från motorcykelvärlden: för 20 - 25 år sedan var kategorin "supersport" motorcyklarnas sorgebarn. Unga förare dog som flugor på hojar dom inte kunde hantera. Försäkringsbolagen började justera premierna i segmentet för att intäkterna någorlunda skulle svara mot de våldsamt stigande utbetalningarna till framförallt invalidiserade unga olycksoffer. Under en mellanperiod blev skenregistreringar en väg att ducka premiehöjningar - och dödskörningarna fortsatte ändå.

En mormor ute på landet blev plötsligt jätteintressant att regga sin sporthoj på...
Försäkringsbolagen insåg det orimliga i att 70-åriga tanter skaffade en 1000cc Yamaha R1 som förstagångshoj och började vägra betala ut ersättning vid misstänkta fall.
SMC inkluderade skenregistreringar i projektet "Extremt beteende" och idag är Supersport-segmentet om inte helt dött så åtminstone kraftigt reducerat.

Så kom motorcykelbranschen tillrätta med skenregistreringar.
Bilsidan har lång väg att gå ännu...

Så, när du skriver "Att den står på föräldrarna betyder ingenting när det kommer till vem som betalar." så spelar du antingen helkorkad, eller har väldigt begränsad förståelse kring det du argumenterar för.

Citat:
Nej allt det här låter som dina fördomar och något du fått för dig att ”se mönster i”.
För dina fördomar haglar ju i varje inlägg du gör här.

Jag arbetar med identifiering av risker och olycksprevention, samt utbildar i ämnet.
Just skenregistreringar har funnits på min radar i mer än 2 decennier nu, och jag blir mer och mer övertygad om sambanden mellan skenregistrering och ond, bråd död.

Jag kan försäkra dig att det jag skriver här är allt annat än fördomar.
Senast redigerad av boboboxbox 2026-05-09 kl. 00:20.
Citera
2026-05-09, 00:29
Medlem
Citat:
Vart har ”psykisk ohälsa” bekräftats?

Det har funnits psykisk ohälsa under uppväxten. Jag har inte hört om något pågående skov i samband med dödskörningen.

Citat:
Och fylla är också bara rykten än.
Riktigt. Flera olika har påstått detta, men det finns inget från officiellt håll.

Citat:
Och du och din ”sken registrering”.
Hon bodde inte ensam. Kan va så enkelt som att de delade bil.

Har du sett bilder på bilen?
Det är en utpräglad ungdomsbil. Sänkt, om än inte bôttad, kinalampor, dekaler mm.
Knappast en bil någon vuxen vill synas i.

Familjen har satt i system att skenregistrera.
Almas tidigare A-traktor stod på samma anhörige, lika så hennes åldre systers bil.

Gör du själv ingen research innan du tycker till i text?
Citera
2026-05-09, 02:02
Medlem
.
Citera
2026-05-09, 02:04
Medlem
En försäkringgsnisse som inte kan släppa jobbet på fritiden. . Du är nog tokrolig på fest !! Som dessutom gottar sig och njuter av en 20-årings död. Bättre du jagar alla bilbränder i förorterna som är försäkringsbedrägeri och som vi alla andra får betala för. 🙂

Citat:
Varsågod:

(FB) Dödsolycka utanför Hemse på Gotland - 20-årig tjej. (2026-04-18)

Det är inlägget ovan det du gjorde.
Läs gärna innan du skriver.

Du får hemskt gärna möta mina påståenden genom att länka till lika många dramatiska dödskrascher med unga förare under samma period, där fordonet verkligen varit registrerat på den huvudsakliga användaren. Varsågod!

Skall du sätta ut citationstecken och tillskriva mig ett uttalande så får du nog anstränga dig att göra det riktigt.

Det korrekta citatet är:.
"Att låta någon annan bära den ekonomiska bördan” och det är just det som sker när man skenregistrar fordon på en äldre anhörig, åldersmässigt utanför den mest riskutsatta gruppen upp till 25 år.

Man vältrar över den risk och det premiepåslag man själv skulle betalat på det större försäkringskollektivet - alltså alla oss andra.
Det är ett ruttet sätt att smita undan ansvar, det är ett bedrägeri och ett avtalsbrott - och det är en speciell sorts människor som tycker det är okay att lura oss andra.

Men snälla...? Förstår du inte hur försäkringssystemet fungerar? Är du inte insatt i de olika faktorerna som styr vilka premier man betalar?

Förutom det bedrägliga beteendet och att man fuckar upp det system som premierna är baserade på, så finns det en djupare problemställning i skenregistreringarna:

Unga förare kan genom att skenregistrera sin bil på en äldre anhörig komma att få daglig tillgång till en mer motorstark bil än man någonsin skulle kunna ha råd att försäkra själv.
Kan det vara något som driver olyckshändelser?

En annan aspekt är att en bil korrekt registrerad på den huvudsakliga användaren ger en så pass hög premie för den nyblivne körkortsinnehavaren att man kanske inte alltid har råd att helförsäkra den.

Kan en brutal försäkringspremie på just unga förare fungera som en nyttig påminnelse kring hur utsatta och olycksdrabbade just den åldersgruppen är?

Kan det faktum att man bara har råd med trafikförsäkring för sin bil fungera dämpande för några inom.kategorin unga förare?

Frågeställningarna med kursiv text är "food for thoughts" ännu så länge. Jag har inga konkreta belägg eller forskning att peka på, men det är intressant att låta tankarna löpa i dom banorna.

Du kan få en intressant parallell från motorcykelvärlden: för 20 - 25 år sedan var kategorin "supersport" motorcyklarnas sorgebarn. Unga förare dog som flugor på hojar dom inte kunde hantera. Försäkringsbolagen började justera premierna i segmentet för att intäkterna någorlunda skulle svara mot de våldsamt stigande utbetalningarna till framförallt invalidiserade unga olycksoffer. Under en mellanperiod blev skenregistreringar en väg att ducka premiehöjningar - och dödskörningarna fortsatte ändå.

En mormor ute på landet blev plötsligt jätteintressant att regga sin sporthoj på...
Försäkringsbolagen insåg det orimliga i att 70-åriga tanter skaffade en 1000cc Yamaha R1 som förstagångshoj och började vägra betala ut ersättning vid misstänkta fall.
SMC inkluderade skenregistreringar i projektet "Extremt beteende" och idag är Supersport-segmentet om inte helt dött så åtminstone kraftigt reducerat.

Så kom motorcykelbranschen tillrätta med skenregistreringar.
Bilsidan har lång väg att gå ännu...

Så, när du skriver "Att den står på föräldrarna betyder ingenting när det kommer till vem som betalar." så spelar du antingen helkorkad, eller har väldigt begränsad förståelse kring det du argumenterar för.

Jag arbetar med identifiering av risker och olycksprevention, samt utbildar i ämnet.
Just skenregistreringar har funnits på min radar i mer än 2 decennier nu, och jag blir mer och mer övertygad om sambanden mellan skenregistrering och ond, bråd död.

Citera
2026-05-09, 23:07
Medlem
Citat:
Bla bla

(……….) mm mm etc etc osv osv (………) och ännu flera osv (……...)

Du blir mer och mer övertygad om sambanden?
Alltså finns det inga källor eller fakta på det - utan det är ett mönster du TROR dig se?
Vilket också förklarar att du vägrar ge källor och ist tycker att JAG ska ge källor på motsatsen för att jag inte köper dina påståenden.
För det är ju verkligen så det brukar göras 😅

Läkarna du delar är inte bevis på ditt påstående.
Det är bara bevis på att fler såna fall finns.
Inte att de är någon majoritet eller att det faktiskt finns något samband.
Något du borde veta om du jobbar med det du gör.
Där borde ju förståndet för hur samband vs smmanträffanden fungerar samt korrelation vs kausalitet, etc.

När det kommer till motorcykel-historian du drog så bevisar den ju inte att människor som registrerar sina fordon på sina föräldrar för att dem inte har råd försäkringen kör mer vårdslöst eller är/kommer bli kriminella.
Tvärt om så säger ju den att människor redan körde jävligt vårdslöst u den gruppen och att man då höjde kostnaden vilket ledde till sken-registreringar.
Och att den gruppen sedan dess blivit avsevärt mindre behöver ju inte ha ett samband. Motorcyklister har ju allmänt blivit färre. Speciellt de med sporthoj.

Ps. Om man ska resonera så att det är orättvist att den äldre gruppen får dyrare försäkringar pga att unga är med i olyckor med försäkring som står på föräldrarna så kanske vi ist ska basera försäkringen på kön?
För män under 30 är de som orsakar allra flest olyckor och jämfört med kvinnor så orsakar män fler olyckor i alla åldersgrupper.
Så varför ska vi kvinnor betala hög försäkring när det mest är män som orsakar olyckor?
Varför ska Alma tex inte kunna ha råd med sin försäkring för att män generellt är de som driver upp hennes grupps kostnader???
Senast redigerad av Scopami 2026-05-09 kl. 23:23.
Citera
2026-05-09, 23:16
Medlem
Citat:
Det har funnits psykisk ohälsa under uppväxten. Jag har inte hört om något pågående skov i samband med dödskörningen.

Riktigt. Flera olika har påstått detta, men det finns inget från officiellt håll.

Har du sett bilder på bilen?
Det är en utpräglad ungdomsbil. Sänkt, om än inte bôttad, kinalampor, dekaler mm.
Knappast en bil någon vuxen vill synas i.

Familjen har satt i system att skenregistrera.
Almas tidigare A-traktor stod på samma anhörige, lika så hennes åldre systers bil.

Gör du själv ingen research innan du tycker till i text?

Du menar att man inte får ställa frågor i tråden?
Vad finns då Flashback till tänker du - om alla måste ta reda på allt själva och inte får lov att fråga eller dela info med varann?

Känner du Alma undrar jag?
Tänker på påståendet om psykisk ohälsa.
Registrering tänker jag inte diskutera mer med dig. Det är irrelevant och du lägger fula och orättvisa anklagelser bakom det som är ett vanligt och rätt oskyldigt drag av familjen.
Citera
2026-05-09, 23:22
Medlem
Hittades utanför bilen. Antagligen inte självmordsförsök då kör man väll inte bara ut på en åker så? Väjt för rådjur eller fyllekörning låter isåfall rimligare. När helikopter kom till plats var hon redan död, hlr för att hålla igång kroppen, antagligen gjort tester för o se så hon är hjärndöd innan dödförklaringen kl 8. Sorgligt alltihop. vi kommer antagligen inte få svar på vad som hände eller provsvaren på alkohol/droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in