Citat:
Du har rätt. Men det ändrar inte bemötandet av sociala medier. Det är skadligt per se; det finns inga tvivel om det. Det finns hur mycket forskning som helst som bekräftar det. Ett friskt sinne är inte en garanti för immunitet mot ett beroende av sociala medier.
Jag tror inte heller att någon bara blint har lyft sociala medier som en grundorsak, om man nu ska zooma ut i ett långtidsperspektiv. Det har dock varit en huvudorsak som aktuellt har rått. Det har liksom högaktuellt varit ett fenomen som har gått att bemöta och lösa pragmatiskt. Man kan inte ändra på historien som har lett fram till nu.
Jag tror inte heller att någon bara blint har lyft sociala medier som en grundorsak, om man nu ska zooma ut i ett långtidsperspektiv. Det har dock varit en huvudorsak som aktuellt har rått. Det har liksom högaktuellt varit ett fenomen som har gått att bemöta och lösa pragmatiskt. Man kan inte ändra på historien som har lett fram till nu.
Skulle digitala sociala medier försvinna idag, skulle det inte leda till en revolutionerade skillnad i människors sociala liv, ett socialt liv som är grunden för välmåendet. Att fokusera på symtomen och inte sjukdomen gör ingen frisk.
Citat:
Nja, tror inte att fler och fler vänder sig bort från sociala medier.
Det är helt klart i klass med heroin om inte värre, särskilt för ADHD-hjärnor som vi verkar skapa på löpande band idag.
Ja gvet inte riktigt vart du får din info. Men jag har också "hört" att fler vänder sig bort från mobiler och sociala medier. Dock tror jag inte på det. Räcker att gå ut random dag så ser man att alla är djupt nedsjunkna i sina telefoner.
Det är helt klart i klass med heroin om inte värre, särskilt för ADHD-hjärnor som vi verkar skapa på löpande band idag.
Ja gvet inte riktigt vart du får din info. Men jag har också "hört" att fler vänder sig bort från mobiler och sociala medier. Dock tror jag inte på det. Räcker att gå ut random dag så ser man att alla är djupt nedsjunkna i sina telefoner.
De undersökningar som finns att tillgå. Jag är ingen expert på digitala sociala medier, eftersom jag inte använder dem, undantaget just Flashback.
I slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet varnades det för att unga läste för mycket böcker. Det skulle påverka deras fysiska hälsa och ”läsmani” kunde påverka förnuftet, speciellt hos unga kvinnor som läste romantiska romaner. Bara som en parantes.