2026-04-18, 18:05
  #157
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
De prioriterar konstiga saker. Planeten verkar också viktigare än människorna som bor på den. Vi skall konstant underkasta oss och självspäka oss för att "planeten dör". Som om att i praktiken någonting vi gör i lilla Sverige har någon större inverkan på planeten när länder med miljarder invånare mer eller mindre blåser på som vanligt.

Hellden gick ut senast igår och återigen sa att alla skall bli dyrare och värre när det kommer till energisektorn. Ingen Kärnkraft, högre drivmedelspriser etc. För att planeten, i miljöpartiets fantasier, kräver det. En riktig valvinnare i stugorna får vi anta ...

Så frågan är kanske snarast varför "hatar" man inte MP? De partiet har väl inte rätt i en enda jävla fråga. Deras representanter är totalt verklighetsfrämmande. Kompletta idioter.
Självspäka oss? Lever du i ett annat Sverige än jag? Ingen jag känner lider någon materiell
nöd. Men många som åker till återvinningsstationer med onödiga prylar och impuls shoppade kläder som knappast använts.
Citera
2026-04-18, 18:20
  #158
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
jag förstår inte hur man hata ett parti så mycket när det känns som ett väldigt försiktigt parti.

"Känns som"?
Citera
2026-04-18, 18:32
  #159
Medlem
Kravallstakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
Kan någon person ens nämna en sak som miljöpartiet infört som påverkat deras vardag något större? Jag kan iallafall inte det. Ändå så hatar folk här på flashback jätttemycket på miljöpartiet. Vad beror det på? Är det deras image? Diskutera
Antar att det är en trolltråd men .... nedläggning av världens bästa elsystem ...massinvandring från shithole countrys..... massuppbyggnad av dyra väderkvarnar mm mm det finns mycket som stollarna ligger bakom....
Citera
2026-04-18, 18:49
  #160
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vissa bryr sig inte om miljön och framtiden utan bara om sig och sitt och de hatar dem som visserligen själva är mycket för sig och sitt men som menar att vår generation inte har rätt att plundra framtida generationer. Vissa vill inte höra sånt utan bara leva och ta för sig.
Citera
2026-04-18, 19:05
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
Kan någon person ens nämna en sak som miljöpartiet infört som påverkat deras vardag något större? Jag kan iallafall inte det. Ändå så hatar folk här på flashback jätttemycket på miljöpartiet. Vad beror det på? Är det deras image? Diskutera
För att många välutbildade i storstäderna röstar på miljöpartiet. Norrlänningar och diverse sd-pack hatar givetvis dessa sk ”stockholmare ”.
Citera
2026-04-18, 19:29
  #162
Medlem
Pungsvings avatar
De vurmar för allt dåligt. Sveriges totala kollaps har de delvis på sitt samvete.
Citera
2026-04-18, 21:11
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Ja, enkelt:
  • el och priset på el
Vad har Mp med det att göra??
Mp hade iaf exakt 0 att göra med hur prissättningsmekanismerna i Nordpool togs fram. Och de gäller fortfarande.
Är det skatterna? Det kan dom har varit med och röstat fram. Men höjer skattekvoten gör ju V+SD+S också. Så då bör man hata dom lika mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
  • fordonsbränslen och priset på dem,
Fossilt bränsle?
Ja, dom har nog varit med om att höja skatten på det. Men bensinen är dyrare i många länder. Vet inte om Mp bidragit så mycket. Fast dom för mycket väsen om det. Så att deras väljare skall tro att dom gör något.

Kan det inte vara lite bra att det blir dyrare för dig att skada oss andra?


Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
  • konsekvensen av det ovan - matkostnader och boendekostnader
Livsmedelpriser och boendekostnader har inte speciellt mycket med bensin och diesel att göra. Då har du missförstått mycket.

För boende är kapitalkostnaden helt dominerande.


Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
  • pensionsystemet, bl.a. avskaffandet av IPS som innebar att människorna hade kunnat spara till sin egen pension mot ett avdrag i deklarationen
IPS är inte borttaget. Däremot är avdragsrätten kraftigt reducerad. Ingvar Carlsson gav sig på tjänstepensionerna redan på 80-talet. Reducerade avdrag sker i god vänstertradition. Vet inte om Mp är speciellt skyldiga där. Sedan införde ju Reinfeldt mfl ISK som är ungefär likartad skattemässigt.

Du får väl älska Reinfeldt lika mycket som du hatar Mp då. Om du skall vara konsekvent.


Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
  • invandring, det behöver knappt förklaras
Fast är dom så invandringspositiva? Hur positiva är dom till arbetskraftsinvandring?
Är det inte mer att dom är ett bidragsparti i största allmänhet som märks här?


Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Medborgarfientlig politik - förbud/avskaffande av det ena och det andra utan att kunna erbjuda realistiska, d.v.s. genomförbara, alternativ.
Hade du lyft fram deras generella vänsterpolitik hade det varit mer begripligt.

Det du lyfte fram var väl inga speciella saker.

(Disclamer: jag har inget till övers för Mp. För mig är det ett gäng vänstertomtar ungefär som de andra V+SD+S).
Citera
2026-04-18, 21:21
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Dom var drivande i att stänga vårat mest säkra och trygga elsystem, kärnkraften, vilket gjorde att vanligt folk fick elräkningar på tiotusentals kronor
Jesses vilka amsagor.

"Elsystemet" är intakt. Att några gamla skrotkraftverk är skrotade gör inget. Elproducenter i Sverige producerar iaf ett överskott motsvarande över 4 kärnreaktorer.

Fö har Sverige Europas lägsta producentpriser för el. Eller iaf bland del lägsta.

I den mån vänsterpartier ökat på skatter är en annan sak. Det får du ta med partierna som vill höja skattekvoten.
Citera
2026-04-18, 21:40
  #165
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
Kan någon person ens nämna en sak som miljöpartiet infört som påverkat deras vardag något större? Jag kan iallafall inte det. Ändå så hatar folk här på flashback jätttemycket på miljöpartiet. Vad beror det på? Är det deras image? Diskutera

Den gröna omställningen är ett fiasko av helt sjukliga mått. Northwolt och Stegra kostar skattebetalarna galna summor i utbyte mot ingenting förutom förgiftad mark pga övergivet batterimaterial.

Förvisso är S och V med men MP är drivande i detta.

När det gäller invandringsfrågan är också extrema vilket är lite sjukt då massinvandringen är enormt skadlig för miljön.
Citera
2026-04-18, 22:06
  #166
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
Kan någon person ens nämna en sak som miljöpartiet infört som påverkat deras vardag något större? Jag kan iallafall inte det. Ändå så hatar folk här på flashback jätttemycket på miljöpartiet. Vad beror det på? Är det deras image? Diskutera
De är ett parti med intellektuella som inte vill hata mot invandrare. Därför hatar rasistsvansen detta parti. 20 procent således som älskar att hata på nätet.
Citera
2026-04-19, 00:45
  #167
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
Kan någon person ens nämna en sak som miljöpartiet infört som påverkat deras vardag något större? Jag kan iallafall inte det. Ändå så hatar folk här på flashback jätttemycket på miljöpartiet. Vad beror det på? Är det deras image? Diskutera

Alla frågor de driver handlar om att förstöra för Sverige. Man använder ett litet lands klimatavtryck för att motivera skatter och inskränkningar av folks liv som, i realiteten och ur en internationell kontext, inte kan betraktas som något annat än en våldtäkt på landet.

Så de är hatade på god grund.
Citera
2026-04-19, 10:01
  #168
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Dom var drivande i att stänga vårat mest säkra och trygga elsystem, kärnkraften, vilket gjorde att vanligt folk fick elräkningar på tiotusentals kronor och dom driver fortfarande på för mer vindkraft som förstör omgivningen för både människor och natur och gör elen oplanerbar och dyr.

Att överföringskapaciteten har sjunkit i effekt motsvarande en reaktor vid nedstängningen av de reaktorer som producerade den reaktiva effekt som krävs för att optimera överföringen omnämns märkligt nog aldrig i debatten.


Citat:
Nedläggningen av fyra reaktorer i Ringhals och Oskarshamn har inneburit en tappad effekt på 2 892 megawatt. Men om man också räknar med det indirekta tappet blir siffran betydligt högre. Detta eftersom kärnkraften hjälper till att transportera vatten- och vindkraften från norra till södra Sverige.

– Effekten förstärks med minskad planerbar kraft i söder. Numera är tumregeln att för varje megawatt planerbar kraft man lägger ned i södra Sverige så tappar man en halv megawatt i överföringskapacitet, säger Carl Berglöf, kärnkraftsexpert hos Energiföretagen till Tidningen Näringslivet.

Den totala effekten för de nedlagda reaktorerna om man bortser från Barsebäck och bara räknar Ringhals och Oskarshamn uppgår till totalt 2 892 megawatt. Därutöver tillkommer enligt Energiföretagens beräkningar motsvarande en reaktor på 949 megawatt i förlorad överföringskapacitet. Totalt rör det sig alltså om prispåverkande effekt motsvarande 3 841 megawatt som har gått förlorad på grund av kärnkraftsnedläggningen i södra Sverige.

Jämförelsevis rör det sig om mer än fem gånger så mycket som Sveriges största vattenkraftverk Harsprånget i Luleå älv (818 megawatt) eller motsvarande en tredjedel av den svenska vindkraften som vid slutet av 2021 kom upp i cirka 12 100 megawatt.

https://www.tn.se/naringsliv/22398/granskning-verkliga-priset-for-nedlagd-karnkraft-stora-dolda-forluster/

Nedläggningen av systemkritisk infrastruktur är ett sabotage mot Europeisk kraftproduktion som spelat Vladimir Putin i händerna.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2026-04-19 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in