Citat:
Ursprungligen postat av
Jollie-Goodh
Hej!
Skulle vilja veta mer om en specifik våldtäktsdom som vunnit laga kraft och ägt rum i min hemkommun.
Jag kan målsägandes uppgifter, men ej den tilltalades.
När jag begärt ut uppgifter om målsäganden vid tingsrätten fick jag ut nåt helt annat som denne varit inblandad i, men inget om våldtäktsdomen (ej heller nåt om att de inte kan yttra sig i övrigt). Detta torde vara pga sekretess ..?
Om jag fick tillgång till den tilltalades uppgifter, skulle jag då kunna läsa domen? Eller kommer den bli oläslig pga sekretess i varje fall?
Om jag ej hittar den tilltalades uppgifter, kan jag få ut domen i varje fall? Genom att till exempel efterfråga domar inom vissa "spann"; t.ex. 2024-2025, påföljd 3-4 år o.s.v och få ut samtliga domar (liten kommun) och därmed hitta domen?
Jag är särskilt nyfiken då uppgifter jag mottagit fått mig att tro att den tilltalade är oskyldig (eller i varje fall inte skyldig bortom rimligt tvivel, enligt min uppfattning).
Nån som vet?
Partsuppgifter i domen kan vara sekretessbelagda men inte domen i sig. Finns domen i sinnevärlden så är sekretess inte ett hinder för att få ut den. Det räcker gott med den tilltalades uppgifter för att hitta den.