2026-04-17, 17:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxCoolestKidxx
Kan någon person ens nämna en sak som miljöpartiet infört som påverkat deras vardag något större? Jag kan iallafall inte det. Ändå så hatar folk här på flashback jätttemycket på miljöpartiet. Vad beror det på? Är det deras image? Diskutera
MP's företrädare, efter att Maria Wetterstrand försvann, har varit halstarriga miljöpopulister som inte vetat vilket ben de ska stå på, och företrädarna blir ständigt påkomna med att deras egna miljöbrott är relativa medan andra ska cykla från Uppsala till Stockholm helst.

Hyckleri är det värsta människor vet, och MP är det största partiet på den fronten.
Citera
2026-04-17, 17:59
Moderator
tobess avatar
Före jag gör några andra uttalanden så vill jag att du svarar på den här frågan: Om partiet i fråga inte har gjort en enda sak som påverkar din vardag på något sätt, tycker du verkligen att dom är berättigade som parti överhuvudtaget? Om ett parti som suttit i både riksdag och regering inte uträttat en enda sak som påverkar dig på något sätt, så kunde vi väl lika gärna ha sparat en massa skattepengar på att inte ha dom involverade i politiken överhuvudtaget, istället för att betala för bänkvärmare?
Citera
2026-04-17, 18:01
Medlem
Citat:
Men du kan inte komma på något konkret dom har gjort. Du säger bara att stora svepande saker som du känner att dom vill. Det känns mer som ditt hat mot dom är grundad i bilden av dom som du har målat upp i huvudet. Du måste ju själv höra hur löjligt "De vill ha obegränsad massinvandring, avindustrialisera hela landet, att dieseln ska ska kosta typ 50kr/l, samt kommunism." låter. Ja dom vill ha mer invadring än SD men dom vill inte ha öppna gränser, dom har inga sådana lagförslag. Dom vill inte avindustalisera riket och dom är ju inte kommunister. Enda av sakerna du nänmer som är förankrad i verkligheten är ju att dom vill ha dyrare bensinpriser.

Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
skulle va intressant att se källor på dessa 3 påståenden jag ofta ser här på fb.

någon som kan hjälpa mig?

Skärp er. När de hade makten för ett par år sedan så kostade bensin och diesel de facto nästan 30kr/l. Jag gick faktiskt in och läste en del av deras partiprogram, och maken på vidrig politik och lögnaktig text har jag aldrig skådat:

Citat:
Klimatomställningen kräver stora investeringar. När vi fasar ut fossila bränslen måste vi också bygga ut de klimatsmarta alternativen. I Sverige har vi alltför länge investerat för lite i vår infrastruktur. Det har bland annat lett till tåg som inte går i tid och flaskhalsar i elnätet. Inte minst i de kommuner som växer som en följd av den gröna nyindustrialiseringen finns det stora investeringsbehov.

Så dels vill de strössla våra skattepengar på ineffektiva vindkraftverk, dels vill de "fasa ut fossila bränslen", vilket de gör genom att höja priserna på bensin och diesel till absurda nivåer, och dels beror "flaskhalsar i elnätet" till 100% på att de drev på nedläggningen av våra kärnkraftverk. Innan dess hade vi Europas bästa elförsörjning.

https://www.mp.se/om/partiprogram/partiprogram-gron-ekonomi/
Citera
2026-04-17, 18:04
Medlem
mikaelss avatar
De grävde upp mängder av gator i Stockholm för att bygga cykelbanor ingen behövde, de försökte stänga Pålsundet, de vill höja skatterna, de vill reglera mera, de tror på fullt allvar på ’klimatkrisen’ och de vill ha fri invandring.
Citera
2026-04-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Skärp er. När de hade makten för ett par år sedan så kostade bensin och diesel de facto nästan 30kr/l. Jag gick faktiskt in och läste en del av deras partiprogram, och maken på vidrig politik och lögnaktig text har jag aldrig skådat:

Så dels vill de strössla våra skattepengar på ineffektiva vindkraftverk, dels vill de "fasa ut fossila bränslen", vilket de gör genom att höja priserna på bensin och diesel till absurda nivåer, och dels beror "flaskhalsar i elnätet" till 100% på att de drev på nedläggningen av våra kärnkraftverk. Innan dess hade vi Europas bästa elförsörjning.

https://www.mp.se/om/partiprogram/partiprogram-gron-ekonomi/
Fast mycket av bensinpriserna beroede på att Ryssland invaderade Ukraina och jag har svårt att se hur miljöpartiet skulle kunna ha stoppat det. För det andra så vet jag inte vart du har fått att vindkraftverk är ineffektiva ifrån. Vind är den billigaste energikällan vi har https://en.wikipedia.org/wiki/Levelized_cost_of_electricity . Att lägga ner kärnkraften var heller inte ett politikst beslut, den var inte lönsam längre och det hade krävts enorma investeringar som hade varit ekonomiskt idiotiska att genomföra för att ge den konstgjord andning.
Citera
2026-04-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Före jag gör några andra uttalanden så vill jag att du svarar på den här frågan: Om partiet i fråga inte har gjort en enda sak som påverkar din vardag på något sätt, tycker du verkligen att dom är berättigade som parti överhuvudtaget? Om ett parti som suttit i både riksdag och regering inte uträttat en enda sak som påverkar dig på något sätt, så kunde vi väl lika gärna ha sparat en massa skattepengar på att inte ha dom involverade i politiken överhuvudtaget, istället för att betala för bänkvärmare?
Sveriges utsläpp minskade dock under deras regeringstid utan att jag behövde göra några uppofringar alls i mitt liv. Deras politik försämrade inte mitt liv något trots att dom minskade Sveriges utsläpp.
Citera
2026-04-17, 18:15
Medlem
Jag vill dock förtydliga i tråden att jag förstår att all inte är fans av miljöpartiet men jag förstår inte hur man hata ett parti så mycket när det känns som ett väldigt försiktigt parti.
Citera
2026-04-17, 18:21
Moderator
tobess avatar
Citat:
Sveriges utsläpp minskade dock under deras regeringstid utan att jag behövde göra några uppofringar alls i mitt liv. Deras politik försämrade inte mitt liv något trots att dom minskade Sveriges utsläpp.

Om vi ser till senaste regeringsperiod så minskade utsläppen inte annat än marginellt och en stor del av det var drivet av pandemin och det faktum att folk helt enkelt stannade mer hemma.
Citera
2026-04-17, 18:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Jag vill dock förtydliga i tråden att jag förstår att all inte är fans av miljöpartiet men jag förstår inte hur man hata ett parti så mycket när det känns som ett väldigt försiktigt parti.
Det beror väl på vilken sida man står på hur man ser på MP. MP tillsammans med V är extremistpartier, de är S's motsvarighet till vad AFS och NMR är för SD men i motsats till dessa så ses V och MP rumsrena pga bl a att media består av aktivister inom deras led och leder journalistiska agenda. Den dagen S klarar att bryta sig loss från dessa avarter och gå tillbaka till arbetarpolitik för sveriges bästa så kommer dom vinna fler röster än vad V och MP bidrar till tillsammans.
Citera
2026-04-17, 18:27
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenbokstav
de är väl mer eller mindre kommunister? och vill ha ännu mer invandring så att kriminaliten ska öka?

Är miljöpartiet de som ligger längst åt vänster rörande ekonomiska och arbetsrättsliga frågor?
Längre än vänsterpartiet?
Om det är sant är det ju i så fall de man skall rösta på.
Det som skulle behövas är ju i princip radikal marxism för att reda upp helvetet vi har nu.
Citera
2026-04-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om vi ser till senaste regeringsperiod så minskade utsläppen inte annat än marginellt och en stor del av det var drivet av pandemin och det faktum att folk helt enkelt stannade mer hemma.
Från naturskyddsföreningen:
"Sedan år 1990 har utsläppen inom Sveriges gränser minskat med omkring 37 procent. Det har varit möjligt tack vare tuffa styrmedel som koldioxidskatt, stödsystem för vindkraft och stränga regler för deponering av avfall."
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/spelar-sveriges-utslapp-nagon-roll/
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/
Du kan också se på naturvårdsverkets graf en långsam men stadig minsking fram till 2024.
Citera
2026-04-17, 18:35
Medlem
Asb3rger1337s avatar
De hatar vita mannen-ideer.
(Ibland får de oförtjönat hat när saker ÄR nyanserade, typ bilism, cycklar. Miljö osv.
De finns poänger som jag tycker är sanna)

Men geneerellt så är ju deras ideer kretsande kring nån form av självplågande och inskränkt frihet för vita män. Inte innovation främst utan kommunism och nerstägning som lösning.

Sen är de för invandring, att folk ska flytta hit och belasta miljön e ju sjukt.
Eller att tro att försvaret och landets suverenitet klarar sig utan industri, exploatering, olja, energi och finanser. Vi måste tyvärr förstöra planeten lite annars kommer andra länder kunna köpa upp oss elr attackera oss.
Så naiva är ett bra ord. Också självsäkra och låg självdistans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in