2026-04-14, 17:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Forskaren Isabelle Letellier deltog den 17 september 2023 i en klimatprotest mot privatflyg på Bromma flygplats tillsammans med 16 andra medlemmar i forskarnätverket Scientist Rebellion. Två av dem sprutade rödfärg på bl.a. terminalbyggnaden. 17 personer åtalades för skadegörelsen. Det gjorde att Isabelle nekades svenskt medborgarskap då hon var misstänkt för brott.
"I oktober 2021 ansökte hon om svenskt medborgarskap. I augusti 2024 fick hon ett brev från Migrationsverket som informerade henne om att hon var misstänkt för skadegörelse. En månad senare avslogs hennes ansökan om medborgarskap med motiveringen: ”Eftersom du är misstänkt för ett brott har du inte visat att du uppfyller kravet på ett hederligt levnadssätt”."
Kritikerna kallar detta för ett hot mot demonstrationsrätten och yttrandefriheten. Det finns inget i artiklarna som tyder på att Isabelle kastat färg och domen kommer först i början av maj. Men åklagaren valde att åtala alla på plats för skadegörelse. Juridikprofessorn Mårten Schultz säger till DN att det inte finns något formellt hinder för detta. "Åklagaren åtalar alla som han eller hon bedömer tillsammans och i samråd ha deltagit i den här verksamheten, säger han". Isabelle kanske söker medborgarskap igen, men är orolig för den nya lagstiftningen om "bristande vandel" som gör att man kan nekas medborgarskap.
"Isabelle Letellier har både man och barn som alla är svenska medborgare. Hon hoppas därför på att kunna göra ett nytt försök att få svenskt medborgarskap – men oroar sig över vad den nya lagstiftningen som hänvisar till ”bristande vandel” som grund för utvisning kan innebära för henne framöver.

– Jag är lite rädd. Alla jurister som pratar om den lagen menar är det är en text som är helt rättsosäker, säger hon."
Isabelle har överklagat Migrationsverkets beslut och menar att hon blivit diskriminerad på grund av sin politiska åsikt och att hon valt att uttrycka sin mening för något som är viktigt för att förbättra samhället och på grund av detta nekas hon i slutänden rösträtt (som hon skulle få som medborgare).

https://www.dn.se/sverige/protesterade-mot-privatflyg-far-inte-bli-svensk-medborgare/ *
https://www.dn.se/sverige/klimataktivisten-isabelle-deltog-i-protest-nekades-medborgarskap-i-sverige/

Vad tycker ni? Är det rätt att neka Isabelle medborgarskap på grund av att hon är misstänkt för ett mindre allvarligt brott? Borde yttrandefriheten väga tungt? Det är sannolikt så att det inte var Isabelle som kastade färgen, men hon anses ändå av åklagare ha varit delaktig genom sitt deltagande.

* I den första artikeln ställde Isabelle upp under det fingerade namnet Clara
Citera
2026-04-14, 17:51
Medlem
mikaelss avatar
Om man vill bli medborgare i ett land ska man kanske inte börja processen med att begå brott i landet?
Av namnet att döma tycks hon vara medborgare i EU redan, så vad är problemet?
Annat än ännu en skrikande aktivist dom vill ha uppmärksamhet.
Citera
2026-04-14, 17:53
Medlem
En gång kallades Sverige för "landet lagom". Nuförtiden pendlar vi vilt. Ena dan släpper vi in obegränsat med invandrare, nästa slängs de ut eller nekas medborgarskap för minsta förseelse.
Citera
2026-04-14, 17:54
Medlem
Gentss avatar
Ja, det är rätt att neka henne.
Citera
2026-04-14, 17:58
Medlem
Vi behöver inte mer politiska aktivister med skeva ideal som saboterar egendom.
Det är en dålig affär för företaget Sverige.
Citera
2026-04-14, 17:59
Medlem
superfreak94s avatar
Ser judisk ut när man googlar henne. Vilket land härstammar hon ifrån?
Citera
2026-04-14, 17:59
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En gång kallades Sverige för "landet lagom". Nuförtiden pendlar vi vilt. Ena dan släpper vi in obegränsat med invandrare, nästa slängs de ut eller nekas medborgarskap för minsta förseelse.

Organiserat politiskt våld är ganska allvarligt.
Citera
2026-04-14, 18:02
Medlem
Helt rätt!
Vad ska vi med sådana dårar till?
Citera
2026-04-14, 18:31
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad tycker ni? Är det rätt att neka Isabelle medborgarskap på grund av att hon är misstänkt för ett mindre allvarligt brott? Borde yttrandefriheten väga tungt? Det är sannolikt så att det inte var Isabelle som kastade färgen, men hon anses ändå av åklagare ha varit delaktig genom sitt deltagande.

Det förefaller vara ren slump som gör att brottet hon åtalas för är mindre allvarligt.

Hade dom lyckats sabotera för ambulansflyg så hade det varit ett mer seriöst brott. Nu hade dom ren tur när det bara var en privatjet som flög empty leg som landade där.

Om man är brottsaktiv så ska man såklart nekas medborgarskap.

Brottet är begånget gemensamt och i samförstånd, att hon inte var den specifika personen som höll i färgen spelar inte så stor roll. Så är ju rättspraxis i Sverige.
Citera
2026-04-14, 18:43
Medlem
grungewhores avatar
Deltar man i icke-demokratiska aktiviteter får man ta sitt egetansvar. Vänstern lär sig aldrig.
Citera
2026-04-14, 18:51
Medlem
Glödskals avatar
Ja, det är rätt att neka henne medborgarskap.
Citera
2026-04-14, 18:55
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Finns redan tråd. Jag har gjort mig skyldig till samma brott... eller jag gör det nu: "Jag stödjer XR's aktion helt och fullt".

Sådär, väntar nu på att åklagarmyndigheten ska börja jaga mig, moderatorerna bannar mig för att jag går emot en av Europas hårdaste lagstiftningar mot yttrandefrihet.

(för er som inte vet, läs på om fallet och lagen bakom)

Så du var där? Gå iså fall till polisstationen och överlämna dig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in