2026-04-15, 18:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
En intressant studie har landat i slutsatsen att unga vuxna svenskar mår betydligt sämre än äldre i Sverige.

I studien lyfts mindre mening i livet, sämre ekonomisk trygghet, ensamhet, depression och ångest fram som faktorer som bidrar till betydligt sämre välmående hos unga vuxna.

En annan faktor som noteras är att unga vuxna har höga förväntningar om framtiden men lågt välbefinnande i nuet (dvs. man ser det som att livet är kasst men det kommer bli bättre), vilket ytterligare spär på ett missnöje med livet här och nu.

Äldre svenskar mår däremot mycket bra, det är just de unga i Sverige som mår sämst.

Slutligen föreslås att "vi behöver stärka samhällets insatser för att värna unga vuxnas välmående", man kan ju undra vad som menas med det?
Citera
2026-04-15, 18:45
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Stärka samhället.
Mer poliser mera krigsmateriel och hårdare straff.
Man måste ingjutna stolthet i unga människor.
Mera propaganda behövs.
Sådant hjälper unga människor med måendet.
Citera
2026-04-15, 18:48
Medlem
Voloteas avatar
Tiktok och instagram förstör ungdomar. Exempelvis; jag fick upp en klipp i mitt flöde där en ung tjej visade upp sin extremt platta mage (gränsen till anorektiker) och i kommentarsfältet kryllade det av positiva kommentarer. Eftersom jag tittade några sekunder extra på klippet märker jag nu hur jag varje gång jag öppnar upp appen får upp klipp på anorektiska benrangelsmala tjejer som poserar och tycker dom är snygga. Helt sjukt. Tänk er då hur det är för flickor som nyttjar denna app.

Har ni barn, blockera tiktok och instagram.
Citera
2026-04-15, 19:09
Medlem
Offerviljas avatar
En intressant tråd och studie. De äldre har i Sverige svikit de yngre med sin egoism. Äldre svenskar har bara egoism i sina huvuden. Svenska boomers är det värsta jag vet. Efter ett helt liv av egoism så lever de nu lyckligt, medan deras barnbarn plågas och lider. Fy fan för boomersarna!
Citera
2026-04-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Tiktok och instagram förstör ungdomar. Exempelvis; jag fick upp en klipp i mitt flöde där en ung tjej visade upp sin extremt platta mage (gränsen till anorektiker) och i kommentarsfältet kryllade det av positiva kommentarer. Eftersom jag tittade några sekunder extra på klippet märker jag nu hur jag varje gång jag öppnar upp appen får upp klipp på anorektiska benrangelsmala tjejer som poserar och tycker dom är snygga. Helt sjukt. Tänk er då hur det är för flickor som nyttjar denna app.

Har ni barn, blockera tiktok och instagram.
Det är säkert en anledning. Sedan får man inte glömma att livet som ung vuxen - när de flesta bryter sig loss från den tryggaste tiden de någonsin kommer uppleva - är en naturligt tuff tid.
Citera
2026-04-15, 19:19
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det är säkert en anledning. Sedan får man inte glömma att livet som ung vuxen - när de flesta bryter sig loss från den tryggaste tiden de någonsin kommer uppleva - är en naturligt tuff tid.
Mycket är att gamla ideal möter en ny ekonomisk realitet och standard.

Tex "Det är klart att man ska flytta hemifrån när man är 18, jag flyttade när jag var 16" ligger kvar i västerlandet oavsett hur omvärlden förändrats.
Citera
2026-04-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
En intressant tråd och studie. De äldre har i Sverige svikit de yngre med sin egoism. Äldre svenskar har bara egoism i sina huvuden. Svenska boomers är det värsta jag vet. Efter ett helt liv av egoism så lever de nu lyckligt, medan deras barnbarn plågas och lider. Fy fan för boomersarna!
Nja, beroende på hur ekonomiska dom varit så kan jag tänka mig att det finns dom som efterlämnar ett bra arv, tyvärr så är dagens ungdom "ska ha nu" inte som dom tidigare generationer, man fick spara sig till det man ville ha och såg till att ha buffert och inte ta kostsamma snabblån, vilka inte fanns.
Citera
2026-04-15, 19:23
Medlem
Förut jämförde man sig med sin vän. Nu jämför man sig med hela den sociala världen.

Ensamheten i en digitaliserad värld är kaos. Jag skulle rekommendera folk att röka en cigg med kompisar istället för att umgås bakom skärmar.

Att ses bakom skärmar ger inte samma känsla av samhörighet.

Studier pekar på att ensamhet är lika farligt som 15 cigaretter per dag.
Citera
2026-04-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Mycket är att gamla ideal möter en ny ekonomisk realitet och standard.

Tex "Det är klart att man ska flytta hemifrån när man är 18, jag flyttade när jag var 16" ligger kvar i västerlandet oavsett hur omvärlden förändrats.
Det med.
Citera
2026-04-15, 19:25
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Teknologi, skärmar och osociala nätverk gör människor olyckliga, särskilt unga människor som vill bygga bo, skaffa valpar, och få utlopp för sina naturliga instinkter. Den digitala skiten sätter upp hinder för allt det mellan mänskliga som annars uppstår spontant mellan människor utan skärmar och teknologi.

De gamla själviska asen har redan klarat av allt sådant, och är därför nöjda. De unga skiter de fullständigt i.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-04-15 kl. 19:43.
Citera
2026-04-15, 19:29
Medlem
Det går nog i vågor det går bra för föräldrarna det går dåligt för barnen för dom är i underläge och sen tvärt om , olika tider är olika bra.

Haft det för bra haft det för dåligt.
Bortskämda generationer på min tid fick man slita hund bortskämda unge
Citera
2026-04-15, 19:34
Medlem
TheGretaResets avatar
Studien stämmer inte.

Unga mår säkert inte bra men socialstyrelsen gick ut och sa att 30% av alla kvinnor över en viss ålder i sverige (jag minns inte åldern) åt antidepp.

Unga är inte i närheten av dessa siffror.

Konstigt att bara unga och folk över 80 ingår i studien. Jag behöver veta mer för att kunna dra några slutsatser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in